Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Coastcarpenter »

Roligt att se flera med CRP:s kuggdrift. Jag har en uppsättning på mitt lilla projekt som går långsamt framåt.
Vilken utväxling är det på kuggdriften?
Men vilken kolloss du bygger ! :tumupp:
Mera bilder :razz:
tompi
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 maj 2012, 22:00:50

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av tompi »

ursäkta mig, missade bilden med gantryt i stål. :doh:
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Ingen fara! Frågar man inte får man inget veta ;)
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Coastcarpenter
Det är 3.2:1 utväxling enligt deras sida. Har inte gjort några beräkningar för maskinen överhuvudtaget på sånt, vilka hastigheter osv. Lättare att bara köpa beprövade grejer så slipper man tänka :)
Jo de är ett redigt as rent ut sagt. Va ska man säga, de gick överstyr!

Igår kom det två 60×60 skåp för elektroniken och lite kabelkanaler. Nästa vecka lär det dyka upp en hel del prylar som är beställt.

Idag blev det att tillverka lite fästen för limitsensorer och verktygsmätare. Och ja limitsensorens kabel går förbi m6 skruven men de var precis :vissla: :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Första kabelkedjan på plats!
För den intresserade så är det flexa kedja från mekom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Idag vart de julafton! :mrgreen: De flesta delarna har nu anlänt. Lite små grejer kvar från elfa, dom borde verkligen lära sig packa lådorna ordenligt. Sju lådor från dom än så länge och då är inte allt skickat än. Nästan alla lådorna dom skickat är nästan tomma :humm:

Imorn blir det uppackning och kontrollera så grejerna stämmer. Många lådor blir de........
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Liten uppdatering igen. Styrskåpen ihopsatta och monterade. Öppnade upp ett hål imellan skåpen för kabelgenomföring sen skruvat ihop skåpen med varandra. Har köpt små gummifötter som ska sitta imellan ramen och skåpen som dämpning för eventuella vibrationer. Syns på första bilden.

Har prov monterat motorn som sitter på samma sida som kabelkedjan. Det blev väldigt tajt som befarat men ville inte ha en tajtare radie på kedjan så de får lov att gå. Största problemet blir vid justering, blir svårt att komma åt.

Fick till en bra placering för nödstoppen på gantry benen. Ett på vardera sida. Gantryt sticker ut över stoppet så det skyddas från oavsiktlig manöver.

Håller på att montera ner maskinen och slipa för fullt. Eller ja tills slippapprerna tog slut vill säga. Hoppas att börja grundmåla i påsk.

Har även börjat klura på layouten i skåpen. Många versioner blir det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Skulle vilja köra med touchskärm till styrdatorn för maskinen men de är ju inte helt gratis. Men såg att det finns all in one datorer med touchskärm för rimliga pengar. Någon som kört en cnc från en sån? Enligt machs hemsida så funkar det med Windows 8 och hårdvarumässigt så ligger det ju långt över vad mach rekommenderar!?

Kan även medela att ramen fick en första strykning färg igår. Dock surt med 24h övermålningstid :x
H.O
Inlägg: 5718
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av H.O »

Kör de med extern motion controller så finns det ingen som helst anledning att det inte skulle fungera. Jag köpte en lös touch overlay, plockade ur panelen ur en begagnad 17" skärm och monterade hela rasket i min egna panel.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Jo det blir ett pokey motion. Då är det som jag tänkte men alltid bra att dubbelkolla så man inte missat nått.

Det är ju också ett alternativ som du gjort. Lättare att byta en komponent som ger upp än ha allt i ett helt klart. Vart hittar man touch overlays i Sverige? Eller är det ebay i så fall?
H.O
Inlägg: 5718
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av H.O »

För min del var det EBAY. Det är många år sedan nu men gissar att skall man ha nått prisvärt/billigt så är det fortfarande det som gäller.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Okej. Suttit och kollat lite till. Blir nog en ELO open frame skärm istället. Den är gjord för att monteras så den har ingen vanlig ram. Blir smidigare att bygga in den i en kontroll panel när man slipper kludda med någon ram eller plocka isär i smådelar. Är man lat så är man :roll:
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Coastcarpenter »

Jag köpte precis en begagnad Asus "eee top" för styrningen. Riktigt bra allt i ett dator. Som jag kör med win10. Har dock endast hunnit testa, ingen hård körning ännu.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Kör du med mach3?? Kollade på deras sida om dom stöder win10 men står bara till o med win8. Så funkar det utan problem med win10 så är det ju guld. Finns ju inte mycket utan win10 idag om man ska handla nytt.
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Coastcarpenter »

Jag har bara testversionen av mach3 men det funkar så långt iaf. Såjag vet bara att det går att installera. Men allt ser ok ut.
Har provkört motorerna med UCCNC program och deras uc 300 5-lpt usb. Verkar lovande så här långt.
Skriv svar