Modern boombox

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Modern boombox

Inlägg av PHermansson »

Har funderingar på att bygga en liten musikspelare som låter ok men som samtidigt går att bära med sig ute. Främst i min egen trädgård långt från alla andra så jag stör inte :)
Den ska var modern, alltså inte en mp3-spelare med bilbatteri. Istället ska det vara LiPo, Android/Spotify.
Klurar lite på lämpliga komponenter. Androidenhet finns redan, antingen en avlagd Huaweitelefon eller Kendoplattan. Högtalare? Kanske det hyfsade Labtec 2.1-systemet som ligger här kan släppa till delar?
Hmm...
boombox.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Modern boombox

Inlägg av Meduza »

Ska det vara en boombox så tycker jag att du hoppar över labtec-systemet och bygger med PA-element och klass-D-steg i stället så du får upp verkningsgraden,
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej!
Fin idé, min innehåller 5Ah lipo, sureelectronics klass D-steg och airport express, är iphonemänniska! :)
Jag har nu kört med fullrange 6x9 båthögtalare och ingen sub men funderar på att bygga en speciallåda med Ino audio PiP, då måste jag nog byta steg dock, slöseri med högtalare då!
Kör jag med dom behöver jag ingen sub, de går långt ned!

Posta gärna bilder på bygget!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Själv så har jag en med 2st Eminence Alpha-8A och en Eminence APT-150, aktivt delningsfilter samt en sureelectronics 4x100w klass-D förstärkare

Inte riktig djupbas men den låter rätt bra och hyfsat mycket och går hyfsat långt ner (offrade en del av djupbasen för att komma ner i storlek och upp i verkningsgrad)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har funderat vidare på detta och det blir nog till att använda datorhögtalarna (som visade sig vara från Logitech) till att börja med. De låter helt ok, de har färdiga lådor och de är över.
Har plockat isär bashögtalaren för att ta en titt. I lådan finns en högtalare och ett basrör. Det finns också en transformator och ett kretskort. På detta finns en nätdel, en mindre förstärkarkrets (antar jag, sitter en kylfläns på) och en större förstärkarkrets. Denna större krets är en BA5417
High-output dual power amplifier (http://kitsrus.com/pdf/ba5417.pdf).
"Wide supply voltage operating range (VCC = 6.0V to 15.0V)" - alltså kan man räkna med en utspänning från nätdelen på nånstans runt 11-14 volt.

Så nästa steg blir att fixa ett batteri och testa lite. Kan det här passa bra?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10189

Som laddare har jag en http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 4626307001.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Vore inte en 3 cell LiPo vara mer lämpligt? du är uppe på 16,8V med ett 4 cells nyladdat..

med ett 3 cells så är det lägst 11,4V och högst 12,4V?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Där ser man vad jag kan om LiPo :) http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10355 kanske är bättre då?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nu har jag satt ihop en låda som väl lämnar en del övrigt att önska vad gäller designen. Funktionen och priset har fått gå före om man säger så...
DSC_0930.JPG
Som spelare används en Kendo datorplatta. Batteriet är ett Mystery 11.1V Lipo, dessutom har jag kopplat in en enkel voltmätare. Ska fixa ett underspänningsskydd också.
Har provspelat, och det fungerar. Plattan drivs av sitt eget batteri, ljudsystemet drar cirka 100mA på rätt låg volym.
DSC_0941.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ghetto-style! :) Så har många av mina byggen också sett ut, funkar det så funkar det! :)

Jag har hittat en tråd på ett forum där de bygger den ultimata festivalstereon, den finns om Sketchup-fil och det finns en komplett BOM, tydligen väldigt bra ljud!
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... chine.html
Det är numera en beprövad design och det har nog byggts hundratals.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En sån där låda kan ju bli rätt snygg om man slipar och spacklar lite och sen målar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo jag funderar på lite sprayfärg iaf. Men då blir det nått udda :) Tyckte det blev praktiskt med uppfällbart lock också.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Håller just på att provspela i trädgården, funkar helt ok. Har buntbandat fast batteriet och monterat en huvudbrytare. Tänkte först att brytaren på högtalarsystemet skulle räcka men den bryter tydligen inte helt. Note to Self: låt inte spänningen gå under 11.3.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

dar303 skrev:Hej!
Fin idé, min innehåller 5Ah lipo, sureelectronics klass D-steg och airport express
Fram med bilder och förklaringar på ditt eget bygge! Av de klass D förstärkare jag kollat på så är de allra flesta sådana att de kan inte arbeta med hög verkningsgrad förrän de har sisådär 30-volt. Så vad har du för data på förstärkaren och exakt var köpte du den ifrån? Det jag tänker lite på inför just boombox-bygge är ju att man vill verkligen åt det där med extremt hög verkningsgrad. Det är skillnad på högtalare och högtalare, helt klart.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

I sammanhanget. Har sett att texas instruments har en hel del intressanta klass-D förstärkarkretsar. Någon som har byggt ett bygge med någon av dem? Reggar man sig så kan man beställa produktprov på kretsarna :bravo: Effektstorlek 0.5 W till 315W (tänker sisådär 15W är väl lagom för boombox).
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har den undanpackad nånstans. Det är ingen hög verkningsgrad på varken steg eller högtalare, bilhögtalare är värdelösa för sånt här,.
Läs min länk om Boominator, med de PA-basar de använder, den lådkonstruktionen, piezo-diskanterna och AMP6-korten från Janaf här på forumet får du den effektivaste konstruktionen som tagits fram, det ligger massor av uträkningar och flera års utvecklingstid bakom så inget vi gör kommer troligen att matcha det ändå!
Jag har gett upp mina andra planer, kommer definitivt att köra AMP6 istället för Sureelectronics-skiten framöver!

http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=43

Så här skriver "boominator"-konstruktören: "It's loud! The sensivity is about 98 db/watt because of the double woofers and the magnet to magnet construction. With the amp giving about 50 Watts total peak power output, it should be around 113db total in peaks."
Skriv svar