Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Okej det verkar ju lovande iaf. Får se vad det blir jag får tag i för nått.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Dator inhandlat!
Det blev en enkel Lenovo på netonnet med win7.

Ska beställa en 15" touchskärm från proshop. Dom har en till hyffsat pris från ELO. Skärmen har ingen ram utan är gjord för att byggas in vilket jag tänkt göra :tumupp:

Håller på för fullt med att montera och koppla elektroniken på montageplattorna till skåpen. Kopplade in en motor lite provisoriskt igår och testkörde och de verkar lovande. Den är så gott som helt tyst när den är stilla och efter ha varit igång i nästan två timmar var den knappt jummen. Nu har den ju inte blivit belastad men många gånger så blir dom ju varma även när dom står stilla när man kör med andra drivare.

Ramen har fått tre lager med färg. Riktigt nöjd med resultatet!
Har precis flyttat maskinen till sin rätta plats vilket var lite kämpigt att göra själv men de gick! Smidde ihop några extra fötter imorse för att sprida ut vikten på lite större yta men också för att få upp bordet några cm till utan att behöva ha fötterna för långt utskruvade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nemo86
Inlägg: 73
Blev medlem: 7 november 2013, 17:11:20
Ort: Ronneby, Blekinge

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Nemo86 »

Vackert bygge! Vad är det för effektmotstånd du har till spindlen?
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Tack!

Det är en broms på 400ohm. För att stanna spindeln snabbare så omvandlar den energin till värme i den. Tror dom ställt in den på 3 sekunder istället för att den ska stå och snurra 20-30 sek.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Kör väll ett gäng bilder igen på hur statusen just nu ser ut. Vill någon veta mer om något specifikt är det bara hojta!
20160410_173222.jpg
20160407_202403.jpg
20160409_121259.jpg
20160409_121317.jpg
20160410_173241.jpg
20160410_173305.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nemo86
Inlägg: 73
Blev medlem: 7 november 2013, 17:11:20
Ort: Ronneby, Blekinge

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Nemo86 »

Vackert :bravo:
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av perra_e »

Kan inte annat än att hålla med. :bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Hedis »

Brutalt välbyggt och med stil!
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Man får tacke för de fina orden! :)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Thorped »

Fattar jag fel eller har du hällt på epoxy för att får en slät yta på bottenbalkarna? Jag hade lagt 10k på planing alla dagar i veckan, billigt ju för den sådan koloss.

Angående varvtalet på spindeln så förstår jag inte vad du ska ha 18 000 rpm till? Bygger man som du har gjort så vill man väl köra aluminium och stål och i så fall är det inte högt varvtal du ska ha snarare en stark spindelmotor på 7-10kW som varvar max 12 000. Det hade varit perfekt.

Jag hade lagt pengarna på en sådan här: http://www.aliexpress.com/item/8KW-Air- ... b15a893e7b

Det går givetvis att bearbeta aluminium med 24 000 rpm men det är inte så mångsidigt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av X-IL »

Tråkig inställning Thorped, när DU bygger en maskin så är det ju upp till dig att välja hur du gör.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Du har förstått rätt ang epoxi på balkarna. Hade det kostat 10k för hela ramen hade jag gjort som dig och planfräst det. Men det var ENDAST gantry balken som skulle kosta 10k. Har inte tagit in pris på vad det skulle kosta att köra hela ramen och vill nog inte ens veta vad det skulle kosta :doh:

Maskinen är inte byggd för att bearbeta stål bara trä osv. Sen kan det hända att man kör någon aluminium bit men knappast ofta.
Jag valde spindeln för att den har rimligt med effekt och kostade inte en förmögenhet men den är ändå från ett seriöst märke och inte noname Kina. Den fanns tyvärr inte heller i 24krpm vilket jag föredragit men finns andra modeller som har men då drar kostnaden iväg också. Tanken är om jag får råd att uppgradera till en tekno atc på cirkus 4,5kw och ha den spindeln jag har nu i reserv.

Visst hade det varit kanon med en HSD atc på 9kw men någonstans måste man ju dra gränsen när det gäller ett hemmabygge. Att lägga mycket mer än vad min kostar är nog inte värt det rent ut sagt utan då är det nog bättre att köpa en komplett maskin.

Sen är det så att jag maskinen hemma och har inte tillgång till hur mycket effekt som helst heller. Blir en Vakuumpump i framtiden också och sen en spånsug så totalt drar det iväg ordentligt med kW.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Thorped »

X-IL skrev:Tråkig inställning Thorped, när DU bygger en maskin så är det ju upp till dig att välja hur du gör.
Tråkig inställning my ass. Det som gör den tråkiga inställningen är din fullständigt onödiga och irrelevant kommentar baserad på nonsens. Du vet inte ett skvatt om min inställning! När JAG bygger en fräs så är det upp till mig att bestämma hur jag ska göra det, och ingen annan får säga något om det eller ge negativ kritik, det är vad du säger? Släng dig i väggen.
hafiack skrev:Du har förstått rätt ang epoxi på balkarna. Hade det kostat 10k för hela ramen hade jag gjort som dig och planfräst det. Men det var ENDAST gantry balken som skulle kosta 10k. Har inte tagit in pris på vad det skulle kosta att köra hela ramen och vill nog inte ens veta vad det skulle kosta :doh:

Maskinen är inte byggd för att bearbeta stål bara trä osv. Sen kan det hända att man kör någon aluminium bit men knappast ofta.
Jag valde spindeln för att den har rimligt med effekt och kostade inte en förmögenhet men den är ändå från ett seriöst märke och inte noname Kina. Den fanns tyvärr inte heller i 24krpm vilket jag föredragit men finns andra modeller som har men då drar kostnaden iväg också. Tanken är om jag får råd att uppgradera till en tekno atc på cirkus 4,5kw och ha den spindeln jag har nu i reserv.

Visst hade det varit kanon med en HSD atc på 9kw men någonstans måste man ju dra gränsen när det gäller ett hemmabygge. Att lägga mycket mer än vad min kostar är nog inte värt det rent ut sagt utan då är det nog bättre att köpa en komplett maskin.

Sen är det så att jag maskinen hemma och har inte tillgång till hur mycket effekt som helst heller. Blir en Vakuumpump i framtiden också och sen en spånsug så totalt drar det iväg ordentligt med kW.
Då är jag med dig :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av X-IL »

Thorped>>> Att gå in i någons tråd och berätta att han borde gjort annorlunda tycker jag är onödigt och tråkigt. Det är ju inte din maskin han bygger, utan sin egen. Du hade ganska lätt kunnat formulera dina funderingar på ett annorlunda sätt och då varit mindre nedvärderande. Du skrev bland annat
Angående varvtalet på spindeln så förstår jag inte vad du ska ha 18 000 rpm till? Bygger man som du har gjort så vill man väl köra aluminium och stål

Nej så var det ju inte, men du tycker att hafiack gjort fel val och vill meddela honom det. Dessutom står det ju tidigare i tråden (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3#p1222483) att den är byggd för Plyfa och MDF i första hand.
Sen inser jag att det beror mycket på HUR man läser det du skrivit, men faktum kvarstår, JAG tyckte att ditt inlägg var onödigt plumpt formulerat. Men visst, jag borde ha skickat ett PM till dig istället.
Hur du sen bemötte min kommentar, ja, uppenbarligen retade jag upp dig, det var inte meningen.

Åter till tråden:
Jag har fått för mig att du är snickare eller nåt liknande? Kanske är det helt fel? Är det möbeldelar eller luckor och sånt du ska fräsa (mtp storleken)? Jag försöker komma på andra användningsområden för en så stor fräs men hittar inga klockrena exempel.
Det kommer att bli ett bra bygge det här, och i den farten du håller så får vi nog snart se lite film också :)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Thorped »

"Uppenbarligen retade jag upp dig" Sådana kommentarer gör mig förbannad. Om TS tycker jag har tråkigt inställning så kan han nog uttrycka det själv utan att andra ska göra det åt honom.

Jag baserade min kommentar på fräsens stabilitet och eftersom de flesta inlägg endast består av hyllningar så är det lätt att missa väsentliga kommentarer. TS förstod nog detta tror jag och förklarade läget något du också hade kunnat göra eftersom du hade sett kommentaren om MDF istället för att kläcka ett påstående taget ur luft.

Bygger man in ett "väl" i meningen som nedan så är det en inbakad frågeställning. Att ställa en fråga är inte tråkig inställning.
Thorped skrev:Bygger man som du har gjort så vill man väl köra aluminium och stål
X-IL skrev:Thorped>>> Att gå in i någons tråd och berätta att han borde gjort annorlunda tycker jag är onödigt och tråkigt.
Du kan inte nämna ett ställe i denna tråd där jag har skrivit något sådant baserat på vad jag uppenbarligen visste. Enda saken jag tyckte TS skulle gjort annorlunda gällde planingen och den baserades på att fräsen var gjord för aluminium/stål. Tack för att du förstörde mitt humör för dagen!
Senast redigerad av Thorped 14 april 2016, 09:02:10, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar