PIC project for newb?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

PIC project for newb?

Inlägg av f76 »

Hej alla!
Jag är en riktig newb men vill gärna hitta ett lämpligt projekt där jag kan lära mig styrning via I/o port på datorn. Nöjer mig så länge med enklare saker.

Är seriell porten enklast att använda för enkla I/O såsom att styra enstaka led? behöver man tex en PIC controller för att ta emot kommandon?

I förlängningen skulle jag vilja tex koppla mig via i7o port på datorn till alla tangenter på en elektrisk skrivmaskin (med små transistorer kanske) för att skriva ut minneslappar eller nåt...

Så jag är ute efter den enklaste vägen till kunskap... Ett läpligt projekt med så få komponenter som möjligt.

Tacksam!!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Parallellporten är klart enklast att använda för enkel I/O från en PC.

Om du vill använda serieporten för att kontrollera mer än någon enstaka bit så krävs det (nästan) mikrokontroller + RS-232interfacekrets, typ MAX232.

För ett tag sedan var det upp en tråd med någon som styrde en saftblandare från pc;n via serieporten, och där det endast krävdes en extern MOSFET kopplad till serieporten.
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

Styra elskrivmaskin:
Låt säg att man använder paralellporten. Jag undrar lite översiktligt vilka delar man behöver? En processorchip kanske man ska ha och den behöver väl timing och ström... (kan man sno det direkt från PC:N?) Sedan ska man väl reglera ett antal kretsar för att få fram de tecken man behöver på en gammal skrivmaskin t ex. säg då 7 eller 8 bitar.

Så ska man väl programmera hur indata ska läsas och hur snabbt den ska skrivas till utporten. Kanske man kan meddela datorn när man är färdig efter varje 4byte eller något för att få nya? svara med en checksum av någon typ? Hur skulle ni göra?

Ni ser väl att jag håller på att fantisera vidare men jag tänker att jag lär mig bättre hur det funkar om jag får bolla lite...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du borde klara dig utan mikrokontroller, eftersom du redan har 8 bitar = 255 olika kombinationer tillgängliga på paralellporten. Däremot måste du ju bygga någon sinnrik avkodare, antagligen i matrisform, för att aktivera tangeterna.

Hmm... styra elskrivmaskin från PC... du har inte övervägt att köpa en skrivare istället? :wink:
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

iofs borde skrivmaskinens tangentbord också vara avkodade (matrisform?) precis som ett PC-tgb. Så borde man ju (lätt) kunna kopppla in sig på den bussen, och bara göra ett lookup-table i datorns program.
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

Schnegelwerfer skrev:Du borde klara dig utan mikrokontroller, eftersom du redan har 8 bitar = 255 olika kombinationer tillgängliga på paralellporten. Däremot måste du ju bygga någon sinnrik avkodare, antagligen i matrisform, för att aktivera tangeterna.

Hmm... styra elskrivmaskin från PC... du har inte övervägt att köpa en skrivare istället? :wink:
Jojo men man vill ju att det ska smattra sig lite å sånna grejjer.
Sedan tänkte att det skulle vara kul att lära sig lite om pic... Men visst jag lär mig gärna något annat. Så ni menar att jag skulle bli tvungen att bygga en avkodare oavsett om jag har en pic? Så man sköter då tajmningen med mjukvara? Avkodare kanske kombination av logiska kretsar? tex om 1+1+0+0+1+0+1 ge ström till transistorn i "a"-kretsen...

Menar du Xyzzy att jag kan skicka bitkombinationer direkt till något busslikt i tangentbordet? hmmm nu har jag inte någon skrivmaskin ännu men det skulle vara kul att spana in ett kopplingschema.

Hur många v/a lämnar paralellen ut? hur snabbt kan man vrida den på/av?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Avkodare åker du nog på även om du använder en PIC, eftersom det kommer att krävas MÅNGA I/O-portar annars. Eftersom endast 1 tangent aktiveras samtidigt, så fungerar säkert en matriskoppling utmärkt. Exempelvis kommer då 2st. 8bit-portar att kunna aktivera 64st olika tangenter osv.

Om du skruvar isär skrivmaskinen kanske du kan identifiera någon avkodarkrets och prova att ge manuella insignaler till den. På så sätt borde du kunna lita ut hur tangenterna avkodas.

Parallellporten ger ut vanliga logiknivåer, d.v.s. 0V och 5V. Däremot klarar den inte av att ge ut mer än ett par mA, men det splar ju ingen roll om du bara ska interface den mot extern logik.
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

har ni någe exempel på väldigt enkla projekt med paralellport så att ajg har något att utgå ifrån??
Mascot
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 mars 2005, 08:24:30

Inlägg av Mascot »

Skriv svar