Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Andax »

Ok! Då var det nog så att jag missat sätta vad högsta hastigheten fick vara för det blev bra de första lagren för att sedan bara bli en smet när den körde max...
Med lite parameter tuning kan det kanske lösa sig då. Någon som har lämplig settings för en huxley?
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av boris »

Jag testade Cura idag och kan meddela att 'Infill' var perfekt. Men 'Small perimeters' och 'bridges' var inte alls bra. Man kan inte ändra 'Speed' som med Slic3r.
Jag tycker att de måste jobba på mycket mer med programmet för att hinna ikapp Slic3r.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Meduza »

Det beror lite på att deras nya engine inte är helt klar, den är som tidigare sagt inte ens fyra månader gammal, och Daid jobbar på så det kommer uppdateringar en rask takt, ett par gånger i månaden just nu, däremot så är användarvänligheten och gränssnittet oslagbart bra jämfört med Slic3r, men ja jag har båda installerade :)

Hittar man buggar får man gärna rapportera dom här: http://umforum.ultimaker.com/index.php?/forum/29-cura/

Ligger faktiskt en aktuell diskussion uppe om just bridging just nu: http://umforum.ultimaker.com//index.php ... -bridging/
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av sneaky »

daid har också en helt annan vision med cura. Han vill att så få parametrar som möjligt ska behöva pillas på överhuvudtaget. Det var så det började när cura var ett skal runt skeinforge som strippade bort allt "onödigt" och gjorde saker och ting förståeliga för de som inte ville lägga ner timmar på att lära sig alla dussintals inställningar som fanns. Han förbättrade även koden i skeinforge och gjorde den snabbare. Och nu senast så har han skrivit en helt egen motor som är ruskigt snabb och faktiskt börjar bli riktigt riktigt bra.

Med det sagt så finns det en del mer inställningar att pilla på om man aktiverar "Expert"-läget.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av arla »

Installerade Cura igår och skivade upp min geometri...funkade perfekt. Har inte printat än så jag vet inte hur resultatet kommer att bli men det ser ialla fall lovande ut :)
Grymt snabb är den oxå jämfört med skeinforge...blinka ju bara till så var det klart... 8)
Användarvisningsbild
Mr. Pink
Inlägg: 109
Blev medlem: 18 april 2008, 14:49:44
Ort: Belmont, Kalifornien, USA

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Mr. Pink »

Dagens projekt.
Att uppgradera min gamla prusa 2 (höger) till prusa i3 (vänster)

Förutom att den kommer se bättre ut så fördubblas utskriftsvolymen. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av puttiplatt »

Rondavouz skrev:When something sounds too good to be true: http://www.aliexpress.com/item/MakerBot ... 23450.html
Har hur som helst lagt en beställing på en ($760) med rabatt, så vi får se vad spm dyker upp. Säljaren får ju inte pengarna innan jag godkännt produkten, så vi får la se...
Hur gick det egentligen? Han är igång igen med priset $742. Fortfarande ingen feedback........
Puttiplatt
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Rondavouz »

Fejk, Scam vad du vill kalla det!
Anmälde när jag fick ett dhl "trackingnummer" som var helt fel.
Så låg ute med pengarna en en måand men nu e de tebax.
Så VARNING
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av PatrickOhlson »

Hej alles,

Har haft funderingar på att bygga en dlp printer rätt länge nu ala http://www.thingiverse.com/thing:29735

Detta är ny mark för min del, men jag sprang iaf på en trevlig grabb från nederländerna som försöker pusha billigare resin till folket :)

Summa summarum, jag har hakat på och kommer ta hem dessa för egen del och till försäljning enligt hans ideer, se http://funtodo.net/

Har som sagt inte en aning om kvaliten, kan mycket väl bli en flopp och kortvarigt, men antar att det finns folk här som kommit lite längre i dlpvärlden och sett att resin är onödigt dyrt än så länge

Finns alltså inget komersiellt egenintresse, utan lite mer maker anda över det hela

Ha det

//Patrick
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av lond »

Har köpt resin till min skrivare från http://www.spotamaterials.com. Skall bara bygga klart den :vissla:

/// Marcus
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av PatrickOhlson »

Jo, det är ju det där med att faktiskt bygga den, hehe :P

Har också kollat på spotamaterials, funkade det bra att beställa därifrån?
Kan ju vara spännande och testa kvalitet däremellan

Hoppas på att landa på nära hälften av deras literpris som det ser ut nu

//P
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Rohan »

Är det någon som använder Octoprint? Funderar på hur pass färdigt och väl fungerande det är?
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av XorXaX »

Jag använder Octoprint på en Raspberry Pi för att köra min K8200. Har inte använt något annat sedan jag skaffade det för 6-7 veckor sedan. Jag använder inte Cura inbyggt i Octoprint, ännu. Det är väldigt skönt med en trådlös printerserver!
slo
Inlägg: 103
Blev medlem: 7 januari 2009, 10:57:35
Ort: Åbo, Finland
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av slo »

Jag har också enbart kört med OctoPrint på en rPI.
Tycker det fungerar ypperligt, och som bonus får man timelapses ifall man har en webcam.
Ett par gånger har den tappat kontakten till printern, men det skall jag nog skylla på printern(K8200) inte på OctoPrint.

Det där med Cura med Octoprint för små saker kan det säkert fungera bra, men större/komplicerad objekt vill jag nog slicea med mera kraft.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av dawa »

Problemet löst!

Ställde nedanstående fråga imorse, men nu hittade jag felet.
Googlade bara på kompileringsfelet och hittade följande:
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=79371.0

Det är fel i makrot round, som finns omdefinierat i wiring.h. Kommentera bort så funkar det!

Kanske nån annan här stött på detta?

/David

Hej, här är en fråga om mendel90 och arduino i ubuntu:

Jag ställde den på nopheads forum, men kanske någon här vet?

Här är frågan:

Hello,
I've just built my mendel90, and installed the software for ubuntu 12.04.
I followed the steps in nophead's manual at page 72, Extruder calibration.
I got a coefficient of 0.983. Fine, let's put it in the firmware.
I started arduino, but:
When I choose upload, the source code won't compile.
Here's the error message:

====>
In file included from /usr/lib/gcc/avr/4.5.3/../../../avr/include/util/delay.h:44:0,
from /usr/lib/gcc/avr/4.5.3/../../../avr/include/avr/delay.h:37,
from /usr/share/arduino/hardware/Melzi/cores/arduino/wiring_private.h:30,
from /usr/share/arduino/hardware/Melzi/cores/arduino/WInterrupts.c:34:
/usr/lib/gcc/avr/4.5.3/../../../avr/include/math.h:426:15: error: expected identifier or ‘(’ before ‘double’
/usr/lib/gcc/avr/4.5.3/../../../avr/include/math.h:426:15: error: expected ‘)’ before ‘>=’ token
<===

I run arduino as an ordinary user, and the first time I couldn't set the board type to Melzi, since the files copied from the SD card had the wrong permissions.
I did chown -R david Melzi in the /usr/share/arduino/hardware directory, and then it was possible to choose Melzi from within arduino.
Maybe my error is still related file permissions? (but I ran it aslo as root, and got the same error, so I don't think so)
Or do I have the wrong dependencies?

Some version info:
dpkg -l|grep arduino
ii arduino 1:1.0.5+dfsg2-1 AVR development board IDE and built-in libraries
ii arduino-core 1:1.0.5+dfsg2-1 Code, examples, and libraries for the Arduino platform

Maybe I just miss some C header files?

Another thing I did not really understand about the firmware config:
Where am I supposed to put the Marlin file tree? I guess it doesnt matter as long as arduino finds it and is able to upload it to the machine, right?

Mvh,
David
Senast redigerad av dawa 23 november 2013, 23:13:03, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar