Gratis Logg mjukvara

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Gratis Logg mjukvara

Inlägg av lizerdboy »

Jag känner mig givmild i dag då jag fyller år, ytterligare ett år mot gubbe :)

Jag frågade tidigare om det fanns någon som var intresserad att hjälpa mig med ett logg program som jag har skapat.
Jag vet inte om det var ointresse eller om det var bara för att den låg i "endast medlemmar" eller om jag bara förklara dåligt/svamligt, eller att det lät omständligt att skapa ett exempel.
som gjorde att den var ointressant. (där efter en ny tråd med bättre rubrik :) )


Så jag tänkte att den som vill, får gärna ett exemplar av programmet.



Genom att skicka ut Hex decimala värden på någon MCU UART/RS232 så kan detta program visa dessa värde som en plot/graf i realtid.
upp till 8 signaler/variabler kan skickas och visas samtidigt.

jag använder den för att se upp till 8 värden/variabler som jag finner intressanta i mikroprocessorn.
tex 8 status variabler.
plotta temperatur/ljus/sensor värden.

tex jag byggde precis en batteriladdare, viket gjorde att jag kunde plotta ladd kurva (ström, spänning, temp, laddmode, capacity) i samma plott.

Data går att zooma in och röra sig fritt över den loggade informationen.
data går att Exportera till excel eller CSV fil, sista för att jag ska kunna exportera till Matlab.

se mer i
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 19&t=54017
eller http://lizerd.se/?page_id=137


Om ni tycker att det är ointressant av något slag så får ni slänga in en kommentar varför :)
Senast redigerad av lizerdboy 4 mars 2013, 08:44:55, redigerad totalt 2 gånger.
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av thepirateboy »

Grattis på födelsedagen! :tårta:

Ser ju onekligen verkligen intressant ut. :tumupp: Har dock inte något konkret exempel att testa på just
nu men har ett par projekt i pipelinen där det skulle vara intressant att plotta grafer.

Testar gärna programmet.
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av Borre »

Ja tack gärna, det verkar mycket användbart. Såg faktiskt att du visade det programmet för säkert ett år sedan eller så och tänkte redan då fråga om det fanns möjlighet att testa programmet, men så tappade jag bort länken och hittade den inte igen, förän nu. :)

Skulle nog möjligen kunna ordna fram lite exempel till Arduino också, lite beroende på hur bra det blir.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av Stolleman »

Jag får gratta dig lika mycket som jag grattar mig själv denna härliga dag :D
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av lizerdboy »

Stolleman: ytterligare en som har de äran denna förträffliga dag, trevligt, grattis

Jag har ändrat mina planer lite och börjat fila på version 2 nu när man har kommit så långt att det börjar bli jobbigt att ändra
i grundstrukturen i programmet.
de börjar närma sig 10000 rader kod om jag inte komme i håg fel, dock så är en del dolda funktioner och lite annat.
Men som den är nu så funkar den fint, dock så lär det finnas en och en annan bugg, sådant som man själv inte tänkt på osv.

Så då kändes det som version 2 är en vettig väg att gå då jag vet bättre vad jag vill bygga vidare på :D

Jag slänger i väg den länk till installations filen via pm till dom som är intresserade om en dag eller så.

Är väldigt tacksam om man får hjälp med något, men de är inget krav :)

Synpunkter och idéer är jag väldigt tacksamma för, lite feedback så att säga
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av dubbear »

Jag tar gärna emot en kopia,
labbar med en PID-reglerings rutin till ett pic projekt. behöver något att testa med.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av jesse »

Grattis!

Jag såg dina tidigare trådar och tyckte programmet verkar trevligt. Kan dock inte programmera i C# så där har jag inget att tillföra. Men jag provar gärna programmet. :)

Smidigt sätt att överföra data ( FF:25\n )

Jag har försökt med ett litet GUI i QT4 (men inte lyckats så bra med varken com-porten eller någon graf än) som läser data från en AVR. Denna AVR skickar data i klartext om man använder terminal, men kan även skicka data mer strukturerat...

Jag gjorde så att när sifferdata skall överföras till programmet för bearbetning / graf, så börjar raden med ett @. t.ex:
@ 3.145 3.234 2.150 4.123

Samtidigt har jag ett litet textfönster i GUI-en där jag kan skriva kommandon eller frågor till AVR:en... svaren kommer då i klartext i textfönstret. programmet skickar alla rader som inte börjar på @ till textfönstret. På så vis ser det ut som två separata kommunikationskanaler. Jag tyckte det var användbart (man vill ju ibland kommunicera annat än bara loggdata, t.ex relä on/off, sätta någon parameter eller läsa av någon specifik data.

Om man utvecklar detta kan olika dataformat skickas genom att raden börjar med en kod... t.ex.

@00 (data:data:data)... är loggdata A (t.ex. spänningar)
@01 (data:data:data) ... är loggdata B (t.ex. temperaturer)
@10 (data:data:data) ... larm (kan t.ex aktivera ljudsignal eller e-post funktion i programmet)
@99 (klartext) ... visas i textfönstret

Tyvärr kraschade datorn jag använde till utvecklingen, men det bör finnas kopia nånstans på någon hårddisk. Så jag kan inte visa något screenshot nu. Jag lyckades inte heller installera QWT (graph-library inom QT) och hade strul med com-porten... så det gick ganska segt. (Första gången jag gör ett GUI på en PC :) )
mcdanne82
EF Sponsor
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 november 2004, 19:51:31

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av mcdanne82 »

Jag är också intresserad av att testa programmet, håller på med ett projekt för strömmätning och gör lite debug grafer i excel manuellt, men detta verkar ju mycket smidigare, funderade själv på att göra ett liknande program..
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av ristomemo »

Grattis i efterskott. Ser intressant ut, har inget emot att testa det.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av lizerdboy »

dubbear: Det var precis därför jag började med det här programmet, för att kunna labba med reglerteknik :D

jesse: Kan klargöra först att du inte behöver programmera i C# då jag inte hade tänkt att ge ut källkoden.

Det låter som du var på väg i samma spår. intressant, dock så undrar jag vilket språk det var i "vet ej vad QT är ??"


Jag har data överföring med, så kallade "data profiles" vilket gör att jag skriver direkt till EEprom eller ram i mitt program i MCU´n.
Bild

Bild


vilket gör att jag kan läsa eller skriva/verifiera data mot min profil

Bild
här ser man datan som skickas/tas i mot


all data som skickas/tas i mot syns även i RX/TX fönstret
där man även kan skicka data, spara data i snabbknappar.
Bild



Dataformatet som du nämnde är inte hel satt.
Dock vad som anger vart datan startar och när nästa data sträng ska tas i mot är fast.

programmet kollar som så
value1:value2:value3\n
varje value kan ha olika dataformat, även decimala tal ska funka i RAW läge, "dock har jag inte testat det"
Bild


Sen finns det snabb knappar som finns genom varje flik på programmet.
även dessa med skript funktion.
Bild



Installations filen kommer, kom på att jag måste kompilera om programmet i VS Express för att allt ska vara 100% lagligt :), sitter med studentversion nu så :)
Senast redigerad av lizerdboy 17 juli 2012, 21:42:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av jesse »

>så undrar jag vilket språk det var i "vet ej vad QT är ??

C++ ... inte så lätt att lära sig med allt krångel med klasser och arv... Qt är ett klassbibliotek för fönsterhantering oberoende av operativsystem.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av lizerdboy »

aah jag förstår att det kan vara krävande att skapa något större med C++,
inte för att det går för det gör det men de tar sin tid :)

Jag funderade på att kolla på skapa dll drivrutiner i C++ för vissa krävande funktioner i programmet som skulle kunna snabba upp hanteringen av indata.
Men de blir lite senare :)

tbx till tenta pluggandet , eller rättare sagt java pluggande.
sitter och skriver på en konverterings program för exporterade filer från logg programmet :)

Java är bra, men är man van med C# med härliga visual studio så är det inge kul att sitta o skriva java :?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av jesse »

Blir nästan sugen på C# (har svurit att aldrig röra vid C# ens med tång, eftersom det är knutet till Microsoft, men jag kanske får ge mig... :oops: ) Är det enkelt med com-port kommunikationen i C# och Visual Studio?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av lizerdboy »

i Visual studio C# så finns mycket redan färdigt och fungerande, det gör att jag inte måste spendera mängder av timmar bara
för att få grunden gjord, däremot så går det fint att göra det riktigt avancerat om man vill.

Men huvudsak är att allt redan är kompatibelt, hade tänkt massa fina exempel som jag var tvungen att skapa för den Java kurs som jag går nu.
Problemet är att jag sitter på win7 x64 och jag fick ge mig för hur mycket trix och fix jag försökte mig på för att tex få en comport att funka gav inga resultat.
Så jag kan säga att jag är väldigt nöjd med C# :D

Inga problem att skapa ett comports exempel, det finns mängder med info och exempel via ett besök på google :)
Och VS C# Express versionen är gratis.
Användarvisningsbild
6502
Inlägg: 174
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:04:17
Ort: Tomelillla
Kontakt:

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av 6502 »

C# är inte bundet till Windows, http://www.mono-project.com/Main_Page för mer info.
Skriv svar