Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Ah, OK! :tumupp:

Vad jag gjorde var något som fungerar rakt på det som ändå redan finns.
I båda fallen till och med... :vissla:
...förutom i det andra där man iofs kan använda allt, därmed.
Till och med kanske bättre än jag gjorde.
Dvs att baka in, låsa, PEEK-isolatorn inuti kylflänsen.
Skjuta in den underifrån, blir det.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Höghastighetstest av RX Ettin och Vertex.
https://youtu.be/YbXij1rF8yA

Munstycke Ø0.6
Hastighet perimeter 128mm/s
Hastighet infill 144mm/s
Temperatur extruder 200°C
Temperatur byggplatta 60°C

Det funkade så länge det var full infill, med gles [13%] fick det inte riktigt lika bra. :mrgreen:
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Har äntligen fått ordning på matning av filament osv med ny isolator och munstycke.
Dock har jag problem med att hörnen på utskrifterna böjs upp från underlaget och det kan på vissa utskrifter skilja flera centimeter. Såvitt jag förstått så beror det på ojämn kylning, vilket är en teori jag anser bekräftas av att det bara är i den delen som är utåt och som får mer kylning av den lilla fläkten.
Vad och hur gör ni andra för att komma runt detta problemet? Har försökt med "brim" osv. men tycker inte att det hjälper.

Ett annat problem är att understa lagret aldrig blir riktigt bra. Vilket blir ett problem då många utskrifter är upp och ned, dvs att det som skrivs ut nederst är det som senare skall bli överst. Ett alternativ är naturligtvis att spackla och måla... Eller måste man vända på alla utskrifter och köra med stödmaterial?

Antar att båda problemen delvis hänger ihop med att det inte är en uppvärmd byggplatta?
__a
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 mars 2008, 18:19:52
Ort: Storvik
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av __a »

Man kan tejpa ned brimen för lite extra vidhäftning! Jag upplever också att det är större risk att det släpper i hörnen när man gör (fyr)kantiga saker, mindre släpp på runda objekt (och kanske med rundade hörn?). Hjälper också att se till att plattan är bra justerad, släpper så klart lättare om mellanrummet är för stort i något hörn. Där finns också mycket att hämta för att få bättre yta. Posta gärna en bild av något så kan vi jämföra! :)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

matsadona - det beror på så många olika saker.

Några saker, i slumpvis ordning, att titta på är:
Jag utgår från att det är en relativt standard Vertex du kör, dvs BuildTak på glasskiva och använder CuraEngine.
  • Tvätta byggplattan [BuildTak] med aceton, både för att få bort (hand-) fett och damm, men även för att "starta om" ytan.
  • Gå tillbaka och ställ in munstyckets höjd över byggplattan vid home-positionen...
  • ...flera gånger, de två andra ändras av justering av den ena. Mindre och mindre, så minst tre varv med mätning och justering.
  • Använd medföljande inställningar - åtminstone ett tag - de fungerar.
PLA är snällt jobba med och sitter fast - om ovan följts och fläkt/arna går på max hela tiden.

Det som verkar vara folks största svårighet är att följa instruktionerna för inställning av munstyckets höjd över byggplattan. Men det dubbelt vikta papperet fungerar och denna justering är den enskilt viktigaste.
Rugge
Inlägg: 38
Blev medlem: 1 december 2015, 19:53:12

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Rugge »

Varför ska fläktarna gå på max hela tiden?

Vi har en K8400 på jobbet och det värkar som om den har svår att hålla temperaturen, och den kommer inte upp i temp för att kunna starta om jag inte "Tune:ar" jobbet och sänker fläkthastigheten.

Men jag har för lite tid över för att testa runt vad som fungerar... måste skaffa mig en egen :p

EDIT: hur ska temperaturen "hålla" sig, jag tycker den sjunker mer och mer desto längre skrivaren kör. Sen börjar den också "klicka" när den matar filament, sen strax efter det så slutar den mata ut. Samt att den ibland sjunkit mycket under inställd temp, ibland ~20-30 grader.

Jag kör med PLA och har testat temp 190, 195, 200, 205 samt rekomenderade 210.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Åtminstone jag tänker på två vis när det gäller PLA och kylning.
Ett - genom att köra med bra blås själv minimeras problem med drag etc.
Två - med så direkt nedkylning minskas distorsion från temperatur-förändring.
Men det om det har förankring i verkligheten vet jag inte - men det funkar för mig. :mrgreen:
Men visst, kanske inte fullt blås. Eller sätt en liten bit i vägen, så blåset inte går så rakt på munstycket.

Det är nog den bit jag är minst nöjd med på Vertex, att både kylningen för utskriften och dito för kylflänsen går över munstycket.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Tack för några bra och konkreta tips.
Testade att göra rent plattan med acetonbaserad nagellacksborttagningsmedel och det blev stor skillnad. Klantigt av mig att inte skriva ut samma modell för att få en mer korrekt jämförelse, men det verkar som sagt vara betydligt bättre nu. På en 20mm hög kant var det en diff på max 0.5mm. Och första lagret ser betydligt bättre ut generellt.

Skall för säkerhetsskull även göra en höjdkalibrering någon dag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av tecno »

acetonbaserad nagellacksborttagningsmedel
Pass upp - innehåller olja!
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

matsadona skrev:Tack för några bra och konkreta tips.
Testade ... Och första lagret ser betydligt bättre ut generellt.

Skall för säkerhetsskull även göra en höjdkalibrering någon dag.
Trevligt att höra! :tumupp:

Ta dig den minut det tar å gör Z-kalibreringen med en gång - det är så värt det.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av dbostream »

Står på Buildtaks hemsida med stora bokstäver att man inte ska använda aceton eller liknande vid rengöring, istället rekommenderas t.ex. Isopropanol som man kan köpa hos bl.a. Kjell & co.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Dock fungerar det - speciellt när ytan känns slut och färdig att bytas till ny... :vissla:

Har du länken till var det står?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Meduza »

https://www.buildtak.eu/support/#FAQ
DO NOT use heavy duty solvents, such as acetone, to clean it, nothing stronger than rubbing alcohol.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Tack Meduza. :tumupp:
Tips: To ensure the longevity of the BuildTak sheet, use a spatula or putty knife with smooth/rounded corners. Avoid using solvents, such as acetone, to clean it.
Men bortsett från det - aceton fungerar utmärkt att få liv i slö och livlös BuildTak.
Vilket är när jag använder aceton - vanligen använder jag rent vatten.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

En sak som känts mindre bra med både Vertex och K8200 är kontakterna som används.
Dessa har endast en begränsad kontaktyta, och denna på endast en, av fyra, sidor på stiften.

Efter att nu ha bränt ett antal av dem, sådana som sitter på olika värmare, byts de nu till mer heltäckande sk dupont-kontakter. Förhoppningsvis skall detta minska risker och oro.
Skriv svar