Miljövänlig server!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Miljövänlig server!

Inlägg av AndLi »

Tyckte det började bli lite extremt att köra en Dual P2-400 som webserver, den får väll sådär 1 träff i veckan :)

Så vad gör man då?

Jo man köper ju såklart en Linksys NSLU2 och ett 512 MB memory stick.

Den insåg nog att den inte skulle få ett lätt liv när skalet åkte av innan den ens blivit påslagen första gången...
Bootade dock upp fint... Flashades snabbt om till OpenSlug 2.7 (?)
bootar fortfarande upp fint!!

Eftersom skalet redan var av, var det en snabb match att klockdubbla den (Göres genom att lyfta ett motstånd!!)

Hmm den tuggar nu på i 250 Bogomips :)

Lekte lite med OpenSSH och konstatera att det går åt rätt mycket minne, attan... 16 MB ledigt... och bara en SSH session igång åt vart håll... Illa
Vad gör man då? Jo letar rätt på en SDRAM sticka med 256 Mbit kapslar på och ger sig ner i labbet.... Så för tillfället äger jag en SDRAM sticka med två saknade minneschip och en NSLU2 som saknar batteri och minne :)

Ska bli spännande och se om vi lyckas löda ihop den imorrn...
Tydligen ska det funka med upp till 64MB utan att byta bootloader...

Någon annan som har lekt med dessa små skojiga linuxkorten?
Den har även en I2C port, och jag såg på tradera att sodjan har små grafiska i2c displayer... Undra om man kan göra nått fint hopkok där :)

Och miljövänligt är det ju, den drar bara 10W i full load!
Användarvisningsbild
Moore
Inlägg: 148
Blev medlem: 7 oktober 2005, 23:27:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Moore »

Hehe låter onekligen väldigt intressant detta! Ska bli spännande och se om du lyckas! :D
Om man inte vill mecka med lödkolven så mycket men ändå få en hyfsad strömsnål och tyst router/webbserver/NAS så finns Soekris: https://kd85.com/soekris.html

OpenBSD rullar otroligt fint på dessa maskiner enligt ryktet :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ska nog gå bra, skulle jag misslyckas i lödningen har jag en st mycket duktig kille att falla tillbaka på :)

Man kan ju köra den som den är out of the box om man vill, men det är kul att löda med riktiga grejor :)

Jag är också sugen på att bygga till någon typ av extern I/O och bygga en robot av det hela... i2c borde kunna funka även här.
Måste studera i2c känns det som..

Sen är det ju bara på med en webcam och ett radiolan kort och det kan börjas lekas på allvar!

Hmm får nog beställa 4 nya imorrn...
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Har en polare som bygger en balanserande robot utifrån den.
Rätt smidigt då man med relativt enkla medel kan ansluta en webbkamera och wlan-usb-sticka och direkt har man en videolänk och en robot som kan navigeras runt trådlöst på campus från t.ex. en laptop.

Att sen ibm och intel utvecklat ett opensource bibliotek för bildigenkänning är ju bara en bonus...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den är dum, den startar inte med de nya minnena...

Det borde den göra, i alla fall använda 32MB av dem.. men nädå...

Undra vad som gick fel, jag som inte ens löda på dem själv:)

Ska man verkligen behöva löda på det gamla minnet igen....
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

WOW! Du modigare än vad jag är.
Jag har en och skulle inte våga prova...
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

AndLi skrev:Den är dum, den startar inte med de nya minnena...

Det borde den göra, i alla fall använda 32MB av dem.. men nädå...

Undra vad som gick fel, jag som inte ens löda på dem själv:)

Ska man verkligen behöva löda på det gamla minnet igen....
osar bränt bränt bränt :D :roll:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skall försöka få tag på en o modda.
Då blir det garanterat ett försök på minnesmodd.
Lite enklare kapslar att löda än xboxens TQFP100.

AndLi> Fått igång den än?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu lever den igen :D

Jag lödde av minnet igen, och noterade lite skumma sprickbildningar i ena kapseln..... Ooops...

Men lödde i alla fall på orginalminnet igen, det sitter en summer ivägen på ena sidan som fick sina fiskar varma :)

Minnet sitter där, och gissa om jag blev förvånad att den faktistk starta... Jag hade skrivit av den som "lär dig löda" kursmaterial :)

Köpte förövrigt in två till, varav den ena inte ens svara på linksys programmet, den andra funka fint och ska bli SSH studsare nu.
Den som inte svarar ska bli webserver och den massakrerade ska bli hjärnan i en robot :)
Radiolan och webcam via usb, motorerna via i2c eller serieporten.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Nu är stunden kommen.. nu har jag ledsnat på min 450mhzare med egenknackat linux och en stor burk som låter som ett mindre kärnkraftvärk (drar även el som ett)


Jag vill ha nåt MINDRE..

Det jag vill ha är helt nånform av DATOR som man kan lägga in vad man vill på själv.. (kompliera eget linux direkt i "datorn" och installera) dock.. så vill jag att den ska vara TYST! och framförallt LITEN (Helst inte större än 2-3st kalle anka pocketar på sidan av varandra, max ca 20*20*20cm) :D
Sen en stor sak är även att jag helst vill ha skärmstöd.. Inget måste, men ganska viktigt endå..

Jag har funderat på mini-itx och liknande men insätt att det är för stort, och kommer bli FÖR DYRT! Jag vill helst inte lägga ut mer än 1000-1500kr komplett...

Läste på https://kd85.com/soekris.html om Soekris.. det verkar vara exakt vad jag söker egentligen.. Men.. Priset är lite skrämmande.. :/

Har ni några förslag??

Mvh Jim
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jine: Hur du tittat på NSLU2 alls? du kan få in säkert 10 st på dina gigantiska 20x20x20 cm..

Vad ska du köra på den?
Varför är skärm så viktigt? (Du kan få en TTY console på NSLU2an)
2.5" hd -> USB anslutningar säljer dustin för 115 kr

Kan förövrigt meddela att SSH burken nu är uppe och kör för glatta livet. funkar fin fint! Klarar av att pumpa otroliga 1.3 MByte/s över SCP :)

Nu ska jag bara ha tid att migrera över min webserver med...
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Har har tittat noga på NSLU2.. Men jag vet inte.. den håller inte riktigt mottet.. Jag har svårt för att bli nöjd.. :P

Jag ska framför allt köra just webserver.. Men går saker som ftp, ssh, ssl, apache+ssl, php, brandvägg.. att lösa på en sån liten sak? tror inte den kommer orka med allt.. :( Ska typ vara en privatftp till bara mig för att ladda upp sidor till apache servern..

Tex en sån sak som att jag bytte från debians MINSTA install pga jag inte gillade att jag fick fler program än jag ville ha.. :(
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ja...

SSH/SCP gör ju av med betydligt mer än vad ftp gör.

OpenSlugs installation ger dig SSH thats it typ.

Brandväggen är ju beroende på vilken hastighet du har på linan...

Du får väll vänta och se hur mitt webserverprojekt slutar...
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

*zap*
Senast redigerad av Jine 27 oktober 2005, 21:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

AndLi>> Inte utan att man blir galet inspirerad och sugen av projektet! Du skulle inte vilja förklara lite mer ingående hur du har gjort, hur det funkar, kanske fixa lite bilder? Inköps ställe och vad du fick ge för dem hade också varit intressant :) Komplett tar 925:-, DustinHome tar 10:- mer, datorbutiken.com tar dock 895:-,mini-itx t ex är ju inte långt ifrån det...

[EDIT]: Googlat och läst in mig på att... riktigt nice system... alla möjligheter till vad som helst i stort sett... lite synd för priset dock... känns som om man lika gärna kan gå på mini-itx då...

//rickeboy
Skriv svar