LED Snurra [Bilder] [Filmer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Grattulerar!!! Ser bra ut!
Ni kan ju tävla om vem som hinner lägga till RS232-interface till den först :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag har planer på att fixa så att man ska kunna skicka saker till den medans den snurrar, håller på och utvärderar olika tekniker för att få över informationen, det är lite knepigt men det ska nog gå.. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det är inte så jättesvårt, men jag orkar inte göra det :P Tycker det är så lätt att stanna den och sedan koppla dit kabeln. Då får man ju leka lite mer med programmeringen eftersom allt måste gå automatiskt ;)

För att fixa överföringen kan man nog med lite bra teknik bara lägga till ett antal släpbanor så att datat kan gå över där. Lr så fixar man en radiolänk, lr en IR diod som lyser på en mottagare uppifrån men det är inte lika snyggt. Då måste man ju bygga en ställning över hela snurran.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Det är ju kanske inte svårt att bara byta text, men om den kan kommunicera med datorn direkt så kan man ju göra tex animationer, spectrumanalysator, klocka och massa annat ballt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

klocka kan du göra ändå :p
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Kan man ju iof, rymms bara teckentabellen så borde det inte vara allt för svårt, men kan nog ta lite tid ändå.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det är ju vanligast att man göra klocka. Att skriva text som jag gjort är inte lika vanligt
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Okej.. Själv har jag bara sett med text, det är ju ändå det enklaste att göra.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag tänkte nog försöka använda radio...

det jag inte har kommit underfullmed är hur man skulle spara den skickade datan i Pic:en..

men det går nog att lösa om man läser på lite :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Du skickar ju seriell data och det tar du ju in på UARTen. Den sparar du sedan i EEPROMET och därifrån läser kretsen av för att lägga ut det på lysdioderna.

Men jag tror inte man får plats med hela ASCII tabellen i den?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

När jag byggde min LED-matris så sparade jag i SRAMet inte i EEPROMet, är mycket snabbare. Ska du därimot ha teckentabell på den om den tex ska klara av att visa klockan utan dator så sparar man teckentabellen i EEPROMet eller i FLASH-minnet och gör något typ av jumptable.

En teckentabell ligger väl kanske på 10-255tecken lite beroende av om man ska ha stora/små/båda bokstäver, siffror, div tecken mm. Men en med siffror och och stora bokstäver ligger väl på ca 40tecken. Varje tecken är på ca 5x8bitar, 5byte per tecken 5bytex40tecken = 200byte, så det borde väl rymmas i en vanlig MCU.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

försökte göra en liten animation till den men märkte att det var väldigt svårt att få till grafik att se bra ut med endast 7 pixlars höjd..
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag va i tyskland nyss och såg en sån som hade en arm som vippade fram och tillbaks istället för runt.. Ganska läckert faktisk..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Johan skrev:Jag va i tyskland nyss och såg en sån som hade en arm som vippade fram och tillbaks istället för runt.. Ganska läckert faktisk..
vaddå? gick den fram och tillbaka eller?
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Skriv svar