Simons CNC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Simons CNC

Inlägg av simon78 »

Hej på er!

Efter endel CNC-funderingar beslutade jag att göra slag i saken. Jag har köpt tre stycken SR15 THK-skenor. Riktigt fina. Jag bygger i MDF. Det kan ju kanske kännas lite overkill alt. slöseri att bygga i MDF men jag ser detta mest som en första version. När/om man får igång den så kan man veta vad man gjort för fel, alt om man vill lägga ned mer pengar.

Jag började med att klanta mig ordentligt. Men, det känns ändå skönt att veta att man gjort det klantigaste man kommer att göra i livet, och att det inte blev värre.

Bild

Efter det att jag hade återhämtat mig från detta så tänkte jag över saker lite nogrannare.

Fräsen kommer att ha ett "underbord" på vilken två 629 mm skenor är monterade parallelt. På dessa går en vagn, och skenorna bildar X-axelns rörelseriktning. Ovanpå detta kommer ett fräsbord, där man har arbetsstycket.


För att veta var jag skulle borra hålen i mellanliggaren som glider mha THK-vagnarna så tillverkade jag små stift för att fästa i vagnarnas skruvhål.


Bild

Jag mätte ut mellanliggaren riktigt noga, och lade sedan på ett stadigt bilbatteri på varje sida. Då fick jag fina avtryck att borra i. Det passade förvånansvärt bra när jag hade borrat. Inget kännbart glapp, antiparallellism, eller svikt vid assymetrisk belastning med batterierna.

Därefter tillverkade jag ett järnblock med en M6-gänga för att fästa i vagnen för x-axeln.

Bild


Problemet var att det var riktigt omöjligt att få hålet rakt, så att man bara kan bulta på blocket. Det måste justeras på lämpligt vis. Har ni några ideér?



Jag tänkte använda följande stegmotorkontroller:
http://www.pminmo.com/l297-8/l297-8.htm

To be continued...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Kul!, Ska bli spännande å följa proceduren från träbit till CNC-Maskin :D
Lycka till...
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Vet inte om MDF kan klassas som trä. Det är ju damm och lim, och att dammet kommer från trä ser jag som en ren tillfällighet. Det är snarare damm och lim som ska bli en maskin :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mycket intressant bygge! Denna tråd kommer att kikas på! :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ser inte helt olikt ut mitt första försök att bygga CNC :D

Bild

Du har nog bättre komponenter dock :wink:
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Materialet är ju det samma, men uppbygget helt olika. Hur funkade fräsen?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag skrotade den och köpte en färdig :P
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tack. Det ingav hopp. :roll:
Skriv svar