7.4 volt till 5 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Raven_Lord
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 december 2010, 00:49:09

7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av Raven_Lord »

Ja då har man återigen bestämt sig för att försöka sig på det här fenomenet som kallas elektronik.

Jag tänkte göra ett försök att bygga en portabel spel emulator baserad på en Rasberry Pi. För det så har jag en skärm som jag tänkte driva med ett 7.4 volts batteri. Nu är det ju så att resten av komponenterna i det hela mår nog inte så bra utav det. Dem blir gladare utav att få 5 volt i sig.

Så min fråga är ju såklart, vad ska jag använda för att inte grilla mina komponenter? Någon form av komponent som omvandlar 7,4 till 5 antar jag men då jag inte brukar sätta ihop olika komponenter på det här viset (Bara byta ut saker mot samma som fanns tidigare) så har jag ingen aning om vad det är för något jag ska använda.
danielr112
Inlägg: 8052
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 7.4 volt till 5volt?

Inlägg av danielr112 »

Speca gäran upp länk eller datablad till ev batteri samt skärm.

Då jag förmodar att skärmen klarar flera olika spänningar samt att batteriets spänning också rör på sig jämfört med laddningsgrad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26192
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 7.4 volt till 5volt?

Inlägg av Icecap »

Raven_Lord: batteriet är inte på 7,4V hela tiden.

Det finns linjära regulatorer för 5V, de finns ganska kraftiga så de kan ge mycket ström - men de vanligaste behöver en del spänning över sig för att reglera ordentligt så du behöver en LDO-regulator.

Men utan att veta hur mycket ström som går åt till Raspberry Pi och skärm är det så långt det går att komma nu.
Raven_Lord
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 december 2010, 00:49:09

Re: 7.4 volt till 5volt?

Inlägg av Raven_Lord »

Skärmen:

Batteri:http://www.ebay.com/itm/Firefox-7-4V-12 ... 3a86c2c64c

Hittade tyvärr inget datablad till batteriet.

Inte på 7,4 hela tiden? Utveckla gärna.

Så hur klurar man ut hur mycket ström som går till R.Pi och skärmen i sådanafall?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26192
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 7.4 volt till 5volt?

Inlägg av Icecap »

Det är ju bara att läsa lite...

Skärmen kör på 12V och förbrukar då 2W, alltså 167mA. Du måste alltså stega upp spänningen från ackumulatorn då.

En Raspberry Pi kan väl sluka upp emot 5W eller mer vad jag vet och vill du ha minimalt med värmeutveckling bör det vara en switch-mode regulator.

Och skärmen använder analog video vilket inte raspberry'n ger ut. Så i stort kommer det inte att fungera med den skärm.
Raven_Lord
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 december 2010, 00:49:09

Re: 7.4 volt till 5volt?

Inlägg av Raven_Lord »

Om det inte fungerar med denna skärm var då god att förklara hur denna individ lyckades med det som inte går?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26192
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 7.4 volt till 5volt?

Inlägg av Icecap »

Det är väl DU som ska visa var du får videosignalen från Pajen, det är ju dina pengar du vill kasta bort. Jag skiter totalt i vilka problem du kommer att få, de drabbar inte mig ju.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11368
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Icecap: Fast en Raspberry Pi har en analog videoutgång (RCA).
Raven_Lord
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 december 2010, 00:49:09

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av Raven_Lord »

Jag vill bara passa på att tacka dig Icecap för att du verkar vara en sådan trevlig individ. Det är verkligen snällt av dig att ta till dig att jag kan väldigt lite om elektronik men är intresserad utav att lära mig det. Det är bra att det finns människor som du som inte talar nedlåtande till andra bara för att dem inte kan allting ännu.
SeniorLemuren
Inlägg: 7826
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Raspberry Pi har väl kompositvideo ut, (PAL, NTSC) såvitt jag kunnat utröna i spec. Det är väl en analog signal?

När det gäller matningsspänningen så har man ju tydligen testat hur låg den kan bli med bibehållen bild och landar neråt 7 Volt. Den biten är ju lite osäker och kan ju skilja sig beroende på yttre faktorer. Så det bästa är ju att naturligtvis mata den med 12 V som den är avsedd för.

Men det är klart, om du testar att köra displayen på ditt 7,4 V batteri så ser du ju själv hur länge du kan använda den innan spänningen sjunker och bilden försvinner. För att ta ner spänningen (till 5 V) så kanske det går med en 7805. Det är lite låg spänningsskillnad men det bör gå. Testa.

Edit: andra inlägg kom in före detta, men jag postade ändå.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43190
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av sodjan »

78-serier brukar ha angivet ca min 3V mellan in och utspänning.
Men det finns ingen anledning att inte ta en liknande LDO regulator.

Men, grundproblemet här verkar vara varför man ska envisas med att
köra från 7.4V över huvudtaget. Välj en annan spänningskälla som
passar bättre till det du ska göra. Att något kille på Youtube (med
resurser utöver vanliga dödliga) har lyckats pressa hårdvaran till
gränsen till där den lägger av, tja, det är ju kul, men man får nog
veta ganska väl vad man gör innan man börjar plocka loss prylar
från en RasPI... :-)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26192
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av Icecap »

Raven_Lord: ditt försök på sarkasm faller ganska platt...

Den information jag har från min kollega som håller på med Pajen ganska mycket är att det finns HDMI-utgång för video.

I vilket fall som helst kör skärmen på 12V och spänningen måste stegas upp. Det finns kretsar för detta, de kallas step-up switch-mode. På ELFA finns National's Simple Switcher-serie som kan detta. Det finns såklart andra som kan detta men det blir ju en del jobb och komponenter.

Sedan ska spänningen till Pajen regleras, för att undvika elda upp en del energi som värme är en Switch-Mode grejen där med, finns också i Simple-Switcher-serien, då som step down.

Men du ska ha helt klart för dig att jag aldrig ska motbevisa vad någon jeppe på en YouTube-video påstår sig göra. Om du tror blint på allt du ser och inte känner till förutsättningarna är det ditt problem, inte mitt!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av Swech »

Än en gång så är det ju inget krav att man måste svara på inlägg.
Det finns inget i trådstarten som kräver att du skall svara, icecap, än mindre
att du hålls ansvarig.

Swech
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av cyr »

R Pi har mycket riktigt HDMI, och analog kompositvideo. Den informationen hittar man på 10 sekunder med google (eller titta på kortet, där sitter en stor gul RCA-kontakt).

Om sen skärmen faktiskt klarar att köras på c:a 7V så är det väl heller inget problem att göra det, inte för en "one off" för eget bruk. Funkar det så funkar det, om det inte är någon design som ska massproduceras eller är säkerhetskritisk på något sätt så skit samma vad specen säger.

Jag hade nog iofs använt ett batteri med 3 celler istället för två (ger c:a 11 - 12V), samt en switchregulator för att ta ner spänningen till 5V för pajen.

Både batteri och färdig regulator som ger dig 5V ut kan du hitta i RC-världen om du inte vill ge dig på att bygga en från scratch, kostar typ inget heller...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 3A_5v.html
danielr112
Inlägg: 8052
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 7.4 volt till 5 volt?

Inlägg av danielr112 »

Jag hade också kört på 3 cellers batteri så slipper man regulator till skärmen och sedan t ex :
http://www.ebay.com/itm/Hot-LM2596-DC-B ... 1c367bf788

för att få ner spänningen till pajen. Jag kör med ovan till några pajer hemma och inga problem än så länge.
Skriv svar