Planer på en rörförstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Morphe_13

Om du inte fattat det ännu, så är normal uteffekt hos rörslutsteg "endast" ett enstaka dussin Watt. Har man inte väldigt taskiga högtalare räcker detta långt för att kunna njuta av den förändring av ljudbilden dessa steg kan ge jämfört med konventionella halvledarslutsteg. Rörsteg använder man inte för att driva en disco-tuta. Om du inte är bekant med varken specifikationerna för dina högtalare eller hur effekt förhåller sig till ljudvolym tycker jag inte det är någon nytta med att försöka hjälpa dig mer.

Det finns några gamla trådar om rörsteg om du fortfarande är intresserad av att bygga ett, med rimlig uteffekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

http://www.ax84.com/ är en sida med flera olika byggprojekt. Känner en som byggde ett slutsteg därifrån med EL84 rör som jag tror gav 5W ut. Vissa av rören fick han beställa från USA och transformatorerna var speciallindade. Dessutom kräver det att man är van att jobba med livsfarlig spänning. Runt 300V likspänning är inte att leka med.
Dessutom kräma den på ordentligt den förstärkarn så att bygga ett rörsteg på 2400W är ju vansinne!

Jag instämmer med resten att det blir både enklare, billigare, säkrare att bygga med halvledare. Finns en hel uppsjö me scheman, byggbeskrivningar m.m på vanliga effektslutsteg. Ett bra projekt är elliot rods projekt 3A som många byggt. Hittas här. Även detta kräver ju naturligtvis grundläggande elektroniska, elektriska och mekaniska kunskaper.

Allra enklast tror jag är att bygga med färdiga IC kretsar s.k chipamps. Finns tex färdiga 20W förstärkare för runt 30 spänn. Sen tillkommer ju kylelement, psu m.m
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det finns nåt som heter "hybridförstärkare"...där viss förstärkning sköts av rör...men utgångssteget är uppbyggt av transistorer..fast jag vet inte exakt hur de funkar...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Försteg/ingångssteg med rör, drivsteg och slutsteg med halvledare - så brukar det kunna se ut. Drivsteget måste vara spänningsstyrt eftersom rör är spänningsförstärkare. Använder man MOSFET i slutsteget kan rören driva dem lättare - man bör dock tänka på att effekt-MOSFET har en del kapacitans i styret, vilket rören måste kunna ladda ur snabbt.

Skall man ha stora effekter med rör är nog OTL-lösningar det bästa att titta på. Dessa kopplar högtalarna direkt till rören utan utgångstrafo. För att få ner utgångsimpedansen i slutsteget kör man med regulatorrör eller liknande - i mängder (parallellkopplade). Det är långt ifrån billigt och rätt så livsfarligt - utgångstrafon agerar som skydd mot anodspänningen utöver uppgiften som impedansomvandlare.

Skall du ha ett 5-kanaligt slutsteg som ger minst 100W per kanal är det transistorer som gäller. Skall du bygga med rör, gör en förförstärkare till detta slutsteg eller bygg ett finstämt klass-A på 2 x 10W med några vackra direktuppvärmda trioder...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Morphe_13

Jag är ofta inne på "hififorum.nu"...å där någon gjort en rörförstärkare som väger 70kg....uteffekt 2*40W....iofs används separata spänningsmatningar till olika delar av steget (om jag inte minns fel), vilket säkert ökar vikten avsevert, men ändå...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Här finns lite förstärkar scheman både med rör och halvledare, bara att välja!

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/ ... s.htm#Tube
Morphe_13
Inlägg: 35
Blev medlem: 4 juli 2004, 20:25:18
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Morphe_13 »

Kan någon ta bort denna tråd?? jag har fått dom svar jag vill ha och jag ger upp tanken på en rörförstärkare
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Om du absolut vill kan jag ta bort tråden, men om du inte har något emot att den ligger kvar får den gärna göra det, pga att många lärorika länkar har blivit postade.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Andy skrev:Här finns lite förstärkar scheman både med rör och halvledare, bara att välja!

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/ ... s.htm#Tube
Aaah, grym länk!!!!!
De har ju tillochmed schema på en Dunlop Cry Baby, en av marknadens absolut bästa Wah-wah pedaler! :twisted:
Morphe_13
Inlägg: 35
Blev medlem: 4 juli 2004, 20:25:18
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Morphe_13 »

Macce skrev:men om du inte har något emot att den ligger kvar får den gärna göra det, pga att många lärorika länkar har blivit postade.
Ok bara för det så får den ligga kvar men kan någon hjälpa mig få bort mina upprepningar ??
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Rensade bort dubbelpostningarna.
Försök att inte dubbelposta igen.
Morphe_13
Inlägg: 35
Blev medlem: 4 juli 2004, 20:25:18
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Morphe_13 »

Macce det är ingen fara jag vart bara lite irreterad då jag inte fick svar på frågan jag ställde då det blev dubbelt
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Det är ingen bra idé, ser jag att någon dubbelpostar får jag bara mindre lust att svara. Dessutom kan upprepande dubbelpostning ha mindre trevliga konsekvenser för postaren.

De som anser att tråden ser intressant svarar antagligen bara de kan, och det blir inget lättare att svara fast du skulle göra 100 poster efter varandra.
Vill du lägga till något finns det en redigeraknapp som bör användas istället för att posta ett nytt inlägg. :)
Skriv svar