Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av Sparkz »

Jag skulle göra mig ett par mackor, och lätt tankspridd som man är stängde jag kylskåpsdörren långsamt medan jag funderade på om jag hade plockat fram allt. Märkte att lampan inte slocknade helt, provade på knappen och lampan lyser även om den är helt intryckt. Åt upp mina mackor och rev isär skiten.

Efter lite mätning sitter jag nu här och är fundersam. Dörrbrytaren är ok, men det sitter en kondensator parallellt med den som ger lampan ca 88 V när dörren är stängd. 1 μF 50Hz ger Xc≈3k. Med 142 V över kondingen blir det 70 mA, och med 88 V över lampan ger det ca 6W vilket kan stämma rätt bra med ljusstyrkan.

Det verkar alltså som det ska vara så. Men varför varför VARFÖR ska jag ha ett värmeelement på 6W i mitt kylskåp? :humm:

Siemens, 8-10 år, kombinerad kyl/frys kanske jag ska tillägga...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av zeus »

Det är ett enkelt sätt för att få det tillräckligt kallt i frysen.
Värmen gör att kompressorn inte går för sällan.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av xxargs »

vilken fullösning...

trodde i min enfald att lägst antal kWh/år var det som gällde sedan länge - en sådan här lösning bidrar med minst 70 kWh extra förbrukning i elström per år bara för 'värmeläckan' för att man inte kan hantera fördelningen av kylan/frystemperaturerna på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av SM7CZR »

Det låter ju som ett skämt...:?:
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av limpan4all »

Det torde också göra att lampan håller i en "evighet" då den aldrig behöver starta från helt kallt läge.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av PeterH »

Jag tror också mer på att det är en medveten konstruktion för livslängden på lampan...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av Micke_71 »

Kondingen har ingen funktion som "gnistsläckare" över kontakten då? Ungefär som i en motor mer brytarspetsar?

LED lampa o skippa kondingen?
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av Sparkz »

Jag kom att tänka på att jag idiotförklarade min dåvarande flickvän en gång för några år sen när hon tyckte att jag inte skulle ställa mjölken för nära lampan, det blir ju varmt där. "Det fattar du väl att lampan slocknar när man stänger, det är ju en knapp där *peka*" Tur att det är ett ex så jag slipper äta upp det nu... :roll:

Jag får väl sätta ihop det som det var. Jag värmer med LVP och köket är längst bort från den, så det värmetillskottet kan jag leva med. Och ska jag jaga energi så står fönsterbyten och tilläggsisolering bra mycket högre på listan...
Men lite sne blir man på fullösningar om det här är en sån...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av Micke_71 »

Fönsterbyten är jäkligt svårt att räkna hem ur kostnadssynpunkt.

Vesene? Antar att det är i västergötland o har ungefär samma årsmedeltemperatur som här i Karlskoga. Min luftvärmepump ger mig ett årsmedelCOP på ca 3ggr o klarar att hålla värmen i huset till allra största del. Bara de kallaste dagarna jag måste spetsa med direktel.

Så om jag räknar på att pumpen orkar hålla hela huset så skulle fönsterbytet efter pumpens energivinst spara mig ca 800kwh årligen. Men om jag ny tar hänsyn till att jag kanske slipper o spetsa med direktel de kallaste dagarna med nya fönster så blir besparingen i storleksordningen 1200-1300kwh per år. Jag ger med nätavgifter ca 1.2kr/kwh. Alltså så skulle jag spara ca 1500kr per år. 14st 9x13 fönster och 3st altandörrar i 9x21 med nya smygar kostar mig från 40 000kr och uppåt om jag gör jobbet själv. O då är det de billigaste andrasortering jag tittar på. Normalt pris hamnar mellan 60-90 000kr. Lejer jag bort arbetet så går det lös på närmare 100 000-130 000kr totalt. SKulle jag långa pengarna till en ränta på 3.5% så går jag bara i ränta back 1000kr per år förutom en payoff tid i rena pengar utan ränta 40-85år. Och så länge lever inte ens fönstren.

Samma sak med tilläggs isolering för min del. Skulle spara ca 500kwh per år om jag isolerar fasad och vinden så den blir obrukbar som förvaringsutrymme. Tar en ohygglig tid att betala sig.

LED lampor i hela huset sparar mig ca 6-700kwh per år o har kostat mig totalt 1500kr.

6liters duschmuntsycken (2st) kostade 500kr o sparade när förbrukningen var som högst 5000kwh per år. Med dagens förbrukning bara 2000kwh årligen.

Att den stationära datorn går i vänteläge efter 20 min sparar 400kwh per år

Jag ska byta fönster inom något år, inte för att spara pengar utan för att de gamla börjar bli just gamla.

Jag började min energibesparing för 9 månader sedan med en löpande 12månaders på 14000kwh per år och är redan nere in 9478 innan ett år har gått. Radhus i mittenläge på 117m2. Andra grannar med pump ligger mellan 14-15 000kwh, de utan pump på 22 000kwh.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Kylskåpslampan lyser svagt med dörren stängd?

Inlägg av Sparkz »

Jag vet att fönster är svårt att räkna hem, men när kittet rasar och bågarna snart ramlar isär så... Dessutom är det ganska stora glasytor i storarummet där värmepumpen sitter. Jag har ingen TV, så i stort sett används det bara till att torka tvätt. Lite meningslöst att det varmaste rummet är det jag knappt är i.

Vinden har jag ingen nytta av, och där skulle jag nog räkna hem en isolering på en vinter. Isolering är ju billigt, och inget annat behövs mer än en spark där bak så det blir gjort. Isolera väggar drar ju med sig mycket mer, oavsett om man gör det in- eller utvändigt. Jag tror inte jag har mer än 120 mm där uppe.

Det är lite svårt att jämföra direktel och LVP
år-kWh
2008 - 11084
2009 - 11851
2010 - 11553 (LVP inst. i sep.)
2011 - 9958
2012 jan-nov - 9790
I januari 2011 bytte jag jobb och började duscha på jobbet på veckorna. Det sparar säkert en del, men å andra sidan eldar jag mycket mindre i kaminen i källaren nu. Duschen i källaren, ingen annan värme där nere. Nu blir det bara eldat på helgerna, om ens det. Sen är jag nog mindre snål med värmen nu, även om jag inte har det direkt varmt. Lite högre temp med samma pengar var målet, och det är väl uppnått iaf.

Jag roade mig med att leta upp månadsmedeltemperatur från smhi.se, och det är ju också intressant att ha med. Tar vi Jan 2008 (+2,3) jämfört med Jan 2010 (-8,0) så är det kanske inte så konstigt att det skiljer lite på förbrukningen de månaderna... Kallaste månaden 2008 var Dec med +0,7 i medel.

Känns som vi kom ifrån min kyl lite... :)
Skriv svar