Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Hur gör jag det då? Men det känns på skruven att den är mest sliten i mitten men klart kulmuttern kan vara sliten med.... Funderar ta ur skruven och rita av den och beställa en kina skruv och ha breve som reservdel alt en Hiwin C7 skruv :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Haft lite funderingar kring 3 fas stegmotorer och skrev till motionking och frågade om drivsteg och vist fanns det -> http://www.motionking.com/download/3L88 ... _Rev.E.pdf priset var 88 dollar och en 8.5 nm motor 34H3A9345 skulle gå på 68 dollar. Synd dom har en så dyr frakt.... Ska höra om dom har andra alt annars blir det och skippa den ideen :doubt:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av LaRdA »

Terho skrev:Hur gör jag det då? Men det känns på skruven att den är mest sliten i mitten men klart kulmuttern kan vara sliten med.... Funderar ta ur skruven och rita av den och beställa en kina skruv och ha breve som reservdel alt en Hiwin C7 skruv :)
Borde gå att sätta mätklockan mot kulskruvens ände och sedan vrida på skruven med bordet låst.
När jag gjorde det på min fräs satte jag en kulagerkula i dubbhålet som kulskruven hade och satte mätklockan mot den .
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Okej ska testa och mäta så :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Min styrdator har nu Windows 7 då det virtuella tangentbordet är suveränt till touchscreenen men tydligen måste jag ha ett Breakout Board med USB ist för db25 för det kan man tydligen inte ha till windows 7?

Något USB Breakout Board att rekommendera?

Hittade det men hittar inte på någon som testat det....

http://www.dhgate.com/a115-4-axis-cnc-u ... 74c6c.html

Mvh Terho.
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av gotis »

H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

Nja, vänta lite nu....
1) Mach3 (eller specifikt dess LPT-port-driver) funkar bra på Win7 så länge det är 32-bitars versionen. Det funkar inte med 64-bitars versionen, då måste man ha en extern motion controler av något slag. Är det det du menar med USB break-out-kort?
2) Den du länkar till, Terho, verkar vara en sådan extern motion controller men jag har aldrig hört talas om den. Det betyder absolut inte att den inte fungerar men kolla noga vad det finns för support etc för den. ArtSoft, som "tillverkar" och säljer Mach3 tillhandahåller inte support på extern hårdvara, det ligger helt på den som tillverkar hårdvaran. Mellan Mach3 och hårdvaran sitter en "plug-in" som hårdvarutillverkaren tillhandahåller och således också skall/bör underhålla vilket det varit lite si och så med på andra liknande produkter.
3) PoKeys är inte en motion controller - om det nu är DET du egentligen menade med "break-out-kort".

Om du behöver en extern motion controler för Mach3 så är ytterligare alternativ att undersöka (utan inbördes ordning) Centipede, KFlop, Smoothstepper och DSPMC/IP.

Raportera gärna vidare beträffande den där A115 eller vad den heter - om du forskar vidare.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Mycket riktigt H.O extern motion controller jag är ute efter..... Aha det funkar i Windows 7 32x då finns det alt med det än :)

Men vad är bäst? Köra via DB25 eller extern motion controller via USB? Kanske inte det är någon skillnad? :roll: förutom priset och plug and play....

Mvh Terho.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

Ja, det funkar på Win7 32-bit.
Som med precis allt annat finns det för- och nackdelar med båda.

Några fördelar med extern motion controller:
Högre stegfrekvens. (Eller möjlighet till analog servo-styrning).
Mindre jitter på pulståget.
Ofta fler in och utgångar jämfört med LPT-port.
Kräver "mindre" av datorn.
Funkar med 64bit OS.

Några nackdelar med extern motion controller:
Kostar mer pengar.
Ytterligare en leverantör, kan vara svårt att veta om ett problem man har beror på Mach3, den externa hårdvaran eller den plugin (mjukvara) som sitter i mellan Mach3 och hårdvaran.
Inte alla funktioner i Mach3 stöds, per automatik av extern hårdvara. Det hänger på vad tillverkaren implementerat.
Kan vara känsligt för störningar vilket kräver lite tanke vid installation. (Smoothsteppern är "känd" för att vara extremt lättstörd)

Några fördelar med LPT-port:
Billigt.
Enkelt interface.
En och samma leverantör. (Artsoft)
Stor användarbas, mycket och lätt tillgänglig support.

Några nackdelar med LPT-port:
Begränsad hastighet (100kHz absoult max, realistiskt ~60kHz).
Kräver en del av datorn.
Begränsat antal I/O.
Mer jitter på pulståget.

Inte på något sätt en komplett lista men lite att ha i åtanke.

/Henrik.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Mycket bra summering Henke av för och nack....

Frågan är hur man ska göra, pröva är väl det ända rätta för att veta och kunna känna efter, jag har Kmotion + kanalog på hyllan men är till för morbidellin.... men det känns som extern motion controller kommer bli en mer standard i framtiden men mitt beslut är inte 100 än.... Kanske gå på säkra kort ;-)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Med andra ord ta det du har på hyllan och köp nytt då det är dags att få fart på Morbidellin.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Tanken slår mig gång på gång men men vill ha ett fast system till Värnamon + att jag ska nog börja försöka få lite liv i en axel till morbidellin snart.... Ska bara få fingrarna ur ;-) Kmotion kortet skrämmer mig lite dock :roll: Men ja kanske ska ta de till värnamon så länge ohhhh ;) Beslutsångest på högsta nivå....
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Vad är det som är så skrämmande med Kflop kortet? Kmotion är styrprogrammet
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Jag vet inte Bengt jag har nog byggt upp i huvudet att det kommer bli ett helvete och få igång det sen har det fått legat på hyllan och varje gång ja kollar på det får jag rysningar :mrgreen:

Man kanske ska sluta vara en fjolla och ta tjuren vid hornen :mrgreen:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Sluta nojja nu Terho, plugga in USB kabeln och uppdatera till senaste versionen.
Skriv svar