Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fattas en massa kontakter för jag har bara kunnat bestycka tre sådana lister, men det är beställt fler (hade jag inte :vissla: ). Jag har dessutom sådana kontakter med vinklade ben, vilka egentligen ska sitta på kretskorten, fast inte alla kretskort är förberedda för dessa, så det får bli lite special här och där.

Jag matar med +/-12V men några modulerna är specade för +/-15V och det blir att justera en del komponentvärden, speciellt om dessa är spänningsstyrda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Väntar på godare tider (och fler kontakter) men nu kan det vara lämpligt att skruva på plats träpinnarna som ska hålla dessa kontakter och måla racken.
P1010297.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Arpeggios är balla grejor, eller ljud om man nu ska vara rätt på det.

Mycket att pilla på, hoppas att du spelar in några av dina verk (kommande verk menar jag)
Med tanke på att du kör allt analogt så lär ett anteckningsblock vara bra att ha, ett tjockt.
Men som sagt, Arpeggios gillas mycket även här nere i södern. Hoppas allt går som du vill.

Och att du snart får in en ny, bättre bil.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju en arpeggiator och kanske skulle skaffa en till ...

https://www.bartonmusicalcircuits.com/a ... index.html

Ett arpeggio kan ju beskrivas som ett ackord där varje sträng slås an, eller varje tangent trycks ner en och en efter varandra.

Vad i hela glödheta Hälsingland är ett arpeggio??
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att ta reda på hur det var med frakten på kort från JLCPCB beställde jag två kort till en enveloppgenerator byggd på chipet ENVGEN8. Ijänklegen är det nån preprogrammed mcu men är för den sakens skull inget skit.
Firman Electric Druid har flera sådana programmerade chip jämte second source till CEM-kretsarna som förekom i många syntar på den gamla analoga tiden.
Hursomhelst Evgen8 är en CV-styrd enveloppgenerator, där DC-signaler styr attack, decay och releasetiderna och sustainnivån. Det finns några extra sätt att styra, extra smack i attacken, lin/exp, nån tidsjustering som kortar hela enveloppen.
Att använda dessa kretsar är suveränt då många kretsar med diskreta komponenter har en del problem. Det är tre tidsförslopp som ska individuellt styras och om man försöker sig på lite genvägar kommer kontrollerna att liksom påverka varandra.
Så här lite länkar:

Electric Druid

ENVGEN8 Data

Mitt projekt - GitHub

Och en bild på god dryck:
IMG_7084.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nånstans har jag liggande nån PIC-processor med en programmerat tjosan-hejsan för typ gitarrpedaler. Chipet har fått benämningen STOMPLFO (lågfrekvensoscillator). Jag har ett enkel schema där man anpassar den till syntvärlden. Den styrs av fyra potar för bias, vågform, frekvens och djup (O/P level), har en synkingång och får två utgångar (+ och -).

https://electricdruid.net/datasheets/ST ... asheet.pdf

Det hela byggs lätt på ett experimentkort men jag måste ju också hitta den förbenade åttabeningen också ... :doh:
P1010319.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På syntfronten inte särskilt mycket nytt men ...
För att föregå med exempel skickade jag en bunt gerberfiler (någon annan tagit fram) till JLCPCB och fick tillbaka ett gäng mönsterkort en vecka senare. Med komponenter från Electrkit är korten NÄSTAN klara. Jag måste ha en stor påse 3.5mm kontakter från Thonk i England och jag beställde en potentiometer för lite. Dessutom lödde jag dit en vinklad IDC-kontakt men jag skulle ju ha en rak :doh: . Problemet är nu att jag har svårt att rensa hålen som går genom jordplanet.
IMG_8957.JPG
IMG_8968.JPG
Det finns en fil med koordinater för hålen som ska ta upp på panelen. Det får jag pilla med i Illustrator.

PS. Det ska sitta ett färdigt (programmerat) chip med beteckning ENVGEN8, från Electric Druid och en opamp i socklarna.

Hittade lite kul småsaker i form av tre mikrosyntar, lagom att framställa för barn och barnbarn. Lite sugen är jag allt ... (bara lite :drool: :drool: :drool: )

Elements: https://www.instructables.com/Elements- ... -Sounds-1/
Proton: https://www.instructables.com/Proton-Li ... -Sounds-2/
Dub Siren & Delay/Reverb: https://www.instructables.com/Dub-Siren ... -Synths-W/

Igårkväll hittade jag ett paket från AliX utanför dörren. Det var mina högtalare; 8 röda och 8 blå 2-tummare. Tänkte göra två ganska höga och smala torn av dem. Total membranarea för en kanal motsvarar ungefär 5.5".
Jag funderade på att göra "lådor" som kunde hängas på mitt kabinett och när dessa hängdes på skulle det också kontakteras så inga sladdar och skit.
IMG_8970.JPG
IMG_8972.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har äntligen tagit vagnen ur röven och lagt undan en slatt av min pension. Detta ska jag göra varje månad - samma belopp och ge fan i att röra dessa sparade pengar - om ingen katastrof inträffar.
Dock var jag sugen på ett par högtalare efter ett tips från PeterH:
STOR
STÖRRE
STÖRST


(Och just nu hittade jag en blänkare för dessa (ZOWIE POWIE

Det jag egentligen skulle kasta ut här var en grej på Elektor. Det var en förbättrad variant av den enkla schmitt-triggeroscillatorn. DEn här gav ett ännu större frekvensområde. Måste testas.
245695.gif
Man tänker sig typ en pot på 100K och ett seriemotstånd på 10K.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av 4kTRB »

Hittade en, om än äldre, bok som kanske passar en syntare som dig väl?
Tydligen en guldgruva även idag om man ska tro kommentarerna.
https://www.amazon.com/gp/product/08104 ... merReviews
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tackar för tipset! Kunde vara kul, fast det är roligare att köra analogt så långt det går. En del mer komplicerade moduler har en PIC för att skapa arpeggion, komplicerade pulståg till trum-moduler och slikt. Sedan har jag iofs ett par ljudchip (vintage) som måste styras av nån typ av processor.

Helt nyligen dansade ett SOUNDGIN-chip förbi på skärmen men jag lät det dansa ut till höger. Men jag har en AY-3-8910 och en SN76489, båda har adresserbara register för ljudskapande men det krävs nu något som kan skriva ner något i de registren. När jag börjar få ordning på saker och ting får jag väl återuppta mina plågsamma Arduino-försök.


Bild
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Gimbal »

Spännande med de där småhögtalarna, det får du gärna berätta mer om.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är en lång utläggning om line source eller line array högtalare. Jag misstänker att mina halvmeter höga "monster" inte kommer till sin fulla rätt.

https://engineeryoursound.com/what-is-a ... o-use-one/

Grejen, som jag antydde, var att någon på ett annat forum sökte nån smal lösning med 2" högtalarelement för han hade smalt om plats och det fick att gå igång. Jag hade spanat lite på dessa högtalare men om man beställde blev frakten onödigt hög (AliX är lite märkliga - man beställer en av något man egentligen behöver ett par av och frakten är gratis eller åtminstone överkomlig. Men beställ två och frakten kostar plötsligt rysligt mycket.). Sedan öppnade det sig en möjlighet (kanske från en annan firma) att få hemskickat billigare.
Jag tänker montera dem på en U-formad baffel som är öppen baktill just för att få ut maximalt ur högtalarna som måste kopplas lite seriellt och parallellt för att komma så när 8 Ohm som möjligt, så jag siktar nog på 4 Ohm vilket är det jag kan få till om jag inte fuskar. Det kan vara så att jag ganska snart drar igång - det är ju egentligen bara 16 hål i en planka ...
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Gimbal »

Ok, kul grej.
Men kan det blir bra ljud i sådan "liten" skala?
I vilket fall som helst så blir det nog en uppseendeväckande design. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här blir ingen JBL L1000 precis men med en total area motsvarande en 5"högtalare tänker jag att det inte ska låta för skrikigt. Det är ett galet exkrement .. experiment menar jag, precis som de där platta grunkorna med en exciter på baksidan och betonghögtalarna och precis som betongisarna, som byggdes som ett "svar" på en fd forummedlem som, skulle gjuta högtalare i betong och som, vad jag förstår ännu inte bestämt om han ska hälla över cementen i en plastpåse eller ha kvar den i pappsäcken den kom it.
De små skethögtalarna är ju också en sådan respons men kanske inte så ironiserande.

Det ska sägas att de 3" bredbandare av fabrikat Dayton Audio (säljs av BRL) jag lekt med är SÅÅÅÅ f^^^^ing bra. Och så har jag ett par kina-element som ser snarlika ut. De skulle bli mina "monitorhögtalare" var det tänkt.

Jag återkommer.
Skriv svar