Ang Säkerhet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Shep
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 december 2003, 17:12:59

Ang Säkerhet

Inlägg av Shep »

Jag har funderat på att bygga någonting som kan användas för att öka säkerheten när man experimenterar.
Det jag syftar på är att det kan vara lite otrevligt att koppla in saker jag byggt till 230 VAC och sedan behöva dra ut sladden om någonting går fel. :shock:
Trial and error är min metod liksom.

Så det jag tänkte var att bygga en apparant som kopplas mellan 230VAC och sedan vidare till saken man nu vill prova.
Sedan ställer man in hur många sekunder saken ska vara inkopplad och tryker på en startknapp och tar några steg bakåt 8) . Sedan räknar en display ner antalet sekunder och vid 0 tar sedan bort strömmen.

Jag har just beställt EasyPIC 3 utvecklingskort och när jag kan lite mer om µC så hade jag tänkt använda en sådan för att styra allt.
Så i stort borde det väl räcka med en PIC, LED-display och sedan ett relä som bryter strömmen.

Vad har ni för synpunkter på det här? Finns det något bättre sätt att utföra detta?
Eller något annat rörande säkerheten?
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Automatsäkring och jordfelsbrytare.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hur ska du våga koppla in saken du har byggt för att våga koppla in andra saker? 8)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

:lol:


En vridtrafo är en väldigt bra säkerhetsgrej. Du kan öka spänningen långsamt och se vad som händer. Kanske inte löser riktigt samma säkerhetsgrej men är bra på sitt sätt!
Shep
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 december 2003, 17:12:59

Inlägg av Shep »

Automatsäkring och jordfelsbrytare.
Jo en jordfelsbrytare det använder jag.
Men det hjälpte inte mig tidigare i sommaren. Jag lödde på en trafo och sedan slog jordfelsbrytaren ifrån med en gnista från lödkolven till trafon. Så jag tänkte att det bara berodde på åskvädret ute. Så jag slog på den igen och fortsatte att löda och Pang så blev det svart när säkringen brann.
Trafon var ju inkopplad i uttaget åh, kände mig sådär lagomt korkad. Men det gick ju bra iallafall och jag lärde mig att slår jordfelsbrytaren ifrån så är det en bra idé att undersöka varför :?
Hur ska du våga koppla in saken du har byggt för att våga koppla in andra saker?
jag får väl bygga en till annordning som säkrar den också :lol:

En vridtrafo hade ju varit riktigt bra faktiskt men då måste man väl lägga ut en 1000:- antar jag om man nu inte hittar en begagnad.

En annan anledningen till nedräknings-apparaten är ju för att den kan vara praktisk när man håller på med flyback-transformatorer och andra högspänningssaker som räcker att ha inkopplade några sekunder.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En stömbrytare på behörigt avstånd. typ grenkontakt. Funkar bra tycker jag.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag kör med en växelriktare på 150w, den bryter om nått går fel då det ofta blir kortis i nätdelen på det man har byggt = växelriktaren bryter pga överlast.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om det är små enkla elektronikprojekt med låg spänning är ju ett reglererat nätaggregat typ 0-30V med ställbar strömbegränsning en bra grej att börja med.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Annars funkar ju min favorit metod, Learning by burning :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

tycker inte om att inte kunna styra själv när man ska slå av känsliga saker,
har stegvis kört igång många nybyggda maskiner i prisklassen runt 5Mkr, man är liksom aningens nervös och har alla sinnena på spänn, både syn hörsel och inte minst lukt kan göra att man snabbt klipper ifrån huvudströmbrytaren

skulle jag ha något annat än vridtrafon till att starta småsaker så skulle det varaa en bra strömbrytare och en vanlig glödlampa i serie, med lagom effekt på glödlampan har man en mycket bra ptcmotstånd, som dessutom visuellt indikerar fel

håll det enkelt, och se till att själv ha kontroll över så mycket du kan
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Själv kör jag med en sån där stor röd stopknapp, som är ett par meter ifrån arbetsbänken. Den bryter strömmen till ett uttag på själva bänken. Tidigare var den kopplad så att den bröt strömmen till ALLT i garaget, men jag lade till en annan knapp för det...
Skriv svar