Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Okay, tack för förtydligande, nu förstår jag. Klart jag vill att den ska kunna skära gängor sen med, så det resonemanget håller jag med. Är det ett exempel på det vi tidigare tagit upp, att spindelns puls bara tas upp en gång per varv i Mach3 tex så att upplösningen blir dålig och det sätter sina spår i gängresultatet?

Jag byter ut trapetsskruven mot en kulskruv är min plan. Där trapetsskruven nu sitter är ju utformat för att kunna göra just gängor, fast med dreven i dagsläget. Så jag tänkte helt enkelt bara koppla stegmotorn till kulskruven, fast med kuggrem och utväxling på den sidan där det nu är växelhuset för gängning. Då kanske man kan få motor till längdmatningen lite snyggt inbyggd på vänstersidan med om man tillverkar någon schysst kåpa till. Den andra motorn för X-leden får sitta fästad med en platta bakom toppsliden som den är nu, men liksom där till en kulskruv. Befintlig verktygshållare får lämna plats för en ny typ då jag måste få plats med en lösning till "mutter" för slidens förflyttning. Blir nog någon form av snabbfäste med känner jag.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Jag har inte fördjupat mig så mycket i det där med gängning och CNC-styrning ännu så jag kan inte skapa någon klarhet i det där med en puls per varv och flera per varv. Det finns säkert någon annan som kan kommentera men å andra sidan är det inte så viktigt just nu i ditt CNC-konverteringsprojekt. Mekaniken och elektroniken är ganska oberoende av ifall du kör Mach3 eller LinuxCNC. Du kan med andra ord välja det som passar dig bäst i ett senare skede.

Hur du placerar stegmotorerna kanske inte spelar så stor roll men jag tror nästan att det är att föredra att ha den på framsidan även på X-axeln ty för det mesta tycker jag spånorna brukar hamna på baksidan av sarven och då kan motorn bli lite utsatt ifall den sitter på baksidan. Här finns det säker någon som kan bekräfta eller dementera. Men jag står ändå fast vid att du skall satsa på 3D CAD. Jag är väldigt förtjust i CoCreate PE, den är lätt att lära samtidigt som det går snabbt att rita i den. Dessutom är den helt gratis, sök på google så hittar du denna programvara.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Skruven till lyran har en skalle som passar in i spåret på baksidan av lyran. Sen _tror_ jag inte det är någon glidhylsa mellan skruv och kugg, utan att kugget snurrar direkt på skruvens ogängade del. Längst ut på skruven är det gängat i en mindre dimension, och där drar man mutter och bricka för att hålla hjulet på plats. Mer eller mindre så här: http://australianmetalworkinghobbyist.c ... uct_id=183

Jag kan minnas fel, det kanske är en lagerhylsa mellan hjul och skruv.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

OM du vill sälja verktygshållaren när du byter samt den delbara remmen så är jag intresserad.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Tack X-IL för infon. Det var som jag befarade isåfall. Får tillverka en sån skruv helt enkelt, och svarva en hylsa som går i kugghjulets centrum. Kanske finns någon vagnsbult som passar annars som man kan använda som ämne för att slippa gängan menar jag. Får titta på det imorgon. Eftersom mellanhjulen är så pass stora så är det väl inget jättevarv på dom och det såg ut att sitta en bronsring eller liknande i dom med så det är mycket möjligt att dom kan löpa direkt på skruvens plana yta.

Funderade på nåt sånthär sen: http://shop.otdtools.se/snabbfaste-med- ... um/20606-0 eller: http://shop.otdtools.se/snabbfaste-med- ... ll/20268-0 Frågan är vilken storlek som gäller. Skönt att slippa mellanläggsplåtarna under stålen sen.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

helipop:
Jag menade som labmaster förtydligade att ha en cnc svarv som inte kan köra gängor är som tårta utan grädde :)
Sen är ju frågan vad man vill satsa ekonomiskt. Tidigare i tråden visades en bild bl.a en Blomqvist men den jag nämnde -som är
min ser kanske lite annorlunda ut. Motorn är på 5hk eller 5kw -tecno får hjälpa till med fakta. (vi är var sin ägare av
denna tjusiga sak). Grundkonstruktionen kan vara samma men frågan är om lagerhuset oxå är det.
Om så är fallet saknas bara resten. Men glöm inte att just grädde är en del av tårtan :tårta: :drool:
Läs gärna filen för som sagt jag har inte min i drift pga mach3 inte kunde köra gängor!
För att råda bot på förvirringen om utseendet kommer nedan bild på maskinen.
Test körning 0807-1.jpg
Orginal utförande med ABC80
Blomqvist svarv S.1 30%.JPG
Strippad o omålad
IMG_7298.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Syftar du till att Mach3 är en dålig mjukvara för gängor?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

Inte bara syftar, jag tror jag köpte mjukvaran mach3 2006 och det fanns tydligen inte så många som nyttjade svarvdelen.
Inom fräsning rusade det på i utvecklingen. tecno var med o pressade på för att något skulle hända lite på mach turn.
I början trodde vi att det var våra maskiner som inte fixade just gängor men på cnczone kunde man följa trasslet.

Mitt, likt andras problem var att ju fler omtag man gör dessto mer fel blev gängan. En förskjutning skulle man kunna säga.
Eftersom jag har haft fullt uppmed annat så tappade jag lusten runt 2010.
Så den fil jag hänvisar till innehåller troligen svaret på hur det fungerar idag.
Jag har bara skummat den, så jag vet inte vad som skett med synkroniseringen eller mjukvaran.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Okay, förespråkar du Linuxmjukvaran då? Eller vad är alternativet som funkar bra?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

nej, men återigen läs gärna pdf-filen.

Jag läser filen just nu och jag kan förstå om du inte hänger med i svängarna för det underlättar klart om man
har provat mach3 i en maskin.
Linux.
Jag har bara lite erfarenhet av Linux i ett helt annat system, så där får andra avgöra.

Läs på dessa forum för senaste info:
http://www.machsupport.com/
http://www.cnczone.com/forums/mach_lathe/
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

-läste precis på cnczone.

Try 3.042.038 or later version. Spindle measure rutine is fixed.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Man skall definitivt inte skygga för LinuxCNC, installationen är enkel. Det är bara att ladda hem en CD-image och bränna den. Sen stoppar man den i CD-spelaren på den maskin man skall använda. Efter att ha svarat på några enkla frågor är installationen igång och när den är färdig ber den om att få bli omstartad.

Det finns en wizard för konfigureringen och en "Getting started" som är väldigt pedagogisk. Det finns dessutom massor av exempelkonfigureringar inklusive en för simulering som är väldigt bra. Som grädde på moset finns massor av tutorials och sist men inte minst finns ett mycket bra forum med många trevliga och engagerade senior advicers som hjälper till om man har problem.

För just synkroniseringen till gängning finns det tutorials och om jag inte minns fel så finns det flera som har implementerat detta och samtidgt dokumenterat vad de gjort för att få det att fungera.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av jihe »

Jag har försökt hänga med i utvecklingen kring gängning i Mach 3 under flera år och allt jag läst indikerar att problemen finns kvar trots flera omskrivningar av den del av kärnan som tar hand om det där och trots att de varje gång hävdat att det fixar problemen.

Har man en riktigt kraftig spindelmotor så att den inte går ned i varv under gängning funkar det.

Mach 4 skall tydligen till slut få stöd för riktiga enkodrar. Men hur långt borta det är vet väl ingen.

Jag tycker det verkar bisarrt att betala för en programvara där en ytterst central funktion aldrig funkat och upphovsmännen verkar försöka mörka det och hoppade istället till LinuxCNC när jag tröttnade på TurboCNC.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Gängning har fungerat längre tillbaka i tiden både med singel puls och flera pulser/varv, detta vet jag så väl då jag höll på med labotarioner åt Art Fenerty före 2006 för att få svarvdelen att fungera. Sen under resans gång har det hänt något som gör att det strulat för vissa. Personligen har jag inte haft behov av att gänga så jag har inte hängt med så jag kan inte säga vilken version som detta strulet började för vissa.

Så snart jag får 'tid' att leka lite så ska jag ge mig på detta med att slå gänga, om jag har förstått det hela rätt så bör det fungera korrekt som Mach3 är nu vilket det senaste dokumentet som DW hänvisar till.

Så här skrev min parhäst Steve Blackmore (som också gjorde en massa tester från den testprioden före 2006)
On Tue, 01 Mar 2011 02:52:34 -0000, you wrote:>I got the spindle speed working on the newest version but when I try to threadit makes 4 or 5 passes that follow each other then then makes a pass doesn'tmakes more that do then another that doesn't so when I'm done no thread.Parallel port? - If so - same here randomly. Sometimes it works,sometimes it doesn't. Hence I use an early version of Mach or EMC,neither of which have the problem.Steve Blackmore--
Återkommer i ämnet så snart jag hinner dra på mig testpilot dräkten igen.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av jihe »

Har du 5 kW spindel så behöver dina testresultat inte nödvändigtvis vara relevanta för oss med mindre svarvar.
Skriv svar