Nytt projekt: Black Box, eller varför behöver man en Mac?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har en annan idé. Om man har en IR-led och en mottagare precis bredvid barandra, båda monterade mot glaset, så borde man väl kunna läsa av en högre IR-strålning i mottagaren om man har ett finger framför som reflekterar IR-ljuset? Naturligtvis modulerat ljus.
Kom att tänka på det då jag såg den här sidan
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag är tveksam till en optisk lösning i och med att det handlar om en delvis genomskinlig spegel. Den största delen av ljuset lär skickas tillbaka till sensorn av fronten så det lilla fingrarna bidrar med är nog obetydligt.

MadModder - den där videon du länkade till var klart häftig.

Jag är mer inne på någon form av induktiv avkänning, ungefär som när man tar på en radioantenn så låter det i mottagaren. Det bästa vore en oscillator vars frekvens beror på handens närvaro eller icke närvaro. Med en passande detektor, avstämd till den frekvens när handen är närvarande, borde man kunna trigga ett relä som in sin tur startar moderkortet på traditionellt vis. Det bästa vore om man kunde få den att fungera när handen/fingret är inom 5 cm avstånd från sensorn så man slipper rengöra fronten hela tiden...
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

finns väl induktiva givare att köpa?
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

En induktiv standardgivare är avsedd att reagera på metall, och bryr sig därför inte om annat.
Däremot reagerar en kapacitiv givare på "allt" som kommer i närheten, men det kan vara lurigt att få den att ignorera en tjock panel föe att sedan reagera på ett finger - i synnerhet om panelen är av metall.
Andra material som plast, trä, papp mm går lättare att "se igenom".
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

den skulle väl vara av glas? kanske finns nån inställning av känslighet på den? jajja, bara spekulationer
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Inlägg av ahlsten »

Om panelen är av metall borde det bli nästan helt omöjligt... :)
Annars borde kapacitativ avkänning vara ett alternativ? Att man lägger en fast frekvens över en platta som, när ett finger befinner sig i närheten, motsvarar resonansfrekvensen av den kapacitans som uppstår mellan finger ("jordat" genom our precious bodily fluids) och metallplattan?
Kanske lite okänsligare (vilket skulle leda till mer nedkluddning av glaset månne) än induktiva metoden, men den borde väl ge en tydligt avläsbar tillståndsförändring...

Har för mig att jag var tvungen att skatta denna kapacitans på nån fysiktentamen och att värdet uppgick till ungefär 1 - 10 pF. Sedan bör man nog lägga till ett motstånd innan plattan för att resonansfrekvensen inte skall bli allt för hög (om nu kapacitansen visar sig bli så liten), men det vet nog andra bättre än mig (annars är det ute med världen :wink:).
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hur bra värmeledande är det där glaset. Funderade på om man satte en tempgivare bakom glaset som triggas enbart om det blir en liten & snabb temperaturhöjning under en viss bestämd tid?.
En annan häftig sak vore om man fick tag i en fingeravtrycksläsare som beskrevs i senaste AOE tidningen!.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

det jag tror skulle funka är en rörelsedetektor med mikrovågor, eftersom mikrovågorna tar sig genom glas och även tunna väggar så vore det ju perfekt, men ganska dyrt. mikrovågor och ir används i kombidetektorer ex elfas 30-753-30 Dom 2 typerna av kombidetektorer som jag har jobbat med jobbar på olika sätt, ena typen kräver antingen 100%från ir eller mikrovåg för att ge larm medans den andra typen behöver signal från båda för att ge larm. om du skulle komma över en detektor som nöjer sig med bara utslag från ena detekterings typen så vore det ju kanon, sen kan det ju inte vara allt för svårt att begränsa räckviden på den heller.
Men det kan ju kanska finnas nå byggen eller färdiga moduler för mikrovågs principen.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Mycket spännande projekt, ser fram emot att se det när det är färdigt! "partytricket" skulle vara en klockren feature på denna maskin!
Jag är inte riktigt på det klara över hur genomskinlig en "spionspegel" egentligen är, men anledningen till att det heter just spionspegel är väl för att man ser igenom den? Som jag förstår det så sitter ju VFD:n bakom? Jag tror på en IR-lösning där du monterar flera (modulerande) sändare i en ring runt en mottagare, självklart avskärmade så att inte så mycket ljus smiter direkt till mottagaren. Även om skillnaden i ljus är mycket liten när fingrarna är framför så går den ändå att förstärka. Det ljus som alltid reflekteras, utan att fingret är där, borde vara tämligen konstant. Jag har aldrig testat, så jag kan inte lova något.. men jag skulle i alla fall börja så för att se... enkelt att testa med en 555:a, IR-diod och en ELIRM 8xxx.
Lycka till!
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Inlägg av exile »

Induktiv avkäning skulle kunna funka...
Om du utgår från metal detector och har en avr som "känner" av frekvensen, och tar skilnade i frekvensen mellan två mätningar om skillnaden är tillräkligt stor får man anse "det" som ett tryck... fördelen med det är att den anpasar sej med tempraturen och omgivningen....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kom att tänka på Theremin-instrumentet. Man bestämmer tonläge och volym genom hålla händerna på olika avstånd från antennerna. Kanske går att hitta nåt intressant bland alla scheman.
http://www.thereminworld.com/schematics.asp
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har en trolig lösning på gång. En enkel oscillator runt en 4049 vars frekvens varierar när man har handen i närheten eller inte. Sedan gäller det att detektera frekvenserna som gäller när man har handen i närheten. Lite experimenterande återstår för att få det att fungera - oscillatorn fungerar fint i alla fall, får en frekvensvariation på upp till +500 kHz vid beröring av glasfronten (grundfrekvensen ligger runt 1 MHz). Tanken är att göra en helt "analog" (lite CMOS-logik ingår) lösning utan mikrokontrollers och dylikt - man är lite gammalmodig av sig ibland...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde det inte funka med ett brant hög/lågpassfilter mha opamp?
Användarvisningsbild
dr. Agoz
Inlägg: 149
Blev medlem: 9 juni 2005, 11:39:07

Inlägg av dr. Agoz »

pratade om nått liknande med min lärare om metalldetektorer. har för mig att man har två oscillatorer en som referens och en som reagerar då föremålet kommer nära. sen tar man differansen av de två frekvenserna.

edit: sorry exile. Var lite för snabb när jag läste igenom tråden.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Detektormetoden jag tänkte mig i första hand är som sagt ett filter, närmare sagt en slags integrering som ger ut en DC-spänning när frekvensen överskrider ett visst värde. Ett RC-nät borde kunna fixa detta. Jag vill kunna detektera frekvenser över ett visst värde, inte ett smalt frekvensband.
Skriv svar