Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4116
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av adent »

Känner att jag måste bidra med dessa två bilder från Legacy Magazine nummer 3. Vår eminenta(?) dator (Främst Amiga)-tidning som
utkom med minst 5 nummer -92 - -93 :) Vi var ett gäng kompisar, nån hade en bläckstråleskrivare, nån en 24-nålars. Jag hade kamera och framkallningsutrustning och vi körde Pagestream <3. (Vi var ca 15 år när vi gjorde den).
framsida_web.jpg
insida_web.jpg
MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av matsadona »

Ja, adresserbara lysdioder är jäkligt smidigt. Och inom ramen för detta projektet borde det inte vara några problem med för många pixlar/uppdateringsfrekvens.
Användarvisningsbild
cyberemil
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 augusti 2005, 17:30:57
Ort: Johannishus

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av cyberemil »

Trevlig tidning :)

Kommer ha runt 60-70 lysdioder på spelplanen, så det borde ju som sagt vara lugnt.

Såhär ser lysdiodskortet ut när det är tillfixat
IMG_0184.jpg
Passade på att skicka med drivarkortet för 8st solenoider, 75N06 sitter där just nu, får väl se om de håller...
IMG_0181.jpg
Skiftregister(74HC165) får ta hand om alla switchar...
IMG_0185.jpg
IMG_0188.jpg
Bygger en ramp på undersidan mellan Hidden Entrance, Loop och Arcade, ut till Drop Zone.
Lite knepigt att få till så att kulan inte stannar, blir inte så mycket lutning iom. spelplanens lutning...
IMG_0133.jpg
IMG_0134.jpg
Å så i med lite gips... Nej, det höll inte tätt, därav trasorna undertill :)
IMG_0135.jpg
Sprack när jag bröt loss formen, men det spelar mindre roll i detta fallet
IMG_0139.jpg
Tanken är sedan att vakuumforma 2mm lexan över formen.
Så då får vi bygga en vakuumform också 8)
Såhär blev den:
IMG_0194.jpg
Tre lager 16mm MDF, översta skivan har 256st 6mm hål borrade(tur man slapp borra det för hand)
Ramen är 12mm MDF, ihopskruvade med islagsmuttrar och vingskruv.

Värmekällan då?
IMG_0197.jpg
Och här har jag kört fast lite, kommer bara upp i 140 grader ungefär, och det verkar inte vara tillräckligt, så det får nog bli att skaffa kraftigare värmeelement, tips någon?
Enligt Wikipedia:
Polycarbonate has a glass transition temperature of about 147 °C (297 °F),[6] so it softens gradually above this point and flows above about 155 °C (311 °F).[1]
Så det borde väl betyda att det räcker att komma upp i runda slängar 150 grader?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10695
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av GeekJoan »

Hjälp till med en värmepistol/"hårtork" från ovansidan. När jag jobbade med plast och vi skulle bocka PC så fick man vända på plasten då och då för att värma på båda sidor, plus att vi hjälpte till med värmepicka från ovan under tiden.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av papabear »

+1 GeekJoan

Jag har en elgrill som värmekälla till mina vacuumformningar, sen har jag gått på med varmluftspistol för att värma lite mer i kanterna.

edit: vars köper du lexan? nån hobbybutik eller annat?
Jag har bara kört med "huvplast" från Hobbyträ, men skulle gärna ha nåt tåligare alternativ om det inte kostar skjortan.
Användarvisningsbild
cyberemil
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 augusti 2005, 17:30:57
Ort: Johannishus

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av cyberemil »

Ska se om jag kan låna hem en värmeplatta från jobbet, och sedan sätta värmaren jag har på ovansidan istället...
Kan man bara få vakuumet att "börja ta" så kan man nog gå på med värmepistol sen?

Jag frågade en lokal glasmästare om priset på lexan/pc, och fick svaret ~740kr/kvm :shock: så det gick bort.

Köpte på ebay, utav gfgplasticfabricationsltd
2mm 400x400mm för £3.70, 5.99 i frakt.
Köpte fyra stycken för att få ner frakten lite, så totalt 174kr för plasten, 185 för frakten.

Lite billigare än 740kr.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10695
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av GeekJoan »

Finns många som säljer plast. Ska man bara ha mindre mängd så prova på företag som gör något med plasten. Typ där jag jobbade. Var ofta folk som kom in och köpte en bit. Jag jobbade på plasticprodukter.se men det finns nog liknande i "alla" städer...
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1793
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av toffie »

Den här tråden har jag missat helt! Ingen verkar ju gilla Pinball Dreams som faktiskt, ärligt talat, är det BÄSTA pinballspelet, ja någonsin! :P hehe.. Ingen fight nu, det är min åsikt ;) hehe

Hur som, grymt skoj projekt! Jag följer från och med nu :)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av pbgp »

Jag spelade en del pinball dreams, inte lika bra som pinball fantasies. Men det var himla kul när spelet krashade med "General Protection Fault". Då hade de slängt in en bild på en ful militär och skrivit (på svenska) "Generalens Fel"
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1793
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av toffie »

Hehe ja, de hade lite roliga sådana bilder som jämförelsevis med Windows "blåskärm" är riktigt fina och ett konstverk i sig. Jag "saknar" den bilden med "Uh-Oh!" från EA som vad jag vet bara finns i Desert Strike och möjligen Jungle Strike för Amiga. Den finns inte att hitta någonstans på nätet, eller så söker jag bara på fel saker.

Men även om jag inte direkt gillar Pinball Fantasies så tycker jag detta projekt är grymt skoj, jag har alltid drömt om att ha ett flipperspel hemma och hade jag haft möjlighet hade jag byggt ett eget direkt! :P

Eftersom det inte går, så följer jag istället den här tråden :D
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av matsadona »

Vadå inte går? ;)

Kommer inte ihåg om jag länkat till denna tidigare, men det här kan man ha som bas för logiken:
http://www.pinballcontrollers.com/index ... ucts/p-roc

Sedan är det bara den där lilla detaljen om att bygga den fysiska spelplanen... Men alla komponenter finns ju att köpa, så det handlar mest om tid och fantasi.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1793
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av toffie »

Ja, att det inte "går" beror på att jag bor i lägenhet där jag inte kan såga och kapa hur som helst. Har heller inget förråd, garage eller lokaler i närheten där jag skulle kunna göra detta. Man kanske skulle kunna göra det utomhus, men nu börjar det bli vinter; det är kallt, oftast men inte alltid blött och sen har jag ingenstans att lägga upp trä osv för att kapa till m.m. :P

En ganska utförlig beskrivning, tycker jag :P Det går väl kanske alltid att lösa, men vad mycket lättare det skulle vara om det fanns en lokal i närheten som man kunde använda för trä arbeten. Har så många idéer på saker jag vill göra, men inga idéer om hur jag ska komma "dit" :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30079
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av MadModder »

Jag byggde ihop den här i köket i förra lägenheten. Inte lika stor som ett flipperspel, men ändå. Det var massor av sågspån på golvet. ;)
Varför skulle man inte kunna ha en gersåg, sticksåg och borrmaskin mm inne? Jag tyckte det gick alldeles utmärkt. :D
http://madmodders.se/projekt/woody/index.html
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1793
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av toffie »

Ja jo, klart man kan, inte så alltså. Men jag varken vill eller "får" skita ner på det sättet hemma i lägenheten :P
Snygg låda ändå, gillade LED ljuset också! :)
Användarvisningsbild
cyberemil
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 augusti 2005, 17:30:57
Ort: Johannishus

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av cyberemil »

Njaaaae det här blir inge bra...
IMG_0210.jpg
Värmde med samma terassvärmare som förra gången, plus en WHP3000 ovanför, och sedan varmluftspistol.
IMG_0208.jpg
Det kanske är plasten som är för tjock helt enkelt?
Kanske skulle prova någon annan sorts plast?
Vakuumet som är för dåligt? (grovdammsugare)
Mera tålamod?
Köpa en elgrill som papabear?
:humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar