Kretsförfrågan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Kretsförfrågan

Inlägg av RadioDJ »

Tja,
jag har sett någonstans att Texas Instrument (eller vem det nu var) har släppt en krets som man kan koppla till serieporten (RS-232 eller RS-485, kommer inte ihåg vilket) och få ut 8 parallella bitar.
Det gick att koppla upp till 16 stycken kretsar på samma serieport.

All hantering av portarna gjorde man sedan via programvaran som ska styra kretsen.

Finns det någon som vet vad denna kretsen heter.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Tja, 74 595 gör väl ungefär vad du säger.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det är väl med ett väldigt stort _ungefär_ då!

595:an kör, vad jag kan se, vanlig klockad synkron seriedata in och det är långt ifrån RS232. Det finns heller ingen adressering liknande det som nämns i frågeställningen. Visst skulle det säkert gå att bygga något med en sån men det skulle krävas en handfull andra kretsar runtikring.

RadioDJ> Du får nog försöka ge mer uppgifter om vad/var du egentligen sett och letar efter. Det är inget jag känner igen så rakt av. Enklast (hårdvarumässigt iallafall) är väl att lösa det med en mikrokontroller med inbyggd UART. Men inte ens då blir det en enkretslösning eftersom du behöver RS232-tranceiver också.

Edit: Närmaste alternativ, dock utan adressering, skulle vara en gammal hederlig fristående UART liknande 6402. Med en enkel transistor på ingången (receive) skulle den kunna ta emot en byte och lägga ut på kretsens parallellport. Det blir tyvärr ingen större säkerhet i kommunikation eftersom det blir enkelriktat och ingen adressering.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av RadioDJ »

Det var en krets med inbyggd adressering. Om jag ska använder "595" så är det mycket bättre att använda 6402 och fixa en eget adressankodning. Men då denna fanns i kretsen jag jagar så är det mycket lättare.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av RadioDJ »

Jag fann vad jag sökte efter. Kretsen heter 74LV8153. Nu ska jag bara se om den går att köpa någonstans.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Notera att 74LV8153 *inte* är kompatibel med RS-232.
Det är vanliga UART signaler, så t.ex en MAX232 (eller liknande)
behövs mellan COM porten och kretsen.

För övrigt verkar det vara en trevlig krets som gör det enkelt att styra många utgångar från en vanlig COM port. Upp till 10 st kan samplas från TI...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Hittade direkt den här länken:http://www.elecdesign.com/Articles/Inde ... leID=10524

Eftersom kretsen bara tar emot data och inte sänder något i den här kopplingen så funkar det ju allldeles utmärkt med bara en trissa på ingången isf en riktig tranceiver.

Verkar ju vara en rätt trevlig krets!
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av RadioDJ »

Jag beställde 10st på prov igår. Dröjer väl några dagar innan de kommer.
Sen ska det provas.

Får se om det är något att ha.
Skriv svar