Projektarbete: Bygga en förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Haha vilket pucko :shock: :D som om det skulle göra nån skillnad då

Jag har förresten fått hem alla delar nu och allt utom sluttransistorerna är monterade 8) (skall test-köra med ett par mindre värdefulla först). glömde ta kort dock så bilder kommer senare (onsdag?). Som sagt, så det skall bli _extremt_ spännande och intressant att testa det här bygget nu som troligtvis blir på onsdag i skolan då vi har projekt timmar. Kan visserligen testa den hemma men bättre att börja med strömbegränsade nätagg. Så nu får vi se ifall alla timmars slit med förberedelser, kretskortlayout och ritningar kommer funka eller gå upp i rök :oops:
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Gränsen mellan geni och galenskap dras av framgång.
Om han lyckas få sålt sitt klegg till audiofiler så är han ju ett geni :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo så kan man ju se på saken :)

Men nu..
Kära vänner, är det med stor glädje jag skriver här 8)
Kom hem nyss från skolan. Har jobbat med projektet sen kl 9:30 imornse (hade tydligen nån aktivitetsdag idag så alla lektioner var inställda).
Började först med att löda på ett par gamla sletna MJE3055/2955 som slutsteg ifall nått skulle gå snett så har man iaf inte bränt upp sluttrissor för 100kr..
kopplade iaf på spänning till kretskortet från stabbat strömbegränsat nätagg...
ökade spänningen långsamt uppåt...
kollade med en kritisk blick på oscilloskopet som mätte utgången...
samtidigt som jag kollade multimetern som mätte DC över emitter resistorerna...
0v på utgången...
inga högfrekventa signaler heller...
ökade spänningen mer upp till +-10V...
fortfarande lungt på instrumenten..
lungnar mig lite och mäter dc över biasgeneratorn. ligger på ca 2V och går att justera upp o ner (ca 1.7V-3V).
kollar att spänningarna runt alla strömgeneratorer är ok...
provar att öka bias lite mer, strömbegränsningen slår till. Ökar lite och ca 30mA flyter genom slutsteget. Ok lungt så här långt.

Fortsätter öka spänningen uppåt tills jag hör en SMÄLL!
det var bildskärmen som gick ner i sparläge.. *puh*
Testar lägger på en signal, och mycket riktigt hamnar det en ren och fin sinusvåg på utgången ungefär 20ggr större än vad jag matade in. Sen kör jag upp spänningarna till +-30V och allt verkar funka bra.
Testar mata in signal så jag får full sving och det ser fortfarande bra ut.
Börjar provbelasta med effektmotstånd och det funkade problemfritt så jag gick direkt in på en liten högtalare.
Fick justera biasen lite, man kunde se en liten övergångsdistortion på mitten.
Sen flöt det bara på. Gick över till en riktigt högtalare och spelade lite mp3 på och det lät Riktigt bra altså.
När jag kört en stund bytte jag till dom riktiga sluttransistorerna och körde med och det funka också lika bra.

Det som återstår att testa är att köra med den riktiga PSU:n och inte separata nätagg, men det borde ju funka lika bra.

För er som inte orkar läsa all text så är kontentan att förstärkaren FUNGERADE 8) :)
Tyvärr hade jag inte me kameran men imorrn lär ja ta bilder på den.
Tack för ert stöd =)

mer info kommer givetvis. Om den vill fortsätta att funka ska jag testa den mer naturligtvis. Och sen ska jag försöka få till en mätare också så man kan se ungefär hur hårt man belastar den osv
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Roligt, roligt... :tumupp: ...sen vill man ju se en riktigt fet nätdel till steget :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Stort Grattis till dig Fritzell! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Grattis Fritzell!

Jag tänka mig att du satt och svettades när du sakta skruvade upp spänningen! Hoppas nu allt funkar lika bra när allt är sammansatt! Man ska ju inte räkna fåren förrän liten tuva har kastat glas i stenhus, eller vad man nu brukar säga... :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe tack så mycket!! :) Nej man ska inte "ropa hej" men ja hoppas det kommer fortsätta funka iaf 8) :D

En grej som jag tänker på nu är att jag försöker få till en bra "VU" mätare med. Att göra en mätare som bara mäter spänningen på utgången är ju inte så svårt men det säger ju egentligen inte så mycket om hur mycket man belastar den så jag tänkte mäta strömmen som går istället.
Har en gammal analog mätare som är graderad 0%-100%. Vid 20mA är visaren på 100% och visaren pekar rakt uppåt. altså kan man juh inte sätta den i serie med utgången...
Det jag tänkte man kunde göra är nån form av avkännare som mäter spänningsfallet över en av emitter-motstånden som ni ser på schemat (sid1). Vid 1A tex går är det ju 0.33V, och om man kunde jämföra detta med en OP på ngt sätt.. :?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Spänningen över emittermotstånden är ju perfekt att förstärka upp med en OP (eller snarare differentialförstärkare/instrumentförstärkare)! Lägg eventuellt på ett litet lågpassfilter så kommer du få en fin signal att mata din mätare med!

Jag vet inte hur mycket "analog-look" du vill ha, annars finns det ju LM 3515 för att skaffa dig en stapel med lysdioder.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Aa precis ska försöka få till nått bra där. Lysdioder är ju bättre på det sättet att det "reagerar" direkt till skillnad från en analog som inte hinner reagera på korta snärtar.
Man skulle ju kunna använda en OP och koppla minus till utgången och plus direkt till emittern.. men man måste ju dämpa ner förstärkningen också :S jaja det löser väl sig.

Lite nya bilder från idag :)
fortfarande lite stökigt. har inte lött fast alla jordsladdar och sånt än men det kommer
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ikväll var det "öppet hus" på mitt gymnasium så jag satt och spelade mp3 på förstärkarn hela kvällen :) funka riktigt bra.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

underbart fint :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tack :)
Evert2: Nätdelen räcker till iaf, ryckte ur sladden och det forsatte spela som om inget hade hänt i nästan 10sek... :D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja men det är "lagom" :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kommer bli ett prydligt bygge när kablarna är fixade. Det ser ut som en kylfläns hänger utanför chassit, eller är jag bara sné i ögnonen?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo du ser tyvärr rätt :/ upptäckte det lite sent så jag fick skruva loss den och såga av den så det är fixat nu.

Är faktiskt ganska imponerad över att det är så lågt brus, bara nån mV och dc offsetten är också bara på ett par millivolt. Dessutom hålls tomgångsströmmen också väldigt stabil :pray:

Sen måste ja ju få till en front också.. tänke använda 1mm alu-plåt eller något sånt
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Något för Fagges CNC kanske... ;)
Skriv svar