Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Hittade på en sak i manualen till den återkopplande boxen, någon som förstår vad den porten kan vara till för?

Stepper motor state output port,when stepper motor lose step or
overshoot and when controller is on real-time compensation and
calibration,this port output current .when the motor is normal, this
port is no output.this port can be as arrival signal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

Jag tolkar det som att utgången går till om/när motorn tappar position, som en fel-signal alltså.
Kan också vara så att den kan användas för varna när motorn "börjar" hamna efter, så att det överordnade systemet kan sänka begärd hastighet till en nivå som motorn klarar.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av swapper »

Låter som utsignal när drivaren nått kommenderad position.
Typ "jag är nu vid kommenderad position"
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Skrev och frågade kinesen om det är kompatibelt med mach3 och kunde få boxens koordinater och visas mach3 via den porten och han sa ja.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Nu har nya drivsteget kommit och alla pulsboxar är hemma så det blir det hårdkörning under semestern och få ihop Värnamon igen och börja prova alla axlar tillsammans med återkopplande systemet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Har märkt av ett fenomen jag inte förstår mig på....

Testade att fräsa ek för någon dag sen och när jag skulle kliva över 1500 i matning när alla 3 axlar gick samtidigt så började motrerna hacka sig fram som om att något inte hinner med och läsa coden.

Någon som vart med om något liknande?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av X-IL »

Nu kan det här vara helt rätt eller helt fel, men det är inte så att g-koden är skriven som många många små steg istället för cirkelsegment? Eller uppkom det i samma program när du bytte hastighet? kan ju visserligen ändå bero på det i kombination med lite inoptimala inställningar.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Är nog så som du säger men maskinen har aldrig betett sig så. Är dynamisk g-kod från mastercam. Ska göra lite fler tester.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Tillverkade fästen och monterade encoderskalan i helgen, ska planera vägen för kabeln från skalan till pulsboxen som nästa steg sen blir det att provköra Y-axeln :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Tillverkade en skena av lite skrot till kabeln så den är skyddad. Den lutar några grader framåt så kylvatten kan rinna bort om det skulle hamna där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Ett litet klipp när jag provkör Y-axeln. Feed 6000 2000 i acceleration.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av X-IL »

Det där verkar väl funka fint? En liten fråga dock, hur mycket billigare/dyrare har denna konvertering blivit i jämförelse med att sätta på ett tradiotionellt servo-system?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Har kört Z-axeln ett tag och det har funkat bra. Vill ha igång alla tre axlar så man kan prova mer inställningar på boxarna.

Jag har en 12n.m nema42 motor och den bästa stegdrivaren (230vac) jag kunde hitta och enkoderskala + återkopplande boxen. Nära 5000 kr ink frakt och tull. Skalan kostade ca 850kr och boxen 1150kr. Väljer man mindre motorer och drivsteg så blir det billigare men troligen måste man köpa till en trafo då. Jag valde stora motorer då mitt bord är tungdrivet. Vet inte vad ett servosystem kan tänkas kosta.

På Y kunde jag öka accelerationen från 125 till 2000 mm/s, innan så vart den och stalla vid ca 200 mm/s.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Gjorde en torrkörning med dynamisk gkod och gjorde ett hål och rampade ner i spiral. Var satt till 300 i matning och började med 30% feed men när jag närmade mig 50% (F150) så började maskinen hacka på alla tre axlar så något hinner inte med och läsa koden verkar det som. Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka....
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Var och handlade lite material idag och tillverkade ett rejält skydd som ska vara över X skalan så inte skalan kan få en smäll om man skulle råkar tappa något på bordet.... Måste flytta gränslägesbrytarna och hemlägesbrytaren men vet inte riktigt vart än men det får bli ett senare bekymer. Förhoppningsvis så sitter allt på plats innan söndagen om sambon är snäll och ger mig den tiden :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar