Elektronikprojektidé med kreativt medsinnad?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rainbow
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 november 2005, 15:09:03

Elektronikprojektidé med kreativt medsinnad?

Inlägg av rainbow »

Min idé består i att praktiskt starta projekt med nån och driva inledningsvis små serier.
Lokalitet i/kring Gbg.

Elektronik vars funktion är optimal. Inte för mkt elektronik men som gör mkt i förhållande till mängd komponenter för att tala klarspråk. Göra produkter som redan har en nisch men en förbättrad version som inte möter konkurrens, på så vis kan man genast möta efterfrågan.
Jag har hållit på med elektronik från och till under många år och konstruerat rätt så avancerade saker med digital elektronik men även analog. Men jag har inte hållit på med mikrokontrollers. Har programmerat men det är längesen. Jag har i skuggan av detta lagervis med komponeneter, även olika nya ic-kretsar i massor. Å andra sidan är komponenter såpass billiga så att det är oftast inte den kostnaden som är ett hinder.

Men därför söker jag nån lugn och hågad person som är inne på samma banor. Jag tror på att vara någorlunda fast i beslut och att slutföra saker men inte vara helt låst när det gäller utformning. Och att inte påbörja nytt i större omfattning än vad gammalt görs färdigt.
Lödrök går inte att komma ifrån dessvärre men den jag isf jobbar med måste vara i övrigt "rökfri" på lifetime-premisser, för jag tål inte den saken!

Nån intresserad?! Skriv något konkret tillbaks! :)
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

Tyvärr bor jag inte i Gbg så jag kan inte hjälpa dej
men, du klarar nog av det där utan mej, duär ju iaf inte skockholmare :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

halvsugen då jag går utan jobb, frågan är om det går att kränga svenskbyggs elektronik i småserier och kunna leva på lönen

kinakonkuransen med 2dollar om dagen sätter ju sina spår

annars har jag många funderingar på saker som vore rimliga att tillverka
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17163
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

grym: det går, det finns en hel hög svenska elektronikföretag, sen är frågan varför du inte kan utveckla en produkt i sverige och sen lägga ut tillverkningen? Nu är det ju inte lönt att lägga småserier i kina, men det finns diverse svenska legotillverkare som har fabriker i öst.

Jag förstog det som att rainbow ville utveckla och inte producera?

Och där är konkurensen från kina ytterst liten... och den branchen går verkligen för högtryck i sverige atm.. hur mycket jobb som helst för duktiga hårdvaruutvecklare.
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

jag är intresserad då jag bor i gbg, men vilken ämne avser projektet? analog elektronik, digital, microcontrollers?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag kan nog vara intresserat, lite beroende på vilken samarbetsform och vilken projekttyp det rör sig om.

Mitt speciale är mikroprocessorer, hårdvara & programmering.

Har en förtid som radartekniker i det danska flygvapnet där jag även fick en hel del andra utbildningar inom teknik.
Skriv svar