Minisynth *KLART!*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jajjamensan. :D


Dags att fortsätta detta projekt:

Det verkar vara något knasigt med MIDI-ingången på wabetable-kortet. Har bytt optokopplare till en 6N138 och testat olika kopplingar, men det är helt tyst på utgången.

Har inte använt wavetable-kortet (eller ljudkortet det satt på) på länge. Ska koppla in i datorn för att se så det inte har hänt något under min ombyggnad eller när det låg i garderoben bland alla andra ljudkort.

Återkommer strax med resultatet. :)


edit kl 23:20: Jodå, wavetable-expansionen fungerar. Nu ska jag bara få det att fungera utan datorn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har testat lite mer nu. När wavetable-kortet sitter på ljudkortet så disablas MIDI-utgången (som sitter på gameport-kontakten.) Istället skickas MIDI-signalerna till wavetable-kortet som då får namnet Roland MPU-10. När wavetable-kortet inte är anslutet så får den vanliga MIDI-utgången det namnet i musikprogrammet.

Då verkar det som att ljudkortet "vet om" när jag har pluggat in wavetable-expansionen. Men hur kollar den det?

De enda anslutningar som finns är GND (12st!), +5V, +12V -12V, MIDI ut (in till wavetable-kortet), och ljud ut från wavetable-kortet in till ljudkoret.


Eftersom jag har haft problem med få wavetable-kortet att fungera utanför datorn så gjorde jag en liten test:
Jag kopplade in ljudkortet i datorn. Från ljudkortets wavetable-kontakt drog jag två sladdar (GND och MIDI-UT). Kopplade in dessa till wavetable-kortet som jag gav spänning (från labb-agget.)

Det fungerade. *pust* Men vänta nu.. Jag tar ju ingen spänning från datorn. Alltså verkar det som om ljudkortet inte kollar om det är ett wavetable-kort anslutet. Men hur disablas då den externa MIDI-utgången på ljudkortet?? Hmmm....


Nåja, nu har jag iallfall rätt signal ut från datorn. Nu ska jag bygga ett MIDI-interface som ger en likadan signal. ..Men inte riktigt än, för nu fortsätter Monster Garage på Kanal 5. :)

I'll be back.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MonsterGarage var kul. De byggde om en liten minibil till en snöskoter. 8)
Men tillbaka till detta projekt:

Jag har analyserat hur MIDI-signalen in till wavetable-kortet ser ut. Den var inte riktigt som den brukar. Inte konstigt att det inte fungerat tidigare.

Sedan konstaterar jag att gamla ljudkort är tåliga saker.
Jag råkade nämligen skicka in -12V till ljudkortets MIDI-interface. :oops: :oops: Undrade först varför jag fick -6V istället för +5V över optokopplaren på labbplattan....

Lyckligtvis så överlevde samtliga inblandade. *PUST*


Fick förresten besök av en humla på labb-bordet. Hade kameran brevid.
Det var inte så lätt att ta kort på den, men så här blev det:

Bild

Bild
Den ser lite trött ut, men den flög omkring ganska mycket och verkade må bra. :)


edit: Hm, fick just mer besök:
Bild


Min synth verkar spela toner som bara hörs av insekter... :D

Lite off-topic... :oops:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Helt Off.
Men fy baljan, Å jag som har blivit begåvad med grav fobi mot getingar, humlor, spindlar & annat småkrafs. Håret står rakt up & adrenalinet sprutar i kroppen så for jag får se såna närbilder. :eek2:
Kanske fler än jag som inte tål att se sådant, eller ha någon bot metod?.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jag hade sjuk insektsfobi tills för ett år sen då jag bodde med kackerlackor i Harlem i 7,8 månader. :oops:

Du kanske kan bygga ett stort terrarium och bo i ett tag Fagge. 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Getingar helt harmlösa egentligen. Om man rör sig normalt lugnt så har de ingen anledning att försvara sig. Jag har haft flera getingar på handflatan och bjudit dem på socker utan att de gjort mig något. En gång hade jag däremot lite otur. En geting råkade promenera in i jackan utan att jag märkte det. När jag böjde handleden så blev den klämd och försvarade sig med ett stick. Men det var lätt "botat": Jag blötte sockerbiten och smetade ut över sticket. Sockerbiten tar bort giftet. :)


Från insekter till optokopplare:

Nu har jag grillat 2st optokopplare pga felaktiga scheman jag hittat på nätet. Strulputtar som lägger upp sånt... Tyvärr har jag inte kvar länken men det var ett schema med en 6N137 som gick till en mikroprocessor. De skrev att den var pinkompatibel med 6N138. Glöm glöm glöm! De är inte alls samma. Tyvärr såg jag det för sent efter en dubbelkoll i databladen. :(

Nåja, jag har 7st 6N138 kvar. :)
Men den här gången bygger jag efter ett eget schema.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Fagge: Har du fobi även mot nattfjärilar? I så fall skall du nog speciellt inte se den översta.. och humlan.. eller skippa alla förresten. Ville bara visa vad som flög in hos mig för några år sedan. Humlan dock i förrgår kväll.

En närbild på en nattfjäril,en gul nattfjärilochen humla.

En fobi mot insekter brukar väl oftast komma från någonstans. Men eftersom jag inte är någon expert så vill jag inte direkt heller komma med ev råd då det kanske bara förvärrar istället. Men om papa blev "botad" av att vara bland en del så kanske det kan bli samma för dig?

Nej detta får vara min månliga del av OT inlägg..


JimmyAndersson: dock har jag varit med om att det stod fel anslutningsnummer i ett datablad till en LM317 en gång vilket gjorde att den blev lite.. varm. :roll: Det databladet var från tillverkaren, men det tillhör nog inte vanligheterna för jag har inte varit med om det sedan dess. Däremot var bladet nerladdat från Elfa.. :roll:

Om du sedan undrar så är fjärilen med stor sannolikhet en amiralfjäril. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det STÅR fel i LM317-databladet. Eller rättare sagt, alla bilder där bennumret står, syftar till TO3-kapseln. Där är nämligen in och ut omkastade jämfört med TO220 / TO92. Tyvärr står det just inget om detta :P

Min lilla LM317-räknare har däremot den infon i en liten tabell ;)
http://madmodders.se/formelsamlingen/lm317.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Omkastade in och ut.. ajdå, det lät inte kul. Undrar varför de valt att kasta om just dessa. Om man förväxlar ADJ med OUT så riskerar man ju inte komponentens liv lika mycket som om man skickar in spänning på utgången. Det går visserligen oftast att skydda med dioder, men det är ju inte alltid man tänker på det när man labbar... :oops:


Henry: Mycket snygga bilder! Hur lyckades du ta kort på humlan rakt framifrån? "Min" humla ville inte alls titta in i kameran. Får testa att locka med något gott nästa gång.

MadModder: Bra sida!

- -

Jag gjorde ett nytt litet schema och det fungerar!
Kör nu wavetable-expansionen utan dator. :) :whoho: :)

Tyvärr har jag ingen bättre minitele-hona för tillfället, så det brummar lite, men ljudet låter bra.

Nu ska jag fixa kretskort och montera ihop allt. Sedan kommer bilder!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

MadModder: ja jag såg också det sedan. Dock kopplar jag aldrig in någonting till en spänningskälla utan att veta att det ger rätt spänning ut så ingenting blev förstört, inte ens kretsen om jag inte minns fel. Efter att den blev varm så kopplade jag förstås ur den, tittade lite närmre bladet och upptäckte då detta fel, dåligt. Detta var väl för en 10 år sedan men sedan en tid tillbaka har jag ett blad direkt från tillverkaren och där står det i klartext vilket ben som är vad, riktigt bra.


JimmyAndersson: Tackar. :) Är själv väldigt nöjd med dom 2 första. Fick även bra kritik när jag la upp dom på Fotosidan.se en gång.

Angående humlan så sitter den på plats med en droppe superlim. :D Nej då, den hade flugit runt en del i rummet innan den landade på bordet där den gick omkring lite. Efter bara någon minut senare så verkade det som om den tog en tupplur och då passade jag på. Humlor är inte direkt nattlevande insekter så den var nog lite trött tror jag. Min kamera är inte så speciellt hög så jag satte den på bordet och gav rätt vinkel med pappers ark sedan zoomade jag bara in. Ibland använder jag ett litet stativ jag har.


Den nattfjärilen som man ser framifrån hade somnat då det var väldigt ljust i rummet den var i, just för det samma. När jag sedan var klar med den, nästan en 30 min efter att jag börjat, så försökte jag få den att gå upp på ett finger för att släppa ut den igen. Precis när jag rör vid den så vaknar den till med ett sådant ryck att den nästan ramlar omkull. :D Sedan verkade den vara så yrvaken att den inte ens försökte flyga iväg när jag väl var utomhus med den. Men den flög iväg till slut.


Denna sedan är den största jag någonsin sett. Var i augusti förra året men detta är visserligen en svärmare. 1 dm cm mellan vingspetsarna när dom bara var nästan helt utfällda och den var 7cm lång.

Fina färger
Framifrån
Makro bild


Sedan kommer bilder!

Ljud också får vi hoppas. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, det är alltså svärmare. En sådan flög in i vardagsrummet för några år sedan, men jag hade först ingen aning om vad som hände. Den lät som ett propellerplan och flög emot taklampan (av metall) med ett *klonk*-ljud. Trodde först att jag blev attakerad av sovjetiska bombflottan i miniatyr ..eller nåt. :oops:

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att ta kort på den (svärmaren alltså ..ja inte bombflottan heller förstås), men den såg precis ut så. Jättebra bilder!


"Sedan kommer bilder!"

"Ljud också får vi hoppas."

Ja det vore ju ganska lämpligt...... :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Schyssta insektsbilder ni har lyckats få till.

Angående mitt försök med Wavetable-kortet så är det projektet dött och begravet. Kortet såldes iväg på eBay och en stationär SoundCanvas köptes in i stället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Synd att det inte blev någon med ditt wavetable-kort, men SoundCanvas är en trevlig burk.

Jag hade lite svårt att bestämma mig om jag skulle fixa display och knappar till mitt kort, men till slut så valde jag ett litet chassi som får plats i fickan. Jag tror jag hinner lägga upp bilder inom några timmar. En ljudfil kommer däremot i morgon.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

8) ¤ MiniSynthen är klar! ¤ 8)


Det sista jag gjorde var att fixa ett MIDI-interface.
Eller "konverterings-pryl" kanske man skulle säga. Från MIDI-kontakten kommer det:

0V vid ingen MIDI-aktivitet. 0.7-1V när man spelar. Detta skulle omvandas till:
5V vid ingen MIDI-aktivitet och 4.7-5V när man spelar.

Kopplingen som fixar detta ser ut såhär:
Bild


Hela synthen (som för övrigt har ett kassettband-fodral som chassi) ser ut såhär:

Bild

Bild

Bild
Värst vad mycket damm som syns när man använder blixt...


Senare idag (6 juli) kommer en musik-fil! :)
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Haha fan va coolt!

E spänd på att få höra resultatet sen!

Ang. insekterna så har det blivit bättre, men är väl inte helt orädd. Skulle aldrig ha en sån där fjäril i handen och de där bilderna var snygga men känns inte helt stabilt att kolla på... :P
Men det var värre förr!
Skriv svar