60 kanals rinnande ljus.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

60 kanals rinnande ljus.

Inlägg av Iceman »

Jag håller på att bygga ett "underbilen ljus" åt en komis, och vi vill kunna ha en rinnande effekt på dioderna, problemet är bara att jag inte kan hitta någon styrning som klarar det.
Jag vill kunna ha 60 utgångar som klarar av minst 4st dioder/st.
Om det finns någon här som skulle kuna hjälpa mig med mitt lilla problem så skulle jag bli riktigt glad.

////////////////
MVH Dennis H
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7023
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet, såg i allt om elektronik för ett bra tag sedan en variant som
var modul uppbyggd som har stöd för 256 kanaler som max.
kolla bibloteket är mitt råd.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Vad menar du med rinnande effekt? Ska det bara vara en diod som är tänd i taget? Ska de ha fadefunktion? Ska fler kunna vara tända samtidigt? Har du hittat något schema som fungerar på färre utgångar? Det kanske är möjligt att bara fortsätta på det systemet så att du får 60st.

Hur mycket kan du om elektronik? Kan du något om mikrokontrollers?

En variant att lösa det på är att lära sig µC programmering och bygga en enkel koppling. Med µC så kan du skapa de flesta möntrena med dioderna. Men det tar en del tid och är relativt svårt om man aldrig programmerat förut. En annan variant är ju att använda vanliga logikkretsar men det kan ju vara ganska jobbigt och kommer nog ta en del plats.
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

EagleSpirit skrev:Vad menar du med rinnande effekt? Ska det bara vara en diod som är tänd i taget? Ska de ha fadefunktion? Ska fler kunna vara tända samtidigt? Har du hittat något schema som fungerar på färre utgångar? Det kanske är möjligt att bara fortsätta på det systemet så att du får 60st.

Hur mycket kan du om elektronik? Kan du något om mikrokontrollers?

En variant att lösa det på är att lära sig µC programmering och bygga en enkel koppling. Med µC så kan du skapa de flesta möntrena med dioderna. Men det tar en del tid och är relativt svårt om man aldrig programmerat förut. En annan variant är ju att använda vanliga logikkretsar men det kan ju vara ganska jobbigt och kommer nog ta en del plats.

Det skulle räcka om det var en diod i taget som tändes, men om det inte blir allt för svårt så skulle det ju vara snyggt om det var en fadeeffekt på dom.

Jag har nästan inga kunskaper i programering, men är intresserad att lära mig. kom gärna med tips om programering, har sett att det finns flera här på forumet som använder sig av pic-kretsar, är det något man kan använda sig av?

//////////////
Dennis H
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Iceman

Antingen väljer du att lära dig programmera mikrokontrollers. Här används mest AVR och PIC (varav AVR är bättre :wink: ). Eller så bygger du på det "gamla" sättet, med logikkretsar (skiftregister) som räknar upp en kanal i taget till max, sen börjar de om.
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

Tack för tipsen. ska genast kolla upp alternativen. :D
Fortsätt gärna med att komma med förslag.
Inga ideer kan vara dåliga.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5314
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

jag har byggt ett 30 kanals och ett 80 kanals rinnande ljus... jag ha använt mig av en and-gate 4081 och tre 4017 ic plus en 555 för pulserna för den med 30 kanaler...

den med 80 har jag 10 st 4017, 3 st 4081 and-gate och en 555 för pulserna...
det är bara att kolla i databladet för 4017 på elfa.se för hur du ska koppla kaskadkoppla dem.

Mycket enkelt.,
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

citizendildo skrev:jag har byggt ett 30 kanals och ett 80 kanals rinnande ljus... jag ha använt mig av en and-gate 4081 och tre 4017 ic plus en 555 för pulserna för den med 30 kanaler...

den med 80 har jag 10 st 4017, 3 st 4081 and-gate och en 555 för pulserna...
det är bara att kolla i databladet för 4017 på elfa.se för hur du ska koppla kaskadkoppla dem.

Mycket enkelt.,

Du har inte lust att dela med dig av ett kopplingschema?
Så att jag vet vad jag behöver för komponenter, har ingen lust att köpa fel saker som jag kanske aldrig kommer att använda igen.....

Jag kan ju tillägga att jag aldrig gjort något liknande förut....

Tack på förhand.
Dennis H
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5314
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Här e en krets för hur du gör ett rinnande ljus med en 4017 plus en 555....

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... 4017-2.gif


Sen bygger du bara ut den med hjälp av infon i databladet för 4017...


Kolla sista sidan på databladet för att se hur du kaskadkopplar dem....

http://www.elfa.se/pdf/73/735/07354996.pdf
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

Nu börjar jag förstå hur det fungerar.
Ska genast beställa hem lite kretsar och prova.

Tackar så mycket, jag kommer säkert att lägga upp lite bilder när projektet kommit igång...

////////////
ICEMAN
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5314
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

okay, va bra att du e med!!! det är riktigt skoj. Blir skit bra...

Sen kan du även lägga in en pot istället för en av de motstånden till 555:an. På så sätt kan du reglera farten.

På den kretsen som e på 10 kanals... det finns ett motstånd på 47 Kohm. Sätt en pot på 100 k eller möjligen 200 kohm istället för motståndet så kan du reglera farten med. ....

men!!! lägg in ett motstånd på 2 kohm i serie med poten så du har ett grundmotstånd. Att det inte blir mindre än vad resistorn är på... annasr kan kretsen ta skada...
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Kolla http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6001
Så kopplade jag ihop flera 4017 då behöver man inte använda någon AND gate, enkelt iaf. pin13 ansluter du bara till jord istället för pin 15 som på schemat. och out flyttar du bara till pin11
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Men ... men ... asså om du i alla fall sak lägga ner allt jobb på att bygga en matris av LED:s under en bil, varför inte lägga ner 5timmar till och lärasig att programera en PIC som styr det på ett snyggt sätt?

Så om man ska ha ett rinnande ljus under bilen med så många som 60-kanaler, så borde det vara coolare om man kan återkoppla det till bilen fart. Mickrodatorn kan ju ganska lätt veta hur fort du kör om den bara vet när ett hjul har gort ett helt varv.

Då skulle du kunna få det rinnade ljuset att lysaupp 3m väg och vara släckt 5m, därefter lysaupp 3m och vara släckt 5m. Dom som ser dig köra förbi kommer nog tyckar att det ser coolt ut.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Kan du lära mig programera på 5 timmar? :wink:
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

citizendildo skrev:okay, va bra att du e med!!! det är riktigt skoj. Blir skit bra...

Sen kan du även lägga in en pot istället för en av de motstånden till 555:an. På så sätt kan du reglera farten.

På den kretsen som e på 10 kanals... det finns ett motstånd på 47 Kohm. Sätt en pot på 100 k eller möjligen 200 kohm istället för motståndet så kan du reglera farten med. ....

men!!! lägg in ett motstånd på 2 kohm i serie med poten så du har ett grundmotstånd. Att det inte blir mindre än vad resistorn är på... annasr kan kretsen ta skada...
Okej.

Jag har bara en fråga till för tillfället....
Kommer dioderna att lysa/Blinka en åt gången?
Om inte, måste jag då använda mig av någon annan krets för att få den effekten?

///////////
ICEMAN
Skriv svar