Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

X och Z
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Okay, X och Z. =) Trodde att X och Y var "liggande" och Z var i höjdled. Se där vad tråden bidrar med ;)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Skippa tanken med fjädrar för att få bort axialspelet i kulskruvarna. Det funkar inte eftersom vi pratar om precision ned mot hundradelar i en svarv. Du måste använda lagerhus med vinkelkontaktlager och mekanism för förspänning. Om du letar dig fram till linearmotionberaing på ebay så kommer du att finna hur ett lagerhus kan vara konstruerat.

Spåna nu inget mera om hur du skulle kunna lösa olika saker. Skaffa ett program för 3D CAD och börja rita en modell på din svarv såsom den ser ut nu. Därefter kan vi prata mera om hur du skulle kunna lösa olika mekaniska delar i konverteringsprocessen, Jag hjälper dig gärna med detta inom rimliga gränser för mitt engagemang,
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Jag vet toleranserna, och du ser inte vad jag ser i min skalle angående fjäder. =) Jag får förklara bättre med bild sen för att illustrera. Men jag ska kolla upp vad du hänvisar till med såklart, labmaster.

Ps. VM-kolonn är bättre än labmaster ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av Walle »

Z är alltid "mot och från" spindeln (eller hur man nu ska uttrycka sig :)), både på svarvar och fräsar. Så på en horisontell svarv så är +Z åt höger om du står framför svarven och har spindeln till vänster. På en vertikal svarv blir således Z "upp och ned". O.s.v. :)

Det finns CNC-svarvar som har Y-axel. Det används tillsammans med drivna verktyg för att kunna fräsa i arbetsstycket. X alltid är riktad mot arbetsstyckets centrum, medan Y är 90° vriden i förhållande till X. Y-axeln för verktyget "off center" så att säga.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Tack Walle, med andra ord så hade jag inte bara förväxlar bokstäverna utan även vänt på dom. X är alltså avverkande på diametern och Z på längden.. Då blir det lite klarare i skallen. Såg bilder och filmer på Z- och Z+ stopp för att förhindra krash. Antar att det är momentana brytare med då för övrigt.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

"Såg bilder och filmer på Z- och Z+ stopp för att förhindra krash. Antar att det är momentana brytare med då för övrigt."

Titta i styckelistan du fick av mig i ett tidigare inlägg. Dessa brytare finns med där.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Såhär tänkte jag. En relativt styv fjäder typ ventilfjäder eller något som är starkt nog att hantera matningen, och förlåtande nog att inte förstöra axiallagret. Det var så jag tänkte med fjäder.. Då pressar den mellan två axiallager som är spända mellan fästena. Har svårt att se hur det skulle kunna bli glapp då, då är det snarare axiallagrets toleranser från fabrik som bestämmer hur mycket spel det skulle bli...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Aha, då förstår jag hur du tänker. Men denna princip är fel och ger inte den precision som behövs.

Som jag skrev tidigare, gör ett besök hos lineramotionbearings på ebay. När jag kom på idén att bygga en CNC-fräs hade jag inte mycket kunskaper om de olika delarna förutom övergripande. Den första jag frågade berättade om just linearmotionbearing och rekommenderade mig att gå dit på ebay. När jag kom dit och fick se vilka delar som ingår i en kulskruv så förstod jag direkt hur det fungerade.

En kulskruv kan man säga består av fyra delar, lagerhus i motoränden, lagerhus i slutet på skruven en kulskruvmutter och slutligen själva kulskruven. Det är dessa delar tillsammans som skapar den precision som krävs i en CNC-styrd maskin. Vill man vara extra noga med att minimera vändglappet så bestyckar man kulskruven med två kulmuttrar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

Hej Helipop o välkommen till forumet.
Du har fått ett bra och kunnigt gäng som ger dej vägledning ser jag. Ett tipps som du måste kolla upp innan du väljer mach3.
En cnc svarv som inte kan producera gängor tycker jag inte är värd att satsa på. 1985 köpte jag min Blomqvist och då
blev det mest korkskruvar av gängorna. Om du läser på denna fil som jag tror är den senaste så kanske svaret finns där
om och vad som hänt med möjligheten att köra gängor. -jag har inte hunnit. I övrigt tycker jag mach3 är bra och har en
massa möjligheter. När du har läst filen kan du få rapportera vad som gäller :wink:

http://www.machsupport.com/docs/Mach3_Threading.pdf
Senast redigerad av DW 3 juni 2012, 20:40:04, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7817
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av SeniorLemuren »

Håller med föregående talare. Att kunna svarva gängor är toppen. Jag har tillverkat M30 fingängade syrafasta skuvar i min lilla Denford. Kostar en förmögenhet att köpa. Likaså allehanda nipplar med BSP-gängor m.m för specialändamål.

Länken till manualen var en pärla. Jag har sökt efter bra information om gängors mått och stigningar, i denna fanns rubbet. :)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Tack DW. Hur menade du med ditt inlägg om att en svarv som inte kan göra gängor inte är att satsa på? Menar du att Åsbrinken likt blomqvist skulle åstakomma dålig gängskärning och därför inte vara värd att lägga pengar på att CNCkonvertera eller förstod jag fel? Jag testade svarven lite idag för första gången. Hade väl rätt dåligt svarvstål men åstakom ändå vad man kan kalla svarvning. :) Det blev ju inte toppenfinish, men å andra sidan matade jag manuellt med dom väldigt små vreden som var lite drabbade av ytrost och annat, som jag förvisso smort upp. Men när man håller på med finlir med litet vred och allt inte är tipptopp så är det väl svårt att veta vad som är bra/dålig finish. Dessutom svarvade jag bara i ett stycke av okänd stålkvalité som följde med i en av plåtbackarna till svarven.

Vad jag undrar är om någon Åsbrinkare kan berätta för mig hur Drevningen ska sitta?! Det tog ett tag innan jag fattade att mellandrevet/hjulet skulle sitta på en vformar spårad hållararm som jag hittade i en kartong.. Satt med hjulet i luften och visualiserade hur det skulle sitta innan jag till slut hittade fästet. Men vad det ska vara för form av skruv i spåret och vad för typ av lager osv är fortfarande okänt. Tror att dom delarna saknas. Inte för att det skulle påverka CNCprojektet nåt. Men jag vill svarva in mig lite och testa svarvens begränsningar först. =)

Jag bytte förresten kilrem på det, enligt broschyren så stod det att dom hade kilrep?! När jag köpte svarven så satt det någon form av byggbar kilrem på, någon slags universalrem, så jag köpte istället en riktig solid drivrem idag som inte var skalbar. Fick ta bort spindeln, drivhjulet och låshjulen för chucken, så det var väl en timmes jobb att bara byta rem. Men nu ska den nog hålla ett tag är min tanke. Jag svarvade lite på ett stångstål i 20mm dimensionen och insåg ganska snabbt varvtalets begränsning. Vet inte vad det kan rört sig om för varvtal, men det lämnade utrymme för tålamod iallafall. :)
Senast redigerad av helipop 4 juni 2012, 21:10:21, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8273
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Ett tips, kolla bilderna på http://www.lathes.co.uk/blomqvist så klarnar det nog! Eller denna bild: http://www.lathes.co.uk/southbend9-inch/img18.gif

EDIT: Kolla denna tråd på Tekniksidan också : http://teknik.forum24.se/teknik-about783.html
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Ja det var skrämmande likt faktiskt, till min fördel. Men man ser inte riktigt vad för typ av hjul eller lager som det stora mellanhjulet sitter på. Antar att det är en genomgående skruv från V-formade fästet i bakgrunden och sen någon form av hylsa som sedan mellanhjulet sitter över. Men frågan är hur den ska se ut. Kanske får svarva till en..
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Det DW menar med att det inte är värt att satsa på en svarv som inte kan gänga är att man måste bygga funktionalitet för gängning när man bygger en CNC-svarv annars är den inget att ha. Det måste nämligen finnas en koppling mellan spindel och matning när man gängar men inte när man svarvar som vanligt.

För säkethets skull får jag väl ändå skriva att det finns en koppling mellan vartal och matning så det inte blir folkstorm i tråden. Kopplingen är dock inte lika hård som vid gängning, det är mera en slags matematisk koppling som brukar kallas skärhastighet.

Det är allstå viktigt att styrsystemet klarar att göra denna koppling mellan spindel och matning annars går det inte att svarva gängor i maskinen. Detta är dock inget som du behöver lägga så mycket fokus på i inledningen av projektet. De största fukus bör ligga på att fixa mekaniken runt kulskruvar, lagerhus och motorfästen. Väljer du föja mitt råd att skaffa ett program för 3D CAD så ökar förutsättningarna att genomföra ett lyckat projekt.

Jag tycker du valt en bra strategi att börja svarva manuellt så att du får en känsla för hur det går till. Glöm inte heller bort att löra dig grunderna i hur du beräknar spindelhastighet och matning med avseende på skärhastighet. Detta är en kapitel för sig och kräver lite tid för teoretiska studier med google som bsäat kompis. Sök på "cutting speed" och "feed rate" så får du fram en hel del matnyttigt.
Skriv svar