PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det var ett tag sedan jag skrev i denna tråden. Men för ungefär två veckor sedan så hade jag finbesök i labbet, så jag tänkte att jag skulle visa åttan. Men det blev inte så, när jag skulle prova den innan visningen så hände något dåligt. Jag stoppade i nätladden och datorn startade trots att brytaren i fronten stod i lägge "off". Den började det lukta, något är fel!

Det finns en liten trafo som är för kraft till manöver. När man flippar lilla brytaren på fronten så styr man en triac till att startar stora trafon så att huvudnätdelen startar. Denna slår också igång det styrda uttagen som alla diskar är kopplade till. Allt detta sitter på "power distribution board". Detta kortet sitter i mitten av CPU:n så man måste ha ur CPU:n och skruva isär den helt. Suck. Denna övningen har jag gjort ett antal gåner innan (tre kanske - man får läsa bakåt i tråden för att få en exakt siffra). Jag tänkte att triac:en var kortsluten, så bara på det...
IMG_1564.JPG
Bara isär med allt, här är allt kablage isärkopplat. Expansionsboxen är på bänken och CPU:n tom på kort.
IMG_1567.JPG
Det var inte triac:en. Något annat har brunnit. Något som varit ett motstånd. Det tog fem minuter att hitta felet, men över två timmar att få isär allt.
IMG_1572.JPG
Motståndet ska vara på 100 Ohm
IMG_1571.JPG
Kondesatorn ska vvara på 0.1uF
IMG_1573.JPG
"Power distribution board" Man ser triacen i kylflänsen. Till vänster ska kondensatorn och motståndet sitta.

Det som hänt är att kondensatorn som sitter i serie med motståndet har blivit en kortslutning. Eftersom dessa två komponenter sitter parallellt över triacen som en snubber så gick all ström för att starta datorn igenom det lilla 100 ohms motståndet. Det blev inte bra och motståndet brann upp. Nya komponenter är beställda. Den dåliga kondensator är någon typ av polyester (gissar jag på). Jag kollade också över elektrolyterna, de verkar friska. Jag har inte haft så mycket problem med dessa trots att de är snart 50 år gamla, men jag kommer att byta dem ändå. Jag hoppas att det besparar mig problem med detta kortet i framtiden, för jag vill helst inte behöva laga det fler gånger nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Många elektrolyter DEC använde förr i tiden verkar vara av väldigt bra kvalitet. Större äldre elyter har jag sällan sett några problem med. Vet inte om det verkligen är vettigt att byta dom...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, du har rätt i att kondensatorerna är av superkvalitet, men jag byter dem mot kvalitetkondensatorer. Det blir inte sämre, jag hoppas att det är rätt beslut.

Det var någon kondensator som var trött på ett av regulatorkorten (G8018), men jag fick ett nytt av MattisLind som hade extra liggandes.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Hej tråden, länge sen!

Angående den där vita kontakten med brytjack (som väl facktermen är för kontaktdon som bryter något när man ansluter passande don) på VT100, kan den ha något med VT180 att göra, CP/M-datorn som huserar i VT100-skal? Typ att den kör RS232 fast med TTL-nivåer dels mot terminalkortet och dels mot terminalkortets RS232-omvandlare, för att få konsoll och port för skrivare osv?

Eller har VT180 helt egna kort? (Erkänner att jag inte orkat söka online).


Såg också att du fick ta ett "för nytt" 470-ohm-motstånd. Vill du att jag ska kolla om jag har något NOS som kan passa? I så fall har jag 1/4W som minsta storlek, är det 1/8W på kortet kanske?

Angående driven med fel på indexsignalen, har du kända data för exakt amplitud osv på den analoga signalen?

Värmde du axeln när du monterade lagren, och finns det i så fall risk att du råkade värma bort del av magnetism? Jag har inte koll på vid vilken temperatur detta börjar hända vid, kanske klart högre temperatur med tanke på t.ex. hur Wellers lödkolvar funkar?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

@MiaM: Brytjacket heter visst "STP Connector" i manulen för vt180 (https://bitsavers.org/pdf/dec/terminal/ ... _Feb83.pdf). Där, i kapitel 3 med illustration på sidan 3-19, står att man ska installera ett "paddle board" i STP-kontakten och om där sitter ett kort för en parallell port så ska det tas bort.

VT180 använder alltså VT100-kortet och lägger till ett extra kort i kortramen.

Jag var i USA nyss och fick titta i datormuseet på Rhode Islands förråd. De hade en stapel med "new old stock" konverterings-kit för att göra en VT180 av en VT100.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 17 juli 2023, 19:22:19 Såg också att du fick ta ett "för nytt" 470-ohm-motstånd. Vill du att jag ska kolla om jag har något NOS som kan passa? I så fall har jag 1/4W som minsta storlek, är det 1/8W på kortet kanske?

Angående driven med fel på indexsignalen, har du kända data för exakt amplitud osv på den analoga signalen?

Värmde du axeln när du monterade lagren, och finns det i så fall risk att du råkade värma bort del av magnetism? Jag har inte koll på vid vilken temperatur detta börjar hända vid, kanske klart högre temperatur med tanke på t.ex. hur Wellers lödkolvar funkar?
Index signalen blev inte bra, men det berodde nog på lagren om jag minns rätt. Med ny spindel med fräsha lager så blev detr ju bra!

Jag har släppt det med 470 Ohms motståndet nu, det blev samma igen, ett modernare istället för det kolmassemotståndet som brann upp.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nya fräsha komponenter. Jag fick förstärka en av banorna vid det brunna motståndet eftersom den lossnat av värmen.
IMG_1586.JPG
Monterat ihop allt, det är många saker som ska på plats för att ens kunna testa att lagningen fungerade. Men visst inga problem, nu verkar nätdelarna starta som de ska!
IMG_1589.JPG
Nu skall bara alla korten tillbaks, men först ska lådan tillbaks i racket!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Heja! Det var mycket pyssel för att få isär / ihop allt ..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack, det behövs.

Så här ser det ut ganska många timmar senare!
IMG_1591.JPG
Datorn var tillbaks i racket, alla kort var i men den startade inte. Ingen power good, men spänningarna var okej. Jag fick ut datorn, skruvade isär den helt och konsterade attt det var glapp någonstans. Lödde om en del lödningar och rengjorde alla kortkontakterna igen (det var några år sedan sist). Nu på bilden är den på väg ihop igen och den verkar nätdelen fungera stabilt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Några timmar senare. Allt är ihop och datorn bootade!
IMG_1594.JPG
IMG_1597.JPG
Nu är datorn ihopskruvad och tillbaks på sin plats. Dessutom passade jag på att städa av golvet :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

:wave:
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

FInemang! 8/A är ganska prydligt byggd.
Ditt rack påminner lite om ett av mina. Enda skillnaden är att jag bara har en RL02 i, men har en RK05 också.
Väldigt trevligt och komplett system.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag skulle kunna stoppa i RK05 istället för en av RL01:orna, jag har ju en fungerande som mest står i vägen.

Jag har egentligen tänkt att ha den tillsammans med en PDP-8/e, fast jag har inte någon sådan ännu.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Jag ser en talang som de kan rekrytera till tyngdlyftarlandslaget :P De där BA8-C lådorna är otroligt tunga. 1000VA järnkärnetrafo väger en del. Att lyfta upp dem till den höjden är imponerande!
Mycket snyggt rack. Som sagt, det finns ju plats för RK05, eller är det där 8A100-lådan sitter?
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

8A100 är inte så farligt tung. En RK05 däremot... :P
(Har lyft i RK05 i kab på egen hand många gånger, och det är på gränsen till farligt...)

Jo, jag skulle tro att Anders har lite tomplats ovanför CPUn. Om har inte har någon kul hemlis gömd där...
Skriv svar