Kostnad att tillverka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Kostnad att tillverka

Inlägg av ankan »

Har ett litet projektarbete där vi ska göra en affärsplan. Våran ide var att göra ett billarm som ringer upp ens mobil när larmet går. Har sett att det finns sådanna och de billigaste ligger väl runt 1500-2000:- har jag för mig.

Det jag funderar på är vad det skulle kosta att låta tillverka något sådant i tex taiwan eller kina. De vanliga komponenterna kostar nog inte många kronor men jag vet inte vad GSM modulerna skulle kosta tex. I sverige kostar en modul typ 800:-/st och det kostar det väll knappast vid integrering i en produkt där antalet är tex 1000st.

Vi tänkte att vi kalkylerar på 1000st som vi utvecklar själv och sedan låter tillverkas i något billigt asien land. Vad tror ni att det skulle kosta?

Någon som har erfarenheter av sånt kanske? Behöver bara veta i runda slängar. Jag vet inte ens vad det kostar att skicka hem allt sedan i kontainer. Om det är några fler omkostnader mer än tillverkning som tillkommer. Tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Moms, tull kanske
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Det jag var ute efter i första hand var hur mycket det beräknas kosta att tillverka. Men visst moms och tull tillkommer ju. Tror största kostnaden ligger i tillverkningen i alla fall. Annars skulle det nog löna sig att tillverka dem i sverige.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Varför frågar du inte någon agent för Kina-produktion?


Du har en minkvantitet som jag skulle tänka mig är 10 000 till 100 000 enheter så det är säkert en bra slant som du binder upp där. Det är säkert mycket mera fördelaktigt att anlita en legotillverkare i Sverige innan försäljningen har rakat i höjden, ja såvida du inte vill satsa pengar.

Produkten du är ute efter finns redan om du inte visste det. Det är relaitvt dyrt ännu eftersom tillämpningen är ganska smal. Det är en burk plus ett GSM-modem. Kan säkert finnas allt-i-ett-enheter också.
Senast redigerad av peranders 15 september 2005, 15:52:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du siffrorna klara för CE märkning och all provning som erfordras?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Allt är bara teoretiskt så man kanske skulle lossas att man körde en batch 10000 men det e rätt riskabelt med tanke på att man inte vet vad marknaden svarar. Tanken var att lägga sig under de billigaste för att locka kunder och försöka få försäkringsbolagen att sänka premien på de som har larmet installerat.
Hur som helst är allt bara i teorin så jag behöver inte veta på öret. Bara ungefär vad saker och ting skulle kosta. Kanske det skulle vara säkrast att köra legotillverkning i sverige men vad skulle en sådan kosta må tro.

Lägger frågan här eftersom jag inte känner till några agenter för kina-produktion eller var man kan vända sig för legoteillverkning i sverige.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Vi börj ju räkna med allt som CE märkning, provning osv.
CE märkning e inte det bara om det är starkström inblandat eller e jag helt fel?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja då har ni att stå i, bara att börja rota i vad CE märkningen gäller för samt vilka regler och förordningar som gäller för den typen av produkt ni ska ta fram. Här finns det så mycket under 'ytan'. Lycka till och hoppas ni har tiden det tar innan projektet ska redovisas.

Ska ni inte ta och ISO certifiera er också? Kan tänkas att detta kan krävas av vissa längre fram, så ta med det i beräkningarna.

Kanske bäst att göra en marknadsundersökning först inna man drar igång projektet?
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Du kan klistra på CE märke såvida du är säker på att apparaten uppfyller CE kraven. Skulle någon vilja kolla dig så kan det vara käckt att kunna visa upp något mätprotokoll eller dylikt men det är inget krav på att verkligen mäta upp.

Produkten som är klassade som komponenter behöver inte CE-märkas men denna kan knappast klassas som komponent.

EMC test kostar 30-50 kSEK får du räkna med.

Ska du utveckla GSM-modemet också?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Eftersom detta är ett grupparbete under ekonomikursen så är detta bara överslag. Vi ska inte gå in på detaljer. Baktanken är att vi ska lära oss göra en affärsplan och se om det skulle vara något att satsa på.
Behöver bara räkna med stort överslag. GSM-modulen tänkte vi inte utveckla själva eftersom det finns färdiga.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

En produkt som ska monteras i fordon måste förutom CE märkningen även vara "e" märkt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Sedan tillkommer certifiering enligt SSF normer, räkna minst 25000 för själva provningen plus ett antal bilrutor och bil. Utöver detta en del FOU, jag antar att en bra glaskrossdetektor inte är något man slänger ihop på en kaffekvart, och CSD med flera är nog inte så glad i att sälja sina till en konkurrent.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Det här börjar spåra ur.. Är bara intresserad av tillverkningskostnaden. Skit i all som har med testning osv att göra.. Allt e bara i teorin och vi gör detta för att lära oss att göra en affärsplan. Inte hur man tillverkar en viss sak och vad som krävs..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17195
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kina är inte optimalt för små serier, startuppkostnaderna är STORA, tänk dig att du måste flyga dit en kille för att se till att produktionstesterna görs enligt dina önskemål... Flygbiljetten går väll lös på en 20 000 det blir 20 kr extra per enhet...

Men för att göra en affärsplan måste du ju veta vad utvecklingen av grejen kostar med, detta kommer ju behövas läggas på ditt slutpris. (Såvida du inte tänker utveckla produkten i bolag 1, sen kursa det och tillverka/sälja i bolag 2)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag vill bara fråga: Vad är vittsen med att få ett SMS om att bilen är stulen?

Man kan knappast hinna springa till bilen och ta tjuven. Och även om du gör det så frågan om du är berädd på ett duktigt slagsmål med densamme.

Så det jag vinner är att jag vet att bilen är stulen och kan ringa taxi för att ta mig hem. Eller att jag kan gå ut och täckaför ett krossat fönster om dom bara har tagit bilstereon.

För en obetydlig större kostnad så skulle man kunna montera en krocksensor som SMS:ar och säger att man krockat.

Har även en dyrare GPS modul så får man helt nya funktioner.
Skriv svar