Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Skulle J401 kunna vara en anslutning till ett separat videokort kanske!? En uppenbar sak som verkar saknas på kretskortet är en "pixel-klocka", kristall för PAL-frekvens(TV-standard)! Kan du ta en bild på undersidan av kretskortet också?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Självklart.
Baksidan har dock inga komponenter som jag kan upptäcka utan bara ledningsbanor.
(Nedre högra hörnet på bilden är där tv/video-kontakterna sitter)

Jag mätte också pin 20 på U401 (den tomma) och där finns det 5V och pin 1 har 0 ohm mot jord
så gissningen på mc6845 verkar lovande.

När jag matar den med 9V och så drar den ca 0.5A vilket väl känns ganska rimligt.

/johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Ja jag tror nog det ska sitta en MC6545/6845 i U401 och ett litet kretskort med tecken-ROM (upp till 4K adressering) och en kristall(typ multipel av 4.43MHz?) som är kopplad till J401! Antagligen har man gjort så för att det ska vara lätt att byta teckenuppsättning/språk/tv-standard!

Hela port(A)+ halva port(B) på PIA:an används för avkodning av tangentbordet och andra halvan av port B delas av kassett och printer(rs232),... tror jag! :humm:

Det borde gå att räkna ut hur kretskortet ska se ut och programmera ett EPROM med lämplig tecken-uppsättning(alfanumreriska), dom grafiska tecknen kan dock vara svårt då jag tror att det inte fanns nån riktig standard för det(?). Matrisen som tecken är uppbyggda av kan nog kräva några omprogrammeringar av EPROMet innan man får det rätt eftersom man inte vet vad dom använt, 8x8 och 7x9 var rätt vanligt!

Har du någon som helst dokumentation till den, manual eller dyl?

Jag kan ha helt fel, så ta allt med en nypa salt! Man skulle vilja rita upp kretsschemat!
Senast redigerad av Platis 11 oktober 2015, 03:59:38, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av MiaM »

Om utsignalen är svartvit så behöver klockan inte vara jämn multipel av färgbärvåg eller multipel av korrekt h-synk. "Alla" TV synkar på något avvikande frekvens, se t.ex. att C64 fungerar på "alla" TV trots att signalen inte är korrekt (och det är ändå dessutom färg). Därmed borde 4MHz från cpu-oscillatorn kunna duga.

Men nog tillkommer det väl en klase kringkretsar för att få en fungerande koppling med 6845?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Hej

Nej, jag har ingen dokumentaton eller något annat än datorn och vad jag lyckas hitta på nätet, dvs intervjuerna från Tekniska Museet och de bloggar som redan nämnts.

Endast Svart/vitt var det.

Det sitter en lite ensam EPROM + RAM längst ute till vänster på kortet, ROM:et är på 2KB mot de ansra på 8, månne det kan vara teckonrommet? Fast ligger lite långt ifrån kan jag tycka...

Nå, jag får nog fixa en eprom-programmerare och dumpa ut innehållet ur minnena...

Tack för all hjälp!!

/johan
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Jan Almqvist »

TTL-kretsarna ovanför ser ut att vara muxar (för adress till tecken-RAM) och 8 bitars skiftregister så jag tror att det stämmer trots stort avstånd från 6845.

2kb är också en rimlig storlek på teckengenerator med antingen 128 tecken x max 16 rader eller 256 tecken x max 8 rader.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5477
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av anders_bzn »

Om du vågar skicka kretsarna så kan jag läsa ut dem. Skicka PM i så fall. Jag gör det utan ersättning mest för att jag tycker det är kul med gamla datorer. Detta med Esselte och Candela är nytt för mig (trotas att jag har en gedigen retrodatorsamling). Såg dock förra Candela tråden också.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

@anders_bzn: Stort tack för vänligheten.
Nu har jag dock beställt en epromprogrammerare på ebay som borde vara hemma om någon vecka och som jag tänkte försöka med (alltid kul med nya prylar).

Tankarna om att det är en mc6845 på den tomma platsen verkar hålla, jag har ohmmätt D0-D7 mot motsvarande på CPU:n och det är exakt rätt. Vcc och GND är också rätt pinnar. HS och VS går upp till två pinnar på J401 så den är helt klart insyltad på något sätt.

Jag har också beställt en mc6845 som ska komma om nån vecka, törs man stoppa i den o se vad som händer??

/johan
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

Bild ur originalmanualen, korten verkar skilja sig lite åt men platsen markerad med ? (U401 tror jag) på det fysiska kortet verkar vara obestyckad även här:
Kretskort höger 1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

Hårdvara och CPU:
Hårdvara CPU text.png
Hårdvara CPU schema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

HF del:
HF del text.png
HF del schema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

Videodel:
Video text.png
Video schema.png
Bilden på video-schemat blev lite dålig tyvärr, jag hade lite bråttom och fotade snabbt med mobilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

Komponentlista, IC:
Komponentlista IC.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Guld med riktigt dokumentation! :tumupp: Där ser man så fel man kan ha :doh: U401 är alltså expansionsplats för en extra PIA. Kul det blev utrett! :) Då är det frågan varför du inte får bild? Är det RF(TV) eller video-uttaget du provat?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

OJ, TUSEN TACK!! :tumupp:

Det här förklarar ju en hel del, nu är det bara att börja felsöka ;-)
Sitter ju några elektrolyter som kanske kan misstänkas vara inblandade i videosignalen, kan nog vara läge
att kika på dem!!

/johan
Skriv svar