H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Bummp :S

Har (som jag sa innan) fått tag på en åf av "VNH3SP30", men det företaget har nog seriösa problem.. har väntat i nån månad nu och dom säger fortfarande att det inte är utskickat än.. :S

Jaja, bara fortsätta vänta :( O hoppas att jag får den överhuvedtaget..

Som jag skrev ovan, Nån som är villig att löda fast 2st kretsar på ett kretskort i byte med tex en hbrygga? :D
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Heej!!

Ursäkta för extrem bump.. men det nödvändigt..


IDAG 16/2-2006 så fick jag hem 5st VNH3SP30!!
Det började den 17/1 när jag fick brev av Fed ex att jag hade paket att hämta.. Sen vart jag sjuk och är fortfarande sjuk.. Men idag så kom dom förbi och lämmnade det..

Paketet innehöll en låda med 5st VNH3SP30!!



Och som jag faktist tidigare lovade.. nån som vill ha en?
Eftersom jag fick 5st så sparar jag nog 2st av dom..

Hör av er..

MVH JIM!


Jaja.. otroligt kallar jag det.. det tog "bara" 3403020år ;) :D Men jag fick de!
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Nästan ett års leveranstid?? Jösses... och jag tycker att mitt ljudkort som varit försenat i en vecka eller så är odrägligt :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Snabba leveranser! :?

Det tål att upprepas, denna kretsen verkar sjukt bra! Jag undrar fortfarande var haken är (förutom att man behöver grym kylning för höga strömmar).

Jag skulle gärna vilja göra ett vettigt kort till dem för att testa lite, men jag måste tyvärr säga att jag inte har tid i nuläget.

Lika lite tid har jag för att sammanfatta denna tråd till en bra FAQ :(
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

hm, läste lite i databladet:
"The PWM, up to 10KHz, lets us to
control the speed of the motor in all possible
conditions."

Vad jag vet lär det tjuta en hel del om motorerna ifall man pwm:ar i 10KHz, klarar den inte mer?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nej, det är klart, 10 kHz är inte så mycket. Vad jag vet så brukar man ha ganska låg switchfrekvens på större motorer med tanke på deras påtagliga induktans. Drivstegen för FETarna kom de iaf undan med billigt om man inte kan switcha i mer än 10 kHz :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jine: Det var som rackarn...de kom till slut :D ...oki läs databladet noga flera gånger...å när du gjort det så läser du det 3 ggr till :wink:

10 kHz...jaha...låter väl som en borrmaskin då ungefär :roll: :?:
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

$tiff skrev:Nej, det är klart, 10 kHz är inte så mycket. Vad jag vet så brukar man ha ganska låg switchfrekvens på större motorer med tanke på deras påtagliga induktans. Drivstegen för FETarna kom de iaf undan med billigt om man inte kan switcha i mer än 10 kHz :)
Nja, det är väl snarare stor motor -> hög ström -> kraftig transistor -> långsam transistor -> låg switchfrekvens.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Millox

Jag hoppas jag inte är ute å cyklar nu, men för att driva full ström genom linningar på en större så måste man ha antingen längre periodtider eller högre drivspänning (chopper t.ex.). Man får tänka det som ett LR-filter där motorlinningarnas induktans gör allt för att inte få en strömdrivande framspänning över sig, enligt Lenz lag om induktion.

Självklart är även tråkiga kapacitanser i stora trissor en stor bidragande faktor, inte minst i integrerade kretsar som VNH3SP30. Bygger man lite luftigare är det dock lätt att "kötta på" med lite större drivsteg åt effekttrissorna, så har man det problemet undanröjt.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Nja. Strömmen under en switchperiod kommer att vara linjärt växande under delen då det ligger en positiv spänning över lindningen och linjärt avtagande då det ligger en negativ spänning över lindningen. Spänningen är positiv då T+ leder och negativ då T- leder. Strömmen kommer dock alltid att ha samma riktning. Detta leder till att enda egentliga skillnaden mellan en 1kHz switchfrekvens och en 20kHz switchfrekvens är \Delta V där 20kHz ganska naturligt får en 20 ggr lägre \Delta V än 1kHz switchfrekvens.

För övrigt så är det inte det minsta trögt att ändra spänningen över en induktans, men det tar tid för en spänning att öka strömmen genom induktansen. Det är därför man kallar induktansen strömstyv. Strömmen genom induktansen räknar man ut med: i_L = 1/L*\int{V dt} (nån får gärna LaTeX:a den).

Hoppas det begrips enkelt, jag har lite svårt att förklara mig utan att rita ström- och spänningsgrafer ;-)
Roboman
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 januari 2008, 01:57:17
Ort: Örebro

Inlägg av Roboman »

Hijackar den här tråden lite grann

Hej

Jag skulle vilja ha lite hjälp med h-brygga, då det är helt nytt för mig och jag måste lära mig det nu på grund av ett projekt.

Tanken är att vi ska använda oss av Basic Stamp Project Boards som ungdomar som vill komma igång med sensorer och vidare.

Problemet nu då. Jo, i ett vanligt Beo-Bot paket så följer det med servon med inbyggda h-bryggor för att styra drivingen. Dock så har vi inte råd med detta och söker nu en billig h-brygga (drivning åt båda hållen) som är enkel att göra.
Motorerna kommer vara 3V hobby motorer, sådana man kan köpa från Clas Ohlson.

Jag kollade igenom $iffs schema, men undrar ifall man kan använda sig av andra komponenter när det inte handlar om sådana låga spänningar/strömmar.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den här tråden är över tre år gammal nu, och lever tydligen ännu! Jisses!

Nåväl.

Roboman, det är alltså 3 V-motorer du ska driva? Då kan du inte använda dig av "vanliga" bipolära transistorer eftersom deras CE-spänningsfall kommer sluka upp all drivspänning. Satsa på fälteffekttransistorer istället (som det är i min ritning). För att driva transistorerna kan du använda dig av en lämplig logikkrets från 74-serien. Jag rekommenderar att du använder dig av logikstyrda komplementära N-/P-kanal fälteffekttransistorer så slipper du "trolla fram" överspänning till höga sidan.
Vilka storlekar på strömmar rör det sig om?

Om du vill ha en liten knuff i rätt riktning så kan du ta en titt på vad jag gjorde i gymnasiet (samtidigt som jag startade denna tråden): Projekt Robot 2004
Roboman
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 januari 2008, 01:57:17
Ort: Örebro

Inlägg av Roboman »

Hela Basic Stamp kretsen att kommer drivas av ett 9V batteri
Se här vilken jag menar
H-Bryggan ska ersätta servon som blir lite för dyrt.
Jag kollade upp fälteffekttransistorer på elfa.se, men de verkar ha gått ur deras sortiment.

Idén är att det ska vara enkelt att göra, så ungdomarna får ett intresse.
Roboman
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 januari 2008, 01:57:17
Ort: Örebro

Inlägg av Roboman »

För att göra en enkel och snabb lösning så har jag tagit 2st BC547B med olika strömkällor som man bara kopplar in på Basic stamp kretsen. Dock har jag inte hunnit fått igång med programmet för att testa med motor än.
Skriv svar