Barn door tracker

Berätta om dina pågående projekt.
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Barn door tracker

Inlägg av ElectricNooB »

300mm duger fint, särskilt med DX formatet. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5764
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Barn door tracker

Inlägg av hcb »

Jag ett vagt minne av att den fysiska storleken på bländaröppningen snarare än f/d är det som spelar roll vid astrofotografering, så objektivvalet är inte alltid detsamma som vid terrest foto.
Gimbal
Inlägg: 7942
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Barn door tracker

Inlägg av Gimbal »

300mm är ganska krävande kan jag säga, jag byggde en annan variant som också vrider kameran i takt med jorden. En liten motor nedväxlad som attan plus en AVR som styrde motorn i rätt takt.

Det visade sig att trots att motorn snurrande i näst intill perfekt takt så pendlade kamerans hastighet fram och tillbaka. Det i sin tur berode på att snäckan (snäckväxel i sista ledet) inte har en perfekt jämn stigning. Har förstått att botemedlet på det är att hålla koll på var man är på snäckan och kompensera med motorhastigheten, men jag hoppar det.

Funderar emellanåt på att bygga nytt men att då köra med någon form av webkamera och aktivt följa en stjärna. Det borde lösa växellådeproblemet, åtminstone delvis.

Sen har man det där med vädret, har inte varit bra väder en enda gång i vinter tror jag. moln, moln, måne, moln, blåst, moln, måne osv osv.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

300 mm objektivet är inte prio 1 att få till i första modellen av barndoortrackern. Mitt första mål är att helt enkelt ha möjligheten att fotografera stjärnorna till en huffsad skärpa med 50 mm. Sen därefter rampa uppot i objektivstorleken (har ett 135 mm också). Första objektivet blir Föregångaren till detta . Nästa jag kommer prova blir ett 135mm med största bländare 2.5, det är ett äldre objektiv vilket även 300 mm objektivet är som blir sista testat. Lovar att lägga upp bilderna här men det kommer att dröja ett tag till då jag inte börjat med konstruktionen än (fick hem stegmotor, lite kugghjul och gångjärn idag). Nu väntar jag på drivkretsen som skickats från danmark idag.

Det du skriver Gimbal tycker jag är väldigt intressant, skulle vara roligt att se vad du har lyckats tagit för bilder med din star-tracker och hur din lösning var! Skulle ju självklart bli lite stolt och extremt nöjd om jag kunde ta bilder med 300 mm objektivet men som sagt till en början är det inte prio 1. Inte ens så att jag i första utförandet kommer lyckas med det.

Det jag har förstått är att om man ska ha lite längra exponeringar krävs att man använder en böjd gängstång, annars kommer tangentfel ganska snart att spela in i hur bra bilderna blir. Dessutom är det mycket viktigt att lyckas ställa in utrustningen i rätt läge (mot norr och vinklad uppet korrekt antal grader).
Gimbal
Inlägg: 7942
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Barn door tracker

Inlägg av Gimbal »

Mitt bygge finns här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... rnf%C3%B6l*

Exempelbilderna i slutet av tråden är tydligen borta, trots att jag lade dem på en bildsite där de skryter med att bilderna ska finnas i 10 år. Så bra funkade det.

Numera använder jag Pentax GPS-manick som med hjälp av diverse sensorer känner av kamerans postion, lutning och riktning för att sedan kompensera jordrotationen genom att flytta bildsensorn inuti kameran. Det funkar hyfsat med kortare brännvid, men har också en del nackdelar.
morry
Inlägg: 148
Blev medlem: 22 september 2008, 01:43:39
Ort: kumla
Kontakt:

Re: Barn door tracker

Inlägg av morry »

måste var omöjligt att jorden snörrar lika snabbt i spanien som i sverige eftersom jorden är bredare vid spaninen en vid sverige
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5764
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Barn door tracker

Inlägg av hcb »

Nog för att tiden går snabbare på solsemestern än på jobbet i Sverige, men tänker du inte litet tokigt nu? Vinkelhastigheten är ju densamma oavsett var man befinner sig.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Skulle jorden snurra snabbare skulle ju en del av jorden flytta sig. Skulle gälla att åka till spannien vid rätt tidpunkt, annars skulle det ju bli längre om den delen skulle snurra snabbare
Jag fårstår hur man kommer fram till att det går snabbare på en plats, tänk på en marry-go-around karrusell det känns ju som att ju längre ifrån mitten du kommer desto snabbare går det. Men bara för känslan är så, så stämmer snurrar ju ändå hela karusellen lika fort ändå.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av Hedning »

Joel, du har säkert redan listat ut att parallellförflyttningar inte spelar någon som helst roll
för bildresultatet. I mitt exempel så "åkte" kameran 7 km i mach 0,8 utan skärpeförlust.

Lite nyttiga formler om du vill räkna om rörelser från antal pixel i kamran till vinklar.
http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm

Min bild visar en satellit som 2x2 pixel och skakningarna som syns som en vågighet i stjärnspåren
ligger på 2 pixel topp-topp med en bredd på en pixel. Omräknat blir det en upplösning på
6 bågsekunder och vibrationer som är lika stora. Med lite vanlig mekanik och geometri så
kan du räkna om vinkelfel till glapp och fjädring i upphängningen. Parallellförflyttning ger inga
fel men vinkelfel spelar stor roll. Om du tänker börja med vidvinkel- eller normal-objektiv
så är det ingen vits att jaga vinkelfel som är mindre än kamerans/objektivets upplösning.
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Där var en hel del matnyttig information Hedning, inte helt med i allt men ska helt klart sätta mig in i det du skriver om!


Idag ska eventuellt gängstången fixas, beror på om jag får tag i en bil så jag kan åka till mamma och pappa och hämta och böja gängstången!
reine
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 augusti 2009, 11:52:30
Ort: Stenungsund

Re: Barn door tracker

Inlägg av reine »

Hej

Måste kolla hur det går med trackern då jag så smått har börjat fundera på min egna variant faktiskt inspirerad av exakt samma bygge som du länkar till i början.

Min tanke är väl dock att köra med rak stång och helt enkelt kompensera hur många steg man kör motorn beroende på vinkel för att slippa böket med böjd stång. Det ger å andra sidan lite mer komplexitet i hur upphängningen av motorn blir. Sedan kanske även styra kameran i bulb läge via IR (har en Nikon med IR öga, vilket kanske andra än Nikon också har, har inte koll på det) så kan man förhopningsvis köra hela sekvenser av foto automatiskt för stackning, både kortare och längre exponeringar för att få mer dynamiskt omfång.

Detta kom upp ganska snabbt efter att jag fotat orion nebulosan med mitt 300 objektiv och 1-sekundsexponeringar på iso 6400 och iso 8000 (hi 0.3). Insåg att bilderna kunde bli avsevärt bättre med en tracker. Försökte mig på andromeda galaxen också, men där blev det inget bra med så kort exponering. Man blir lite sugen när man läser att Andromeda galaxen har en utsräckning på himlen som är ca 6 gånger månens om vi hade kunnat se den med blotta ögat, istället kan vi knappt skönja den ljusaste delen...
joelnordh
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 januari 2010, 20:36:29
Ort: Linköping

Re: Barn door tracker

Inlägg av joelnordh »

Ber om ursäkt att denna tråd varit vilande i snart ett år men har haft struligheter på jobbet vilket gjort att sugen efter att leka hemma med såna här saker varit bristfällig.
Nu har arbetssituationen börjat lösa sig så nu kommer också lusten tillbaka att bygga vidare.
Har väll egentligen inte gjort några framsteg sedan sist mer än att allt nu är hemma för att sättas ihop.
Idéerna om hur jag ska lösa problemen är så gott som klara nu ska det bara realiseras vilket kommer göra att inget är som man tänkt sig ändå.

I slutvarianten tänker jag mig att man styr slutartiden via en dator eller senare en smartphone via bluetooth. Men i första skedet kommer jag nog ha en hårdsatt tid på typ en minut eller så. Kanske ha nån knapp så man kan växla mellan 1 och 5 minuter eller så. Viktigast just nu är att få prylen klar! :)

Skrev ett pm till dig Reine, än en gång ber om ursäkt för att jag inte märkt eller sätt att du svarat här. Hoppas din barndoortracker blivit klar. Annars ska jag försöka vara bollplank om du har någora funderingar.
Jag kommer köra på böjd stång för jag tänker mig att det blir betydligt mindre komplext att göra så istället för rak när man måste kompensera vid längre slutartider


//Joel
Skriv svar