Växlande relä och en fråga om potentiometrar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Växlande relä och en fråga om potentiometrar.

Inlägg av gadget »

Hej!

Är på jakt efter ett växlande 2-poligt relä för att använda till en liten borstlös motor. (för att kunna köra den bakåt såklart! :D )
Jag har lite problem att hitta ett så jag undrar om någon vet var man hittar ett alt om någon har en bättre idé på lösning
Jag använder ett vanligt rc-fartreglage och hade tänkt använda reläet för att växla 2 av polerna men problemet är att jag hittar inget som
klarar ström upp mot 30-40A (12VDC)

Den andra frågan gäller potentiometrar. Jag kikade lite på rsonline och såg att man kan välja hur "exakta" de ska vara.
Verkade inte finnas så många som hade en exakthet på 0.5-5% och de var dessutom rel. dyra.
Däremot fanns det en hel del på 10% men frågan är då, hur exakt är en pot man köper på elektrokit eller kjell?
Potentiometern ska användas som en extern pot till ett rc-servo med utväxling!

Tacksam för svar, har inte några i min omgivning som varken kan eller har intresse att lyssna/svara på mina frågor! :(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Växlande relä och en fråga om potentiometrar.

Inlägg av danei »

Biltema har 12V reläer som tål de strömmarna.
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Re: Växlande relä och en fråga om potentiometrar.

Inlägg av gadget »

Tack för ditt tips, jag hittade denna.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ela-42134/

Problemet är att det är 1-poligt och jag vet inte om det är riskabelt att använda sig av 2 sådana snarare än 1st 2-poligt?
Det finns inte så mycket info men jag antar att alla värden är för 12Vdc eftersom det är fordonsel?

Någon som har lite koll på potentiometrar?
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Växlande relä och en fråga om potentiometrar.

Inlägg av Sparkz »

Två enpoliga växlande går väl fint. Googlar bild:
Bild
Dra det ena för fram, och det andra för back. Med båda släppta (eller dragna) är motorn kortsluten och bromsas.
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Re: Växlande relä och en fråga om potentiometrar.

Inlägg av gadget »

Hmm... jag kanske missförstått detta men motorn har i detta fallet 3 poler och jag måste växla 2 av dem samtidigt för att få den reverserad?
Skriv svar