Hundar hör hjärtslag på avstånd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Hundar hör hjärtslag på avstånd

Inlägg av f76 »

Hundar hör hjärtslag på avstånd har jag hört. Vad för typ av mic skulle man behöva för att fånga upp hjärtslag på håll? Finns det micar för låga frekvenser? Kan dom kopplas rakt in på ljudkortet?

Någon som har en lågfrekvens mic hemma och vill prova? om de kan få fram nåt i något ljudprogram? Man kan börja med att ha micen mot bröstet, för då bör slagen synas och se hur långt ifrån man kan få fram signaler...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En vanlig mic t.ex. elected skulle duga bra. det är inte micen som är problemet, det är förstärkningen eller rättare den brus som alstras i förstärkaren. Att filtrera ut hjärtslagen kommer att bli en tuff uppgift men det kan nog låta sig göra fast jag hoppas att du är bra på DSP för filtret kommer nog att kräva sånt....

Sen tror jag inte på att hundar kan höra hjärtslag på någon längre sträcka, kanske 1 meter eller så men det finns ju saker jag inte vet om....
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

Det närmaste jag hittade på nätet var "5 feet" så det stämmer bra med din upskattning och det är intressant i alla fall. Kan man med en vanlig mic och förstärkning se hjärtslag i någon wav-editor på pc:n menar du?

Finns det något enkelt sätt att förstärka just dessa toner med lite enkel fysik?

Det som är bra med hjärtslag i sammanhanget är väl att man har en aning om vilka frekvenser man letar efter. 40-180/min ca.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Det är en förutsättning för ett filter att veta vilken frekvens man vill ha.
Men hjärtslag är lite mer komplicerade än vad du försöker framställa. Intervallet är mellan 40-180/min men själva hjärtslaget är ganska komplext ljudmässigt, så frågan är vad man vill höra.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Borde det inte gå att köra en FFT-analys på ett inspelat hjärtslag och designa ett filter efter det? Någon med något vettigt program (typ matlab) som orkar testa? :)
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

För mig räcker till en börja om jag kan få höra det förstärkta ljudet. Att man kanske filtrerar andra frekvensområden och höjer volymen på dessa delar... Men ni tror altså att man kan ka en vanlig sopig web-kamera mic till detta?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

En hund hör hjärslag på långt avstånd, speciellt om hunden växt upp med ett litet barn då den kan reagera på ens hjärta vid otakta slag...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska jag vara ärlig tror jag inte på den! Jag tror å andra sidan att andningen, som ju är "mycket mer högljudd" än hjärtslagen, ändrar sig vid hjärtknas och att det är den delen hunderna reagerar på, alltså ett onormalt andnings"ljudbild".
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

f76 skrev:För mig räcker till en börja om jag kan få höra det förstärkta ljudet. Att man kanske filtrerar andra frekvensområden och höjer volymen på dessa delar... Men ni tror altså att man kan ka en vanlig sopig web-kamera mic till detta?
Jag testade med en dynamisk mic (Behringer XM2000S). Om man trycker den mot bröstbenet hörs hjärtat bra, om jag håller den 10 framför bröstet hörde jag ingenting av hjärtat (dock utan filtrering). Däremot hördes kylskåpet och köksklockan rätt bra.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

chille skrev:Borde det inte gå att köra en FFT-analys på ett inspelat hjärtslag och designa ett filter efter det? Någon med något vettigt program (typ matlab) som orkar testa? :)
Har ju en studentversion av Matlab liggande så det enda som behövs är att friska upp/utöka FFT-kunskaper och mätdata på hjärtljud så kan jag göra ett försök.

Edit: Hjärtljud fixade, bara resten kvar :roll:
Edit2: var äckligt lätt att läsa in wzv-fil i Matlab :D
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

babbage skrev:
f76 skrev:För mig räcker till en börja om jag kan få höra det förstärkta ljudet. Att man kanske filtrerar andra frekvensområden och höjer volymen på dessa delar... Men ni tror altså att man kan ka en vanlig sopig web-kamera mic till detta?
Jag testade med en dynamisk mic (Behringer XM2000S). Om man trycker den mot bröstbenet hörs hjärtat bra, om jag håller den 10 framför bröstet hörde jag ingenting av hjärtat (dock utan filtrering). Däremot hördes kylskåpet och köksklockan rätt bra.
Har du spelat in till datorn då?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har testat lite.
En styck FFT-plot på följande signal: http://www.bioscience.org/sound/normal.wav
Bild

och så en liten spektrumanalys:
Bild

Antal mätvärden var:24225st
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag har en mp3-fil med det bästa resultat jag kunde åstadkomma (lite hemligt hur 8) ), om någon är intresserad kan jag maila den. Först orginalljud med mic mot bröstbenet (en t-shirt mellan) i 13 sekunder, sedan flyttar jag den ca 10 cm framför bröskorgen. Sinuston. Sedan följer samma ljud filtrerat. Sedan sinuston igen och till slut det tysta partiet (10 cm bort) förstärkt och lågpassfiltrerat. Jag skulle nog inte kunna identifiera det sista som hjärtljud. Nu skruvade jag inte upp förstärkningen vid inspelningen när jag flyttade bort micen, det skulle kanske ge ett bättre resultat.

Även om man kan göra det bättre är det nog svårt att få till det så att det fungerar bra under olika betingelser.

Vad har du tänkt att använda det till?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

babbage>>Kan fixa en FFT om du vill.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Filen ligger nu här. Jag har inte utrymme att lägga upp den som wav-fil men den är åtmindstonde i 256kbit/s 44,1kHz. OBS: jag har ont om utrymme så jag kommer nog att ta bort den igen kanske redan imorgon.

Edit: Nu är filen borttagen
Senast redigerad av babbage 28 juni 2005, 08:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar