Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45355
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

De flesta som provar Ubuntu brukar reagera "Varför har jag inte hittat det här innan?".
Knappast, ett mycket fåtal individer säger nog så.
Personligen, "Vad är detta för soppa", Och installerade CENTOS istället.
MagnusK
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 januari 2015, 22:07:38

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av MagnusK »

Kan bara hålla med Nerre.
Ingen försäljare vet eller knappt hört talas om Linux.
Blir besviken på dom varje gång man frågar om grejerna stöder linux så står de som öppna fågelholkar och frågar 'vad är Linux?'

Linux är inget speciellt så sett i dag att använda, det mesta fungerar bra och ibland bättre.
Inte svårare än windows att använda om man inte är spelnörd.

Har haft Linux som desktop sen ca 2003 och har aldrig tittat tillbaka på windows.
Blir uttråkad varje gång jag ser windows och alla dessa popups som ska säga än det ena och än det andra oviktiga.

Men det var väl inte detta som tråden handlade om väl?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45355
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Nej tråden handlar om de beta/förhandstittar på W10 som finns tillgängliga.
Dock är det ju ett antal personer som genast måste kasta sig in i diskussionen och förklara vilken skit det är (utan att ha någon som helst erfarenhet eller kunskap).
Jag har inte provat W10, kommer inte att göra det heller, Kommer av naturliga skäl inte byta OS på den närmaste tiden, om jag inte blir tvingad till det (dvs antingen att jag byter hårdvara och W7-stödet försvinner, eller att de program jag använder börjar kräva det), intill dess ser jag ingen orsak till byte.

Beträffande det här tjatet om Linux förträfflighet, tja, det finns överhuvudtaget inga fördelar med Linux i stället för Win, för den vanliga användaren, utan det är snarare en smaksak vad man gillar (samma gäller MACar).
Nerre
Inlägg: 26731
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

Snarare är det så att så fort någon råkar nämna att det finns fördelar med Linux så dyker vissa upp och får för sig att deras egna misslyckanden med Linux är representiva för hela världen.

Den här urspårningen började ju med att jag påpekade att ett av problemen för Microsoft är att skapa en skrivbordsmiljö som tilltalar alla, istället för att låtar användarna kunna välja mellan olika miljöer. Windows må ha många fördelar, men anpassningsbarhet är inte en av dem.

Den stora fördelen för användaren är att man kan fortsätta använda samma operativ när man köper en ny dator. Nån som idag kör Windows 7 och vill köpa en ny dator får väldigt svårt att hitta en dator som säljs med Windows 7. Och att flytta över den gamla installationen går ju i princip inte alls om man köpt en dator med förinstallerad Windows (eftersom det då är OEM-licens). Med t.ex. Ubuntu är det i princip bara att flytta över hårddisken till den nya datorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45355
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Skillnaden är väl att jag har använt *ix betydligt längre än dig, ända sedan det blev tillgängligt på x86 (dvs början 80-talet).
På den tiden fanns det inte så mycket att välja mellan.
Jag förstår att vissa individer har ett stort behov att customisera precis allting, dock är det naturligtvis ingenting som den normala användaren behöver eller vill göra.
Man kan faktiskt förändra Wins skrivbord rätt mycket, om man vet hur man gör (och vad man gör), dock finns det ju inget reelt behov till det egentligen.

Du har ju knappast flera olika skrivbord hemma, eller?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Micke_s »

Kör själv både windows och linux. Dock windows som primärt.

Vet dock inte vad som skulle vara så mycket bättre för själva användaren att köra linux jfm windows.
De få kronorna i OEM licens påverkar inte kunden nämnvärt.

De flesta vanliga användare använder nästan bara webbläsaren idag i alla fall.

Edit: Linux har ju redan slagit igenom starkt, kallas android...
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Man kanske har en arbetsbänk, köksbänk och vanligt skrivbord hemma. Anpassade till uppgiften. Inte alltid det funkar att använda köksbänken till allting.
Med Windows 8 kom ju "surfplattebänken" och rörde till det för dem som var vana med "skrivbänken". Bra att det blev en till anpassning så att det funkar bättre på surfplattan men tyvärr försökte man tvinga på den på alla plattformar. Datortillverkarna försökte anpassa sig med laptops med pekskärm men det blev ju ingen större hit förutom möjligen på hybriderna där man ta loss skärmen och köra surfplatta. Nu är vanliga laptops med pekskärm på väg bort eftersom det inte efterfrågas så mycket och det bara gör dem dyrare.

Min förhoppning med Windows 10 är att det ska bli mer valfritt vad man vill använda. Vi får se men trenden verkar gå mot mer inlåsthet igen om man ska gå efter hur testversionen utvecklat sig hittills. Uppenbarligen sitter många kvar på Windows 7 av någon anledning och Microsoft tvingas försöka göra något åt det. Det kan bli bra om de lyssnar på användarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45355
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Edit: Linux har ju redan slagit igenom starkt, kallas android...
Mycket tack vare Samsung, men nu förtäljer ryktena att Samsung skall byta ut Android mot, ja just det, WP. Samma gäller Sony.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43179
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av sodjan »

> Windows må ha många fördelar, men anpassningsbarhet är inte en av dem.

För 99.9% av vanliga PC användare är avsaknaden av "anpassningsbarhet" en
stor fördel. Resterande 0.1% har ingen större påverkan på marknaden i stort.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

På vilket sätt är avsaknad av anpassningsbarhet en fördel för någon?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45355
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Nu är det ju knappast någon avsaknad av anpassningsbarhet i just Win, dock tenderar sådana saker att krångla till det hos den stora majoriteten av användare, vilka garanterat inte behöver det.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Micke_s »

En vanlig användare vill bara använda datorn, inte anpassa den.

Hur många köper en bil för trimma den, byta klädsel eller bara byta färg?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Fast det finns olika typer av bilar att välja mellan dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45355
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Ja, och samtliga har vindrutan på samma ställe, samma gäller broms och gaspedal, bromsen sitter alltid till vänster om gaspedalen.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Men det går oftast att justera stolarnas inställning, backspeglar o.s.v. Alltså personlig anpassning. Och passar inte bilmodellen finns många andra olika modeller att välja mellan.

Men Windows är som att det bara finns en viss modell av Volvo att köpa, exempelvis en V70 där stolarna är fastsvetsade i ett fixt läge. Funkar bra för den som är medellång men alla andra får ta med egna kuddar och annat för att få det att fungera.

Själv gillar jag att köra motorcykel. Att endast ett fåtal procent väljer att köra motorcykel innebär inte att det är svårt att köra motorcykel. I vissa fall är det mycket smidigare än bil, i andra fall passar bilen bättre. Bilföraren kanske kan tycka motorcykel är onödigt och krångligt och förstår inte varför motorcyklarna ska få finnas. Själv tycker jag det är bra att man kan välja efter tycke och smak.
Skriv svar