Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Gjort egna tester med en triodförstärkare med ett PC92. Anodström ca 11mA @ 270V.
En röd LED från katod till jord som bias på ca 2V + avkopplingskondensator.
Uppmätt spänningsförstärkning med oscilloskopprobens ( i x10-läge) kapacitans inkluderad är ca 29dB
med högohmig in och utgång. Fick allt skruva ut plattorna på trimkondensatorn en del för att
få den i resonans så probkapacitansen på 8pF inverkar stort.

Anoden avstämd med en T50-2 med 21 varv (ca 2,2uH) + trimkondensator.

Uteffekt med en kopplingsslinga på ett varv, var ca 20mW i 50ohm vid 0,76V peak (0,53V RMS) på styrgallret
Max uteffekt fick jag med ETT varv, provade även med 2,3 och 4 varv men de gav något lägre uteffekt.

I PDF nedan finns uppmätt uteffekt, gjordes med ett frekvenssvep.
PC92 amplifier.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

14kr/st för T80-2 rätt ett rätt bra pris då T50-2 har kostat kring 25-30kr/st hos ELFA förr :? .
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:14kr/st för T80-2 rätt ett rätt bra pris då T50-2 har kostat kring 25-30kr/st hos ELFA förr :? .
Jag vet, jag blev också positivt överraskad för i min katalog från 2008 så kostade dom över 30:-/st.

Men när jag la ordern frågade jag först vad dom kostade och när dom sa 14:- bara så slog jag till med 10st istället för tilltänkta 5st.

Jag har förresten taggat ner min priskritik ovan, men helt klart fladdrar dom ganska vilt i sina priser samtidigt som det uppenbarligen inte går att säga att dom bara är dyra.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Gjort egna tester med en triodförstärkare med ett PC92. Anodström ca 11mA @ 270V.
En röd LED från katod till jord som bias på ca 2V + avkopplingskondensator.
Uppmätt spänningsförstärkning med oscilloskopprobens ( i x10-läge) kapacitans inkluderad är ca 29dB
med högohmig in och utgång. Fick allt skruva ut plattorna på trimkondensatorn en del för att
få den i resonans så probkapacitansen på 8pF inverkar stort.

Anoden avstämd med en T50-2 med 21 varv (ca 2,2uH) + trimkondensator.

Uteffekt med en kopplingsslinga på ett varv, var ca 20mW i 50ohm vid 0,76V peak (0,53V RMS) på styrgallret
Max uteffekt fick jag med ETT varv, provade även med 2,3 och 4 varv men de gav något lägre uteffekt.

I PDF nedan finns uppmätt uteffekt, gjordes med ett frekvenssvep.
Mycket intressant, tack för dina ansträngningar!

Lite knappt 30ggr's förstärkning alltså, jag har runt 10ggr's förstärkning.

Du har runt 0,5Vrms in, jag har runt 50mVrms in.

Kul att du tagit till en triod för detta, min radio skall ju bli en All Triode Tube Radio.

Idag har jag korrigerat mina varv-tankar, jag kommer köra 18varv, detta för att jag vet att det får plats 36varv vilket gör att den mittappade sekundären kan göras lika stor (och få plats på andra halvan) vilket jag dock inte vet är nödvändigt men det känns bra med lika stor signal på sekundären som på primären, samtidigt är ditt ETT varv och att det blir lägre effekt ut med fler varv lite konfunderande :)

Men eftersom du lastar med 50 Ohm så blir väl belastningen av primärkretsen större ju fler varv du har?

Vet inte vad min sekundära last kan vara men den är minst 200k och då har jag bortsett från diodernas inverkan och begränsarkondingen på hela 1uF, har förresten provat med 10k i vardera benet och i serie med 1uF (efter dioderna) och det ger faktiskt en aning högre AF men eftersom jag föredrar enkelhet så har jag tagit bort dessa motstånd just nu.

Fast helt klart är ju att om sekundären har färre antal varv så kommer den preliminärt odefinierbara sekundära impedansen belasta primärkretsen mindre och ditt ETT-test är därför mycket intressant dvs kanske man ska prioritera låg last före hög utsignal dvs färre varv på sekundären?

Jag menar, nånstans finns det ju en optimal last (som du råkade få till ETT).

MEN öppen sekundär ger fortfarande bara 10ggr's förstärkning (med OLD-kärnan) och ditt test antyder att det finns mer att ge mha NEW_2-kärnan.

Samtidigt, du anger 0,5Vrms på gallret, hur fasen ska jag lyckas få ut det ur mixern :D

Fast jag har för mig nån kompetent person här inne har sagt det ganska länge ;)

MVH/Roger
PS
Vill nog skapa större deviation hos KD-testaren också, du skrev tidigare att +/-1MHz är möjligt med speciellt en annan varicap, jag frågade nu ELFA's support och dom hade en men den var inte mycket bättre än den jag har, nåt som hade varit bra är, utan att behöva linda om spolen, 10pF-100pF, eller nåt mer realistiskt som kanske 10pF-50pF med 33pF i parallell (typiskt nuvarande Ctot=60pF), förresten borde den nog vara 5pF-50pF ty backspänningen är bara 5V max. Om du har nån sån över får du gärna hojta till, men helst skulle jag då önska att den var i DO-kapsel (för annars kan jag inte hantera den, ty skakig). Jag har också problemet med att entransistoroscillatorn bara ger 2Vpp@500Hz, 4Vpp borde i alla fall vara möjligt med mer optimal intrimning (det är dock inte så svårt att bara injicera FG här om man vill men jag vill helst att KD-testaren ska vara stand-alone).
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av hcb »

rogerk8> Lite knappt 30ggr's förstärkning alltså

29 dB blir en aning mer :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det blir det inte alls ;)

Lite grundskola:

\(dB=20 \log \frac{U_o}{U_{in}}\)

alltså

\(\frac{Uo}{Uin}=10^{\frac{dB}{20}}\)

Sen är det bara att knappa in värdena, 28ggr blir resultatet kan jag meddela :)

Hoppas du tar detta på rätt sätt.

MVH/Roger
PS
Nåt lite lustigt är att 29,5dB blir mycket nära 29,5ggr :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av hcb »

Hoppsan. Jag missade "spänningsförstärkning" i YD1150s inlägg. Mitt fel :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet du vad, jag var tvungen att dubbelkolla just det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lindat ett helt lager på min nya järnpulverkärna (T80-2, AL=5,5nH).

Jag glömde säga det tidigare att jag inte bara gillar hela lager av estetiska skäl, jag gillar det också för att tåtarna möts på ett praktiskt och bra sätt samtidigt som jag faktiskt har erfarenhet av att ofulla lager hos en trafo, åtminstone vad gäller AF, ger problem (kallas för randeffekter).

Nåväl, nu lindade jag ett helt lager och enligt AL borde jag ha fått c.a 8uH men mina mätningar (vid 3,38MHz dvs absoluta max hos FG) visade 19uH, 8uH@10,7mHz innebär då 29pF så jag pluggade in min feta vridkonding över spolen och fick den att resonera vid väldigt låg kapacitans men jag fick till en trevlig peak på runt 750mV (belastad med c.a 7pF dvs 10pF i serie med prob på runt 20pF).

Peaken var en tydlig resonans för lite mera C och peaken minskade, lite mindre C och peaken minskade.

Och när jag märkte att min feta vridkonding nästan stog i minimum när detta hände samtidigt som jag vet att den minst är på runt 5pF så bytte jag bara mot sittande Gul (2pF-18pF) varvid jag även då kunde trimma kapacitansen även om peaken hamnade på typ noll hos Gul, ett tag svor jag för jag vill inte ha det så men sen slog det mig att systemet skall kunna trimmas även efter att proben tagits bort dvs typ 7pF försvinner så detta blev bra.

Jag mäter nu feta vridkondingen mha min APPA 76 och den står på 8pF, adderat med minimum hos Gul (2pF) och adderat med mätseriekondingen på 10pF ihop med proben på 20pF dvs 7pF tot så blir det 17pF dvs faktisk induktans hos spolen kan skattas till 13uH (stämmer även med (8+19)/2=13,5uH).

Kul att få till resonans men egentligen suger mätningarna apa!

Hallå eller?

Zo skall enligt kretsteorin kunna bli L/RC där R är effektiv (skin-effekt medtagen) serieresistans hos spolen, detta samtidigt som resonans inte kan ske för R>sqrt(L/C) dvs karaktäristiska impedansen men detta nämner jag bara som kuriosa.

Om vi sätter in mina färska värden i formeln och förenklar lite (dvs tar inte med skin-effekten) då fås:

Enligt gamla uppgifter hos närbesläktad kärna verkar jag ha c.a 28mm/varv och 37 varv blir då ~1m.

D_tråd: 0,5mm=>A=2E-7m^2
rho=1,67E-8
dvs R_tråd=84m Ohm

vi skippar alltså skin-effekten denna gång även om den faktiskt tycks vara väldigt betydelsefull, dvs vi har

Zo=L/RC=13uH/(84m*17pF)

eller

Zo=9M Ohm!

Detta värde är dock en övre skattning ty vi har inte tagit hänsyn till skin-effekten men jag vågar gissa att minst 100k är att förvänta.

Men vad får då jag för Zo?

Jo, jag har 750mVpp ut (dock belastat med 7pF så det är nog aningen högre) och samtidigt har jag stabila och lågimpediva (ty emitterföljare) 150mVpp på gate, dvs jag har en ynka förstärkning om endast 5ggr.

Räknar man sedan på att förstärkningen definieras lite grovt, ty gm är inte så exakt, Av=gmZo så har jag en YNKA Zo på 5/3mS=1k7.

HUR FAN KAN DET BLI SÅ LÅGT!!!!

MVH/Roger
PS
Jag har tom varit så nojjig att jag parallellat befintlig keramisk 100nF avkopplingskonding med keramisk 10nF...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 maj 2017, 16:53:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ju förresten precis korrigerat formeln för skin-effekten vad gäller effektiv area:

\(A_{\delta}=\pi(R^2-(R-\delta)^2)=\pi(2R\delta-\delta^2)=\pi \delta(2R-\delta)\approx 2\pi\delta R\)

dvs

\(\frac{A_{\delta}}{A}}\approx \frac{2\delta}{R}\)

Pentreringsdjupet (delta) är tidigare uträknat till c.a 23um, dvs resistansen pga skin-effekten är ungefär 5ggr högre och då är Zo(eff) ändå runt 2M vilket är en bra bit ifrån 1k7...

Dags för kvällsvard, god natt :)

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av MiaM »

Glöm inte att växla in femkronan som syns på en av bilderna :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Den var bra :D

Du som alltid har så mycket att säga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det här duger inte.

Funderar på att testa följande, för Zo SKA upp minst en faktor tio innan jag är nöjd:

1) Plasten i Gul leder ström, men att denna förlustresistans skulle vara mindre än 20k för nämnbar påverkan är direkt omöjligt.
2) Ska ändå prova utan Gul och med feta vrid-kondensatorn istället
3) Sen ska jag byta spolen mot ett 1k8 motstånd (och förväntar mig ungefär samma signalnivå ut)
4) När jag fått samma signal ut med 1k8 ska jag prova en ny spole med exakt hälften så många varv (och samma trådtyp)
5) Om Zo ökar så kan jag kasta L/RC-formeln (för L kommer minska kvadratisk med N och R linjärt med N, därmed bör Zo=L/RC minska med N).
6) Sen funderar jag på att byta till 0,7mm emaljerad koppartråd för det har jag, R sjunker då med (0,5/0,7)^2~0,5 dvs Zo bör öka en faktor 2.
7) Därefter funderar jag på 0,7mm silvertråd som jag råkar ha men där blir det lite problem med att den är oisolerad men jag tror jag kan fösa isär varven så att det inte blir kortis, kräver dock en plastbit mellan spole och laminat.
8. Slutligen är väl Litz-tråd ett alternativ men jag tänker inte köpa mer grejer till den här jävla radion :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Vad är det du försöker göra nu?
Och din mätuppkoppling ser ut som...schema?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har redan upptäckt nåt intressant:

Jag bytte spolen mot ett motstånd på 1k8 (Zo hade jag, mha Av=gmZo, skattat till 1k7).

Nivå ut blev bara 20mVpp!

Detta ska jämföras med den utnivå resonanskretsen gav dvs 750mVpp

I första fallet är kapacitansen med så impedansen är 1k8//~20pF (prob+10pF+2pF)

Z är då:

\(Z=\frac{R}{\sqrt{1+(w/w_0)^2}}\)

där

\(w_0=1/RC\)

Här har vi alltså wo=28MRad/s och w=2pif=67MRad/s dvs w/wo=2,4 vilket ger

Z=690 Ohm.

som typiskt är runt 1/3 av 1k7 men utsignalen är 1/38:del!

Efter att experimenterat med 68k och knappt fått nåt ut alls fattade jag att bias ju driver :doh:

Sen när jag mätte bias för 1k8-motståndet så var det bara 1Vds och där nere är inte gm speciellt högt!

Så det är tappet i gm som gör att spänningen ut är så låg för 1k8-motståndet, gissar jag.

Jag tyckte mig få samma signalstyrka för 1k8-motståndet även utan C (förutom proben på 7pF), så det verkar ha med bias och den låga branthet som finns för låga strömmar och spänningar att göra.

Tänk om det är bias som är problemet?

Jag har ganska precis 3Vds nu, jag tycker det borde räcka för att trissan ska ha "planat ut", jag kör även Idss och har runt 4mA, kör man Idss så ligger man så högt i I/V-diagrammet som man bara kan ligga och däruppe är samtidigt gm som störst OMM man kommit förbi knä't, kollar BF245A, vänta...den är faktiskt inte så rolig vid 3Vds, 6Vds tycks krävas för att vara förbi knä't, titta på sidan 5 här: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/BF245A-B-C.pdf

Med 3Vds och Vgs=0 ligger jag tydligen i "Triode Region" men jag tror inte att det är några problem egentligen för avståndet mellan två vertikala punkter vid 3Vds är lika med transkonduktansen och den är fortfarande stor, det enda är att "anodresistansen" är låg så jag driver alltså LC som en triod (och inte en pentod), vilket är precis vad jag sedan vill göra :)

Nej, det enda sättet att få lite ordning på det här tycks vara att laborera med varvantal och typ av tråd, jag tycker inte 5 i förstärkning är jättedåligt men det är klart sämre än mitt riktmärke, YD1150's 30ggr.

Observera att YD1150 "också" kört med en triod så "Triode Region" verkar inte var problemet även om hög "anodresistans" naturligtvis är önskvärt dock har få trioder så låg anodresistans som 10k.

För skoj skull mäter vi lite anodresistans i Triode Region (3Vds/Idss):~10V/3,5mA=2,7k!!!!!!!!

MYCKET intressant för vet Ni vad detta betyder?

Jo, det betyder att LC lastas ner av minst 2k7!

Vilket är samma storleksordning som de beräknade 1k7 (där gm är osäker).

Så jag kan inte få högre utnivå!

Trissan belastar LC.

>6Vds är enkelt att implementera för matning av KD idag kommer ifrån labbagg så det är inga problem.

Detta blir nästa experiment, frågan är bara vad jag gör med Rd=500 Ohm som prickar Vds=3V vid Vsup=5V, om jag bara vrider upp Vsup från 5V till säg 10V då borde strömmen öka bara något till säg 5mA, 10V-500*5mA=7,5V.

Detta ska jag nu testa.

Wish me luck :)

MVH/Roger
Skriv svar