Bränslefilter mm i dieselmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Bränslefilter mm i dieselmotor

Inlägg av DW »

Jag kör på rapsmetylester (RME) i min Audi A2á som är anpassad till detta men min grävmaskin fick i sej någon liter i onödan.
Alla dieselmotorer går ju bra på det men en del packningar, färg, slangar gillar inte detta, RME påminner i mångt o mycket om
thinner, toluol som lösningsmedel i praktiken.
Motorn ville inte starta vid nästa tillfälle o det visade sej att tanken var kolsvart i botten av slam o skit som tydligen löstes upp.
Eller om gammal diesel kanske var betydligt orenare än idag.
Motorn är en Lombardini 2 cyl 4-takt luftkyld på ca 1300cc.
Min Holder -67 3 cyl 2-takt diesel slickar i sej allt utan problem.

Hur fina är dieselfiltren? 1-2 mikron?
Är spridarmunstycket mindre än vad filtret släpper igenom.
Tätningarna i pumpen bör väl vara av metall eller keramik men någon som jobbar med detta o vet bättre.
Har varken bild eller data om pumpen ännu.
danielr112

Re: Bränslefilter mm i dieselmotor

Inlägg av danielr112 »

Nu är detta kansk inte svar på din fråga men jag har hjälpt folk som råkat ut för samma fenomen.

Vi rensade allt från tank fram till pumpen och efter det fick vi igång maskinen. Klet hela vägen men efter rejäl rejblåsning, nya filter och tvättad tank så har de maskinerna startat igen.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

All hjälp är bra i detta sammanhang.
Jag skall tvätta ur tanken o byta alla slangar och nytt filter, sen är frågan hur handpumpen mår. Sitter en liten obetydlig grej med en bygel på.
Vill minnas att TGB 30? o äldre kronobilar hade liknande. Sen sitter ju den givetvis dumt till men jag hoppas att packningarna är ok.
Inget läcker ut ännu. Problemet med RME är som jag förstått att det är okey om man har grejorna i drift som Göteborgs sopbilar mm.
De tankar vid gasklockan o det är en ständig kö där. Vet ingen annan som har RME i ren form fortfarande.
Det är när RME eller även diesel lagras länge kan man få problem på olika vis. Bakterier mm.

Vi får se om någon dieselmekaniker kommer in på tråden.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sitter en liten obetydlig grej med en bygel på.
Vad är det för fabrikat på motor/pump?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Motorn är en Lombardini 2 cyl 4-takt luftkyld på ca 1300cc.
söker efter bild på nätet nu men pumpen tror jag är inbyggd så jag utgår ifrån att det är samma MEN där kan jag ha fel!
Motor.png
CAYB8KAL.jpg
Start/stop + gaspådrag utanpå pumpen.
Pump.png
handpumpen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

handpumpen
Det verkar vara vara en kombinerad handpump/matarpump av membrantyp.
Man kan ju misstänka att membran och backventiler kan ta ta skada av RME.
Joe

Inlägg av Joe »

I insprutningspumpen är det metall mot metall som tätar förutom någon o-ring/packbox vid luckor/axlar osv.
5µm har jag för mig att filterna ligger på.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Många skyller på problem med RME och bakterietillväxt av det som ger en massa klägg, men även i gammeldiesel kunde det ske bakterietillväxt och igenkloggade bränslesystem även om det kanske inte var lika ofta - ofta var det svavelbakterier inblandat då äldre diesel hade mer svavel i sig.

Vill man minska den risken så mycket som möjligt så är huvudregel - ingen vatten eller vattendroppar i bränsletanken eller i bränslesystemet efter - ser man vatten i glas/plastkopparna på bränslefiltren så behöver man nog se över hela bränslesystemet i avseende vatten och annan gegga, speciellt inför om man tvingas till att börja använda RME-inblandad diesel.

Den huvudsakliga vattenintränging kommer via tankens ventilationssystem vid temperaturväxling och när maskinen tömmer tanken och hade luftningen gått via en burk med torkad silikagel på ungefär samma sätt som kolkanistrarna i en modern bensinbil, så hade mycket av problemen inte existerat. - med värmning av silkiagel-kanistern av kylvatten eller elektriskt och smula luftgenomdrag till insugningssidan när motorn är igång så hade lösningen kunnat göras helt underhållsfri fordonets livstid ut.

Idag får man köra med K-sprit (som ofta är torr isopropanol) sommartid medans vintertid så finns det ofta lite av det redan inblandad i vinterdiesel och att luften över lag innehåller mindre med fukt.

Givetvis gäller användningen med K-sprit för en redan torr bränslesystem, inte att försöka torka en bränslesystem där det far omkring dl-mängder med kondensvatten i botten av tanken.

---

Störst problem med tillväxt i diesel är ofta i maskiner som används bara ibland eller säsong, maskiner som används regelbundet har stor omsättning av soppa och den vägen håller systemet bättre torr med de lilla torkkapacitet som finns i dieseln (oftast i form av IPA, isopropanol inblandat) - medans i maskiner som står länge så blir den lilla kapaciteten mättad och det börja fälla ut vatten.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

säter
Japp, membrantyp o jag tycker att de sista tagen var verkningslösa men det kan ha olika orsak såklart.
Får ta isär den när värmen kommer. Eländet står ju ute åren runt dock under tak. Bra tipps!

xxargs
Börjar med bakterier, du har rätt för mitten på 70-talet hade försvaret en massa hysh hysh 20 mil från mej med med stora berglager av flygfotogen som slemmat sej o vart både odugligt o frätande på turbinblad mm.
Som jag skrev ovan så står ju maskinen still 90% av tiden och den drar ju inte precis mycket. 20-30 liter en sommar :)
Vatten kan ju vara tänkbart i detta fallet. Dock har eländet funkat i 20 år utan driftstopp på vanlig diesel men jag har varken synglas eller andra finesser.
Det sitter inga avluftare men spridarna matas med 1/4" rörledningar med koniska muttrar bl.a vilket borde räcka, antar jag?
Att tabort spridarna är väl en överkurs i detta fall antar jag -era åsikter.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

jag tycker att de sista tagen var verkningslösa
Du måste förmodligen ha motorn vriden i rätt läge när du handpumpar.
Står pumpen på fullt lyft, då tar inte handpumpen.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

1. Ta bort tryckledningen från matarpumpen och stoppa ner den i en hink. Pumpa. Kommer det rikligt med rent bränsle? Om inte, är a) förfiltret igensatt b) membranet i pumpen slut.

2. Skruva bort spridarröret från pumpen. Stoppa dit en genomskinlig slang över gängan (brukar va typ 11 mm eller nått). Veva runt motorn. Fylls slangen upp?
Om inte är a) avstängningssolenoiden? b) skit i backventilen i pumptoppen c) finfiltret igensatt

3. Skruva loss spridaren och lägg den så att den syns. Skruva ihop den till pumpen och veva. Kommer det pulserande fin dimma? Om inte, a) backventilen i pumptoppen, finns provtryckningsmätare att köra vet jag. Kolla de andra spridarna om det är samma sak

4. Kompressionen? Borde vara okej men man vet ju aldrig.

Prova låta matarpumpen suga från en hink med ren diesel (lägg även ner returslangen i samma hink, hannars tar det slut snabbt), vad kommer ut ur returen och är det något flöde alls??
danielr112

Inlägg av danielr112 »

1. kan ju dock beror på fler faktorer.. Som t ex om det finns förfilter i tanken... eller som i mitt senaste fall där inkommande till pumpen var totalt igenkleggad (Finns filter inkommande till vissa förpumpar)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

ViktorSigg
Perfekt schema, nu har jag något att gå efter. Finfilter innan pumpen -nä, nä :doh:
Men resten kan jag följa, köpte på mej bränsle slang av gummi idag så till helgen kan det nog bli ett prov.
Tackar för ditt jobb!

danielr112
Risken är att allt är en enda smet av sot o skit. Jag har aldrig tömt tanken som bara är 10 liter.
När jag slängde ut oljepannan mot bergvärme för 25 år sedan fick jag en massa mumig diesel över.
Rena kärnbränslet men luktade apa o i botten på fatet blev en massa slam trotts jag ej pumpade ut allt till fatet.
Vi får se vad som sker efter att jag bytt ut allt.

Tackar övriga tills vidare :tumupp:
Skriv svar