stereokamera som bl a mäter avstånd till ev. hinder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

stereokamera som bl a mäter avstånd till ev. hinder

Inlägg av ny börjare »

Jag har tänkt på att om man sätter två kameror brevid varandra så att de är riktade parralellt. Bilderna kommer vara lika på båda kamerorna men ett undantag:
Alla objekt som är någolunda nära kommer i vänster kamera se ut att ligga lite mer åt höger på bilden än på bilden från den högra kameran.
Denna skillnad kommer vara större ju närmare objektet är, om man kan skriva ett program som letar upp ett objekt i den högra kamera bilden och jämför var samma objekt är på den vänstra kamerans bild och sedan mäter skillnaden kommer man kunna räkna ut avståndet till objektet. Och på så vis räkna ut om man ska svänga undan eller inte.

Det här systemet är hellt och hållet hämtat från naturen, människans avståndsbedömning fungerar så här.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tycker att du ska läsa igenom detta:

http://www.etek.chalmers.se/~almir/Huma ... 202005.pdf

Där finns lite info om såväl neurala nätverk som stereosyn.

/Johan
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är en bra metod, det enda ltie tråkiga är att det krävs en del bildbehandlig för att få det att fungera. Att få det att fungera i en kontrastfattig värld, eller en värld med reflekterande ytor som bland metall eller speglar är.. jobbigt..
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

det här är mest en tanke, något som jag kanske testar när jag blir lite, jag menar mycket bättre...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Om jag skulle lösa detta problem skulle jag nog kombinera kamera och avståndsmätare av ultraljudstyp.

- Ta en bild
- Deffiniera ett koordinatsystem för att kunna rikta in avståndsmätare
- Rikta avståndsmätare mot objekt i bilden
- Bygga upp en 3D-karta av omgivningen

Detta kräver nog en hel del datorkraft om det skall göras i någorlunda realtid så det kan nog bli ett ruskigt roligt projekt.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

ruskigt roligt... :)
C++hristoffer
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 november 2005, 19:14:22
Ort: Enköping

Inlägg av C++hristoffer »

Jag har heller inte undgått tanken om avståndsbedömning med stereosyn.
Den lite händige kan ju förstås använda OpenCV (Open Computer Vision Library) som redan har funktionalitet för avståndsbedömning via två bildkällor (om än lite buggig).
De ska även ha funktioner för ansiktsigenkänning och annat underhållande. :wink:
Hör av dig om du lyckas!

/Christoffer
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

ny börjare skrev:ruskigt roligt... :)
Vilket då??
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

jag ska bygga och programera och programera några mindre avancerade roboter först, kolla in tråden "Är det någon som har byggt en robot med en pic eller avr?" så fattar du vad jag menar
men jag ska höra av mig när jag får igång något projekt :)
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

På tekniska mässan hade de ett manuellt avståndsbedömningssystem (lång ord..) som hade två fixerade lasrar som strålade i kors. När man närmade sig en vägg så uppenbarade sig de två laserlinjerna med brett mellanrum. När man sedan närmade sig så gick linjerna emot varandra ända tills väggen var i mitten av korset då linjerna strålar samman till en enda linje och då hade man uppnått sitt önskade avstånd.

Kanske inte riktigt det du vill ha, men det är väldigt enkelt och smidigt. Ska du göra det mer automatiskt så får då sätta någonting som registrerar när linjerna blir en. Eller så kan du ha två lasrar som är justerbara och som söker sig till att alltid stråla samman och sedan bara beräkna avståndet med vinkeln med trigonometri. Hoppas du förstår.
ny börjare
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
Ort: Hemma

Inlägg av ny börjare »

tack för tipset, jag ska tänka på lasrar
den här tråden handlar främst om min visioner som inte nödvädigtvis aktuella idag, men de är ju interessanta att diskutera :)

förresten var får man tag på lasrar av lämolig storlek?
Skriv svar