Behöver övervaka min bil! Kan nån ge mig tips?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ring till bilregistret och beskriv ditt ärende. Går alltid fortare att få tala med en person än att hålla på och mejla och söka själv på internet.
Kan inte fatta vad det är för idiot som håller på med nått sånt här :|
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, jag har ju redan ringt och förklarat ärendet och svaret jag fick finns på förra sidan.

Dom spar ingenting så vitt hon visste men skulle för säkerhets skull kolla det och återkomma.

/B
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Vad säger farbror blå om vandaliseringen?
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Farbror blå tyckte det va för jä*ligt rent ut sagt.

Samtidigt så sa dom att det enda dom kan göra är att åka i området men det sker endast om inget annat är i görningen.

Han förstod min tanke me filmandet och sa ju att det va olagligt men förklarade hur jag ska kunna använda materialet rättsligt iaf OM jag nu fångar nån på bild/film.


/B
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Fick samtal från bilregistret nu och dom sa att det enda som dom FÅR spara är om nån faxar in eller postar in en förfrågan så dom sitter med ett papper.

Dom automatiserade tjänsterna loggar endast det faktum att NÅN gjort en förfrågan, inte VEM så det ger ju ingen som helst nytta.

Så, det var ju värt samtalet men det gav tyvärr inget.

Jag märker nu att detta projekt börjat te sig som en OT men jag har iaf beställt kameran jag visade ovan, ska försöka hämta den idag, så återkommer jag när den är testad, och givetvis när jag tar dom /(%&/&/%&¤ :twisted:
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

benring skrev:...förklarade hur jag ska kunna använda materialet rättsligt iaf OM jag nu fångar nån på bild/film.


/B
Kan du utveckla denna mening lite mer ingående?

/Magnus
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag antar att han menar att vi har fri bevisprövning i Sverige, d.v.s. bevis får användas i en rättegång även om de tillkomit på illegal väg.

Det är fungerar alltså inte som i amerikanska filmer där bevis inte får användas p.g.a. diverse teknikaliteter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30040
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sen står det redan i tråden att man kan hävda att man fått filmen i ett anonymt paket på posten.
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Men borde inte den åtalade bilreparjäveln kunna bevisa ganska lätt att det är du som har gjort filmen? Nu går han ju inte han fri för det, men du åker ju dit :(
Du kan ju iaf tänka på att använda handskar när du hanterar filmen och inte avslöja att du äger en sån där kamera... eller så är det bara jag som är paranoid, gonatt
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Självklart bortser domstol eller dyl från att man inte haft tillstånd för övervakning, under en kortare period för att fånga en bilrepare på bild.
Kan inte tro något annat.

Övervaka på..
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Halloj, med tanke på att det kan vara vem som helst av grannarna (jo, jag är oxå paranoid :wink: ) så ska INGEN få reda på detta.

Det lär inte va så enkelt att bevisa att just jag filmat.

Sen får man ju hoppas på att domstol skulle se mellan fingrarna på en sån här grej, jag filmar nån som repat min bil i flera år, det brottet, med allt det inebär, kränkning, förföljelse mm, borde te sig lite värre än att jag filmar denne som gör detta.

Ang bevisningen så är det som jag skrev innan, "jag fick filmen i brevlådan anonymt"

Idag hämtar jag kameran:)

/B
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Hoppas du kan sätta dit s**tstöveln! Jag retar mig på dom som vandaliserar bilar som blir lämnade på grund av ex. motorkrångel efter vägarna. Ibland hinner det inte gå ett dygn förrän bilen ser ut som den passerat en mangel.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

"vanliga" digitalkameror (såna som inte övervakar utan tar en stillbild) verkar det som man får använda hur som helst. ta bort knappen som tar bild och koppla det till den kapacitiva sensorn. Rigga kameran i fönstret.
Se till att ha datum/tid-funktionen aktiverad så man ser datum och tid i själva bilden. När du fångat han på bild så sätter du tillbaka knappen och sen använder du den vanliga kameran som bevismaterial och säger att du tog kort på honom. Rätten kan ju inte motbevisa med "bilden kommer från en annan kamera" då datum/tid brukar synas på olika sätt mellan olika kameror.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Går lätt att fippla lite med en bild och lägga till ett annat ID på den, t.ex. JPEG innehåller rätt mycket data i bilderna, bara att öppna och ändra.
Ser på bilderna som jag tar med min kamera allt från kamerans modell till öppning & slutartid.
Att fixa datumet är ju också lätt, bara att ta en bild med kameran mot en klar färg, klippa ut texten och klistra in på den "rätta" bilden.
Gimbal
Inlägg: 7944
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Digitalkameror brukar ha den egenheten att de stänger av sig eller går ner i batterisparmode om de lämnas påslagna för länge. Dessutom krävs det hyffsat med ljus för att inte få för lång slutartid med suddig bild som följd. Stillbild kräver också att förövaren tittar åt rätt håll precis när bilden knäpps, nä filma är det som gäller.
Skriv svar