Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Fick en totalt splitterny Dell Latidude CPi D300XT av en kompis igår. Dock saknas laddare.
Input som det står på datorn är: 20V, 3.5A

Men de enda laddare jag hittar är på 20V, 4.5A.

Går dessa att använda eller kommer dator gå sönder?
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av ElectricNooB »

Okej, that's it, du är ett troll. :lol:

Edit: För att besvara frågan, förutsatt att båda är DC adaptrar så skall det fungera fint! Datorn kommer bara dra den ström den behöver så det spelar ingen roll om spänningskällan kan leverera 3.5A eller 9999999A, datorn kommer att dra det den behöver. Det som är viktigt är alltså att spänningen stämmer överens och att aggets strömkapacitet är större eller lika med det gamla. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26498
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av danei »

Nu blev det rörigt här. Jag skrev ett svar om att frågan var relevant efter som laddnigns regulatorn kan förlita sig på nätaggregatets strömbegränsning. Så man riskerar att få för hög laddström med ett starkare aggregat.


På det svarade ElectricNooB, "Flachback svar: Källa tack."

Jag försökte vara lite rolig och svara med en länk till flachback. Men då var frågan borta och jag lyckades på något vis få in mitt svar i stället för mitt förra inlägg. Enligt nedan.

Vill du har en flachback länk?

https://www.flashback.org/t2036481

Jag kan nog hitta en bättre källa om jag letar lite mer än 5s

EDIT: Det blev rörigt, men det här är ett försök till förklaring.
Senast redigerad av danei 31 januari 2014, 10:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av Al_Bundy »

ElectricNooB skrev:Okej, that's it, du är ett troll. :lol:

Edit: För att besvara frågan, förutsatt att båda är DC adaptrar så skall det fungera fint! Datorn kommer bara dra den ström den behöver så det spelar ingen roll om spänningskällan kan leverera 3.5A eller 9999999A, datorn kommer att dra det den behöver. Det som är viktigt är alltså att spänningen stämmer överens och att aggets strömkapacitet är större eller lika med det gamla. :)
Är inte strömmen A och spänningen V?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av Icecap »

Nej.
Strömmen räknas i Ampére och förkortas A.
Spänningen räknas i Volt och förkortas V.

Men du har ju varit så pass "smart" att du har ändrat din ursprungsfråga så att svaren efter det inte ger mening, detta är verkligen troll-beteende.

Men för nya tittare: Al frågade om en adapter som ger "för hög ström" ville skada laptop'en. Spänningen var korrekt, 20V.

Lycka till med laptop'en.
bearing
Inlägg: 11318
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av bearing »

Al_Bundy skrev:Går dessa att använda?
Det som kan innebära problem är om datorns originalladdare har fler anslutningar än + och -. Jag håller på att försöka få en Dell att acceptera en universalladdare. Det verkar som att datorn kommunicerar med laddaren via ett av stiften i kontakten. Kommunikationen sker genom att olika signalspänningar läggs på stiftet. Just nu verkar det som att jag fått det att funka genom att använda en potentiometer som jag ställt in så att spänningen blir rätt för att datorn ska laddas. Men jag vet inte om detta kommer få några följder senare. Jag har själv fått datorn, så jag tänker att jag kan ta risken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26498
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av danei »

Al_Bundy skrev:
ElectricNooB skrev:Okej, that's it, du är ett troll. :lol:

Edit: För att besvara frågan, förutsatt att båda är DC adaptrar så skall det fungera fint! Datorn kommer bara dra den ström den behöver så det spelar ingen roll om spänningskällan kan leverera 3.5A eller 9999999A, datorn kommer att dra det den behöver. Det som är viktigt är alltså att spänningen stämmer överens och att aggets strömkapacitet är större eller lika med det gamla. :)
Är inte strömmen A och spänningen V?
Japp strömmen mäts i ampere som förkortas A och spänning i volt som förkortas V. ElectricNooBs mening som du markerat är helt korrekt skriven även om jag inte helt håller med om hans svar. Spänning källan har en max ström som den kan leverera det är den han pratar om.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av Icecap »

Al:
Laptop'en anger hur mycket den behöver maximalt.
Nätdelen anger hur mycket man kan belasta den maximalt.

Det ena värdet är alltså hur mycket som behövs och det andra är vad som kan levereras.
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av ElectricNooB »

danei skrev: Japp strömmen mäts i ampere som förkortas A och spänning i volt som förkortas V. ElectricNooBs mening som du markerat är helt korrekt skriven även om jag inte helt håller med om hans svar. Spänning källan har en max ström som den kan leverera det är den han pratar om.

danei: sorry för att jag tog bort inlägget om flashback källan. :) Men om du skulle kunna hitta en källa på att detta är sant för en modern laptop så skulle det uppskattas! Om en dator inte kan drivas från en ren spänningskälla (läs: utan strömbegränsning) så tycker man att det borde skrivas tydligt på datorn, typ "Max current 3.5A".

Edit: Detta är altså ett svar på meningen:
Jag skrev ett svar om att frågan var relevant efter som laddnigns regulatorn kan förlita sig på nätaggregatets strömbegränsning. Så man riskerar att få för hög laddström med ett starkare aggregat.
Senast redigerad av ElectricNooB 31 januari 2014, 10:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av Nerre »

Om jag har en flaska med 1 liter vatten och ska tömma den i en hink, kan det bli problem om hinken rymmer 3 liter istället för bara 1 liter?
SeniorLemuren
Inlägg: 7826
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, det kan det bli. Om du tömmer flaskan genom en tratt som har för litet hål för flödet från flaskan, då rinner det över kanten på tratten och ut på golvet. :)
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av Nerre »

Men det problemet slipper jag väl inte om jag byter till en hink som bara rymmer 1 liter? :)
bearing
Inlägg: 11318
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av bearing »

ElectricNooB menade väl att han, på flashback-manér, ville skriva, "källa på det?". Men var rädd att det skulle uppfattas som för beskt, antar jag. Inte att han ville ha en källa från Flashback. Jag är också intresserad av en källa till påståendet. Jag tror att det kan ha grund, men jag skulle bli förvånad om det gällde en bärbar dator, för dom borde ha rätt avancerade laddkretsar inbyggda. Men på t.ex. en laddbar trådlös telefon kan det vara så att att själva strömadaptern är strömbegränsningen, och att "laddaren" som man ställer telefonen i bara innehåller sladdar från pluggen till stiften mot telefonen.

ElectricNooB. Om du läser mitt inlägg ser du att min bärbara inte kan drivas av en ren spänningskälla. Och den är ganska ny, för den hade ett W7 installerat när jag fick den (som inte ville boota ). Nu när jag kollade modellen ser jag att det inte alls var en Dell. Nätadaptern (som jag kallade universaladapter i förra inlägget) hör till en gammal Dell. Datorn är en HP Pavilion G7.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26498
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av danei »

Jo jag är fullt medveten om vad han menade. Jag råkade bara hitta en diskussion om det på FB så jag postade den.

Jag säger inte att det är ett problem, men det kan i teorin vara ett problem. Tillverkarna anger väl i allmänhet att den bara får laddas med originalladdaren utan att närmare förklara det. Så en seriös källa verkar inte vara så lätt att hitta bland allt struntsnack på nätet.....
SeniorLemuren
Inlägg: 7826
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Laddare som har högre ampere än vad datorn kräver?

Inlägg av SeniorLemuren »

Nerre skrev:Men det problemet slipper jag väl inte om jag byter till en hink som bara rymmer 1 liter? :)
Helt klart inte. Tyckte bara jämförelsen mellan ström och volym var lite som att jämföra äpplen och bananer. Flödet genom tratten handlar mer om ström tycker jag. Inte för att detta är något svar på TS fråga förståss, så jag ber TS om ursäkt för mina OT-inlägg. :)
Skriv svar