Sida 1 av 9

Spis-blinkare

Postat: 10 april 2015, 23:03:30
av Spisblinkaren
Hej!

Jag har nu byggt en mycket enkel manick som får en lysdiod att blinka med c.a 1Hz.

Denna manick har jag fäst över spisen och jag kommer inte förklara varför förrän jag fått minst 5 olika gissningar :)

Det roligaste med denna manick är dock att trots att den är mycket enkel, och enbart består av två transistorer, så förstår jag den inte :D

Det enda jag kan skryta med är att jag byggde den från huvudet direkt på experimentkort.

Såpass säker var jag.

MEN, blinkandet blev inte alls som jag hade trott.

Det enda som är rätt är c.a 1Hz.

Men tanken var sedan att den bara skulle vara på c.a 100ms för att vara av c.a 1s och på så sätt spara batteri samtidigt som indikation tydligt ges.

Men det kanske den är nu när jag tittar på den och tänker efter.

Samtidigt känns det då som om LED har efterledningstid fastän tom jag vet att dom är mycket snabba.

Så dom där peakmässiga 100ms-stötarna på 3,5mA topp syns kanske bättre än man tror.

Skulle tagit skåpet och mätt naturligtvis men jag bara pluggade in batteriet, observerade att den blinkade hyfsat enligt ritningarna samt fästkuddade fast den på spisen :)

Jag tänker köra med mina värden tills LED slutar blinka.

Jag uppskattar att strömförbrukningen är runt 7V/R4*1/10+9V/R1*9/10~1,3mA

En kollega har sagt att ett alkaliskt 9V har en kapacitet på dryga 200mAh.

Om vi säger 260mAh så blir drifttiden 200h.

Säg lite optimistiskt 240h dvs 10 dar.

Inte helt orimligt map att kretsen nog kan blinka ner till väldigt låg spänningsnivå samtidigt som urladdningskurvan för alkaliskt batteri är av mig okänd.

Men vad kan vi då göra för att öka på drifttiden?

Största strömmen blir genom R1 (då den ligger på största delen av tiden).

Kan jag sätta R1=100k istället?

Hinner då C1 ladda upp sig igen innan C2 är klar?

Utan att fatta riktigt känns det som att uppladdningstiden för C1 måste vara kortare än tiden för då T2 är på.

Och vilken peakström behövs för att LED tydligt skall synas dvs hur stort kan jag göra R4?

Jag kommer göra som så att jag kör slut på det här batteriet, sen kanske jag experimenterar.

Samtidigt tar jag gärna emot förklaringar över hur Philips-vippan verkligen fungerar :)

MVH/Roger

Re: Spis-blinkare

Postat: 10 april 2015, 23:14:48
av toffie
Gissning 1: Se på långt håll om spisen är på?

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 00:33:08
av Electricguy
Det finns ju färdiga blinkande lysdioder annars.

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 01:25:39
av CosSinSum
Gissning #2: Gissar på att den är till för att se om vattnet kokar, dvs dioden lyser upp ångan så man kan se det från tv-soffan. :)

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 07:52:46
av Nerre
Det där är ju den klassiska astabila vippan, det borde finnas hundratals sidor som förklarar hur den fungerar.

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 10:26:24
av johano
Gissning #3: En äggtimer?

Om man ska koka sitt ägg i 7min så är det bara att räkna 420 blinkningar, enkelt och smidigt!

/johan

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 11:39:23
av Icecap
Det finns lite problem med kopplingen pga. matningsspänningen och det är att en bipolär transistor har en breakdown-spänning runt 6-7V.

Vill du ha skiten att vara snål och blinka "rätt" använder du en ICM7555 och kopplar enl. databladet. Alla uträkningar finns där.

Själva kretsen drar 60µA och LED'n drar 3,2mA i 1% an tiden, detta borde ge ett totalt strömbehov på 92µA.

Med ett batteri med 200mAh ger det då en arbetstid på ~2173 timmar eller 90 dygn.

Och varför du vill ha den till att blinka är jag intensivt kall långt upp i ..... över.

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 14:17:59
av MadModder
Blinkaren på bild drar ungefär lika mycket hela tiden, oavsett om lysdioden lyser eller inte. Ungefär 3mA när det lyser och 0,9mA när det är släckt.

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 17:20:40
av Sverige
Gissning 4: Det är en spisvakt.
(Den slår vakt om var spisen är.) ;)

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 18:19:11
av Spisblinkaren
toffie skrev:Gissning 1: Se på långt håll om spisen är på?
Tack för gissningen men detta är inte ens i närheten, om man säger :)

MVH/Roger

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 18:20:32
av Spisblinkaren
CosSinSum skrev:Gissning #2: Gissar på att den är till för att se om vattnet kokar, dvs dioden lyser upp ångan så man kan se det från tv-soffan. :)
Tack för denna underbara gissning :D

MVH/Roger

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 18:24:16
av Spisblinkaren
johano skrev:Gissning #3: En äggtimer?

Om man ska koka sitt ägg i 7min så är det bara att räkna 420 blinkningar, enkelt och smidigt!

/johan
Den var bra :D

Dock har faktiskt blinkaren bara mycket lite med själva spisen att göra.

MVH/Roger

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 18:27:53
av Spisblinkaren
Sverige skrev:Gissning 4: Det är en spisvakt.
(Den slår vakt om var spisen är.) ;)
:D

MVH/Roger
PS
Gillar din signatur.

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 18:28:35
av SeniorLemuren
Gissar att den inte är till någon nytta alls och att du byggt den bara för att du kan. :)

Re: Spis-blinkare

Postat: 11 april 2015, 18:58:10
av Spisblinkaren
MadModder skrev:Blinkaren på bild drar ungefär lika mycket hela tiden, oavsett om lysdioden lyser eller inte. Ungefär 3mA när det lyser och 0,9mA när det är släckt.
Jag har också kommit fram till det (1,3mA effektivt, ungefär).

Idag slog det mig dock att jag faktiskt vänt tantalen (C1) fel.

Den utsätts emellertid för max -0,7V (Vbe) vilket troligtvis är för lite för att den ska ta skada.

Sen har jag insett att R1 nästan kan vara avbrott för vad den bara behöver göra är att backspänna T1's bc-diod, så att den kan switcha på eller av.

Pga denna "insikt" kommer jag prova 1M istället när detta batteri tar slut (dvs om c.a 10 dar).

1M skulle sedan ge en off-förbrukning om endast 9uA (batterimässigt 0,3mA totalt med nuvarande pulsbreddsförhållande).

Ton utgörs ju av R3C2 och Toff av R2C1.

Nästa steg (batteri #3) med att försöka dra ner strömförbrukningen, blir att trixa med Ton.

Frågan är nämligen hur kort den pulsen kan vara (med samma peak-ström som nu dvs 3mA, typ) för att man ändå ska se den blinka ordentligt.

Samtidigt kan man på detta sätt inte göra den för "svag" för då blir batterispänningen mer kritisk.

Jag tror jag nöjer mig med dessa experiment även om man också kan experimentera med R4 vilket dock känns lite som kaka på kaka vad gäller minimum acceptabel intensitet.

MVH/Roger