Fagges LED termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Sitter å finputsar lite inför nästa beställning & tycker det ser snyggare ut om man rundar av toppen på mönsterkortet likt den gula linjen på bilden.
Men hur skulle ni vilja göra med hålet?. Låta det vara kvar i linje med LED stapeln, eller flytta hålet så att det hamnar i centrum på kortet?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av tecno »

Om jag fick välja så skulle diodstapeln vara centrerad och gärna avrundade ändor på korten, och ja i detta fallet blir kortet bredare = en piss i atlanten vad gäller kostnad
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Om ingen annan har något emot det, så tycker jag också att vi lägger till dessa ca 3mm på vänstra sidan & centrerar upp allting.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av ensten »

Det blir bra det.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Sådär, lite mer info i komponenttrycket, lite rundare, lite bredare, ca15kr dyrare, & lite snyggare. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av PeterH »

Önskvärt hade ju varit att få alla komponenter på baksidan förutom LED:arna :vissla:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Purre »

Är tanken att det ska vara på engelsk text på kortet? Isf stavas det thermometer.

Blir mer och mer sugen trots att jag egentligen inte har något behov, mest för att det vore kul. Sen lödningen får man väl lösa på något sätt...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

PeterH: Såklart det hade. Dock svårt att få till utan att förstora kortet ännu mer eller ta till ett 3e lager. Men då blir det lite onödigt dyrt.

Purre: Tack för påpekandet, fixat!.
Lödningen & centreringen är inga problem alls. Man börjar med att löda dit ena sidan av lysdioderna, & sen kan man enkelt flukta & justera in alla i ledet.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av CPMS »

Ser bra ut men vad tror du om att flytta 5V padsen och lägga till ett footprint för alt. montering av DC-jacket vertikalt? Skulle se bättre ut om man ex. monterar kortet i ett plex-rör med kabelutgångarna rakt neråt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Hmm, bra idé det ska vi ordna!.

Ett tag hade jag funderingar på att ersätta spänningsregulatorn & DC-jacket till förmån för ett litet USB uttag. Fördelen skulle ju då bli att bygghöjden minskade. Men jag har inga praktiska erfarenheter ang hur vida vanliga USB mobilladdare är stabila & då man behöver kräma ut mer än 100mA. USB matningen skulle ju även kunna bli en begränsning för dom som vill labba vidare & bygga ut med egna expansionskort, så därför lät jag bli att forska vidare i det.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av ghost_rider »

jag ställer mig i kön för ett kort :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Så, nu har tempsensorn flyttat ner till botten & lika så DC-jacket har vänts neråt.
Varför tänkte jag inte på det från början... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av ToPNoTCH »

Snyggt.

Om du vill göra ett seriöst försök med nRF24L01 modulen så matas den med 3.3V enbart (har dock 5V tolerant SPI).
Så fick du på en 3.3V regulator så har du matning till den med. Sedan har den typ två chip-select pinnar (CS & CSE), men jag tolkar det som det finns tre pinnar utpinnade förutom SPI standard så det borde ju funka.

Fan nu blev man ju sugen på ett kit.

Någon som sett ett provrör i rätt längd & bredd jämfört kortet. ?

Det hade varit snyggt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Inga problem. Jag testade nyss ljusstyrkan med focus på dom blåa lysdioderna vid 3,3V drift & det funkade lika bra det, efter en sänkning av värdet på LED resistorerna.
Så det är fritt upp till användaren att sätta dit vilken regulator som önskas.
Det stämmer bra, ISP/SPI kontakten + dom 3 extra I/O pinnarna ska vara allt som behövs för att få kontakt med nRF modulen.
Helt klart hade det varit coolast med ett riktigt glasrör, men annars finns det plexiglas rör med linnediametern 30mm, & kortet idag är 29mm.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges LED termometer

Inlägg av Fagge »

Programvaran är inte påbörjad än, men ett av flertalet idér vad det gäller apparatlåda testades idag.
Det blev hur läckert som helst :drool: , & läsbarheten är klockren även på 8m avstånd.
Nu tänkte jag labba lite med att klä solskyddsfilm på skivan, så får vi se hur det blir.
Men tack vare det mörka mönsterkortet så skulle man lika gärna kunna låta det vara såhär. Det stör inte alls.

Swech: Här på forumet jobbar för närvarande med att höra sig för med sina kontakter vad det gäller mönsterkort tillverkningen, så förhoppningsvis kommer ni att kunna beställa kompletta byggsatser direkt från ett & samma ställe för dom som vill.

Edit.
Om det är någon som alla redan har en färdig ASM rutin för att läsa ut DS1820 sensorn, så tar jag gärna emot det för att spara in lite tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar