Telma magnetbroms

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Vinkelkapen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2016, 21:47:56

Telma magnetbroms

Inlägg av Vinkelkapen »

Hej!
Är väldigt grön på det här området, jag har en magnetbroms med trasiga spolar, dom är lindade med 2.3mm aluminiumtråd

Var kan man få tag i sådan tråd? Har sett att vissa säger att koppar är bättre och det kanske funkar också men lindar man lika många varv?

Dom ska klara 12v och ska ha motstånd på ca 1ohm


Om någon har bra tips på sidor med förklaringar och hur det funkar m.m uppskattas det! Har letat själv en del men inget som riktigt passar det jag ska göra

Eller om det är rent av någon som vill hjälpa mig linda ett gäng spolar..
SeniorLemuren
Inlägg: 7827
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av SeniorLemuren »

Var kan man få tag i sådan tråd? Har sett att vissa säger att koppar är bättre och det kanske funkar också men lindar man lika många varv?
Liljedahl Winding Wire.

Det kan vara lurigt att beräkna rätt lindningsdata om man skall använda koppar. Bättre att linda om med samma data som original.

Edit: Kolla även vilken typ av isolering som används. på tråden Många gånger används glasomspunnen tråd för att klara hög värme. Även mellanlägg kan vara avsedda för hög temp.
Vinkelkapen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2016, 21:47:56

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av Vinkelkapen »

Ah! Perfekt

Ok! Det är väldigt lik på bilden för rund aluminium tråd liljedahls har, är väldigt kopparliknande tills man klipper/skalar..

Hur vet man vad det är för isolering?
Vad menas med mellanlägg?
SeniorLemuren
Inlägg: 7827
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av SeniorLemuren »

Glasomspunnen tråd är isolerag med en typ av glasfiber och är vanligen vit eller grå. Lackisolerad tråd, som är vanligast när inga speciella krav finns avseende hög värmetålighet, är isolerad med en typ av lack och den isoleringen är mycket tunnare än den glasomspunna tråden. Med mellanlägg menar jag den isolering som i vissa fall läggs mellan de olika lagren av tråd i lindningen.
Vinkelkapen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2016, 21:47:56

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av Vinkelkapen »

Ah ok! Då är den nog lackisolerad!
Jag tror inte det var några mellanlägg jag ska kolla igen..

Sen är det bara skaffa en bobin och Linda på lika många varv som innan?
Den verkar inte direkt lindad på ett speciellt sätt utan bara rakt på fram o tillbaka..

När man ohmmäter dessa får jag väldigt lustiga resultat den går upp o ner hela tiden, måste man mäta på något annat vis?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av Walle »

Det kanske är precis på gränsen för ditt instrument? Prova att lägg på en ström och mät spänningsfallet över spolen. Så länge du vet strömmen och spänningsfallet vet du resistansen.
Vinkelkapen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2016, 21:47:56

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av Vinkelkapen »

Ja! Det kan jag ju göra, jag har en sådan omvandlare på jobbet där jag kan välja volt och ampere

Om jag tänker rätt borde volten vara "flödet" och ampere "styrkan"?

Så då kan jag lägga 12v och typ 5A bara o mäta volten på andra sidan? Eller är ampere intressant också i förhållande till resistans?
SeniorLemuren
Inlägg: 7827
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av SeniorLemuren »

Det du vill veta är om alla spolar har samma resistans. Använd Ohms lag (U=I*R) så får du resistansen genom formeln <resistansen = spänningen dividerat med strömmen.> Mata spolen med en känd ström t.ex 1 A och mät spänningen över spolen. Om den uppmätta spänningen är t.ex. 2 Volt så är resistansen R i spolen 2/1 = 2 ohm.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av GFEF »

>Om jag tänker rätt borde volten vara "flödet" och ampere "styrkan"?

Tvärt om
Strömmen (Amper) flödet hur grov ledare som behövs.
Spänningen (Volt) hur tjock isoleringen måste var.
Vinkelkapen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2016, 21:47:56

Re: Telma magnetbroms

Inlägg av Vinkelkapen »

Kom på att det är ju ohms lag så fick läsa på lite :vissla:

Så nu gäller det bara ta sig tid o mäta upp den.

Här är en länk med spec, jag tror jag har en cc125
Då ska den ha cirka 0.97ohm vid 12v o 48.8A

Jag Hitta förövrigt wire också det gick på cirka 11.000 för 100kg så det kostar en slant bara i matrial så jag kommer linda själv såfall men dom som är hela låter jag vara istället..

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... vSlc_6WmuA
Skriv svar