Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Mr3D »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, men hade en fundering. Bör du inte täcka över horisontal spindeln med något? Kan ju inte vara bra att det kommer in så mycket skit i den.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Mr3D skrev:Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, men hade en fundering. Bör du inte täcka över horisontal spindeln med något? Kan ju inte vara bra att det kommer in så mycket skit i den.
Den ska monteras isär och rengöras innan den får användas så det gör inget,
ska väl hinna med det i vinter är det tänkt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Är det någon som kan tänkas torrköra G koden i sin fräs som använder mach3 för att se om det blir liknande fenomen?

Helst någon som har utgångskort:

En som styrs med direkt med LPT porten

En som har smoothstepper USB/Lan

En som har leafboy kortet.

Även andra, Kul och se om det finns någon som funkar.

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 29 augusti 2014, 09:13:13, redigerad totalt 1 gång.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Hittade på lite info....

Mach3 is a popular CNC machine tool control software running on desktop computers and
laptops under Windows operating system. Mach3 in default working the the computer's
parallel (printer) port and sending all signals via this port. Windows is not a realtime
operating system and therefor it is a difficult and CPU time consuming task for Mach3 to
generate these signals in a precise manner. As the output signals frequency gets higher
with using todays more and more advanced motor control electronics Mach3 needs the
more processor time of the computer. If the computer gets overloaded by Mach3 or by
running other software(s) in the background may leads to a lagging of the G-code code
execution to even a falter in the motion interpolation which may lead to a catastrophic
failure of some applications.
Another problem with the LPT port is that in today's informatic technology this kind of port
is no more used and is a dying out device and non of the new laptops having this kind of
port built in anymore
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

Och den informationen, även om den är "typ" korrekt, kommer såklart från någon som vill sälja en extern motion controller? Bara det faktum att de nämner laptops är ju lite kul eftersom det specifikt avråds från att köra på laptops från början så det är ju mer eller mindre irellevant hurvida de har LPT-port eller inte. Källa?

Det är så många olika saker som spelar in här att det är omöjligt att säga vad som kan vara fel.

Hur ser koden ut? Det är en väldig skillnad på om din spiralinterpolation består av några G2/G3 med kontinuerligt ökande/minskande Z (helix) eller om den består av (tio)tusentals G1'or.

Du får posta koden och din .xml fil.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av X-IL »

Ja visst, PM:a koden eller lägg upp den här. Att Mach3 är känsligt för vissa bakgrundsprocesser är ju inte direkt nyheter, har diskuterats många gånger här på forumet bland annat. Sen inverkar acceleration och tillåten "gening" flytet mycket.

EDIT: Jag kör parallellport.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Källan är cncdrive.com

http://cncdrive.com/MC/UC300%20datashee ... 0guide.pdf

Gör en kod under dagen och lägger upp.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

spiralinterpolation med tusentals G1, så lägger mastercam upp den dynamiska koden som det verkar.

Vart shockad när jag gjorde en vanlig och en med dynamisk körning. Vart vansinigt mycket mer när man postar dynamisk kod.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

"Dålig" kod alltså....

Om du nu "måste" generera sådan kod skall du försöka ställa in ditt CAM-program så att det inte genererar kortare segment än vad som verkligen krävs för den precision du behöver. Varför köra 10 "steg" om vardera 0.1mm när ett steg om 1mm hade varit tillräckligt.

I just det HÄR fallet är det ju helt meningslöst att göra det med sådan kod över huvud taget men jag förstår att detta bara var ett test. Men, det borde också gå att få CAM-programmet (med tanke på vilket det är) att göra "curve fit" på alla dessa små linjära segment, dvs ersätta 100 "små" G1'or med en enda G2/G3 osv.

Sen ska du säkerställa att du constant velocity aktiverat (vilket jag tror att du HAR) och så kan du laborera med inställningarna för lookahead i Mach3. En annan sak du kan testa är stänga av Toolpath display i Mach3.

I just det här fallet är det inte ALLS säkert att en extern motion controller (UC300 eller annan) gör saken bättre. Ja, det faktum att PC'n inte längre behöver spendara tid på att faktiskt generera pulserna ger den lite mer processorkraft att läsa och bearbeta koden men jag är tveksam till att det skulle hjälpa.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Dynamiskt i all ära men jag tror inte våra maskiner är 'snabba' nog för att köra den typen av kod effektivt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Är säkert svårt att få det att funka men kul och försöka iaf så att man har gjort en liten utredning att det verkligen är omöjligt i nuläget i mach3. Ska testa det du säger H.O och se om något hjälper och lägga ut koden här så får de som vill prova göra det.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av GunnarW »

Jag har använt Mastercam i över 20 år vid det här laget... Beroende på vilken version ni har, men i bra många år har det funnits en kryssruta just för att tala om om man vill ha raksträckor G01 eller cirklar G02/G03 i koden vid spiralinterpolering. Så jag tror det är ett handhavandefel som man säger :D
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

GunnarW skrev:Jag har använt Mastercam i över 20 år vid det här laget... Beroende på vilken version ni har, men i bra många år har det funnits en kryssruta just för att tala om om man vill ha raksträckor G01 eller cirklar G02/G03 i koden vid spiralinterpolering. Så jag tror det är ett handhavandefel som man säger :D
Jag har letat efter en ruta men hittar inte? Det har väl med postprocessorn att göra vad man får ut?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Fått hem en on/off tidsrelä som är tänkt att styra en solenoidventil som ska sitta på luften. Ska kunna ha varriabla luftpuffar eller konstant luft om man kör torr bearbetning.
Funderar att ha två så man kan puffa luft från två håll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Mr3D »

Terho skrev:
GunnarW skrev:Jag har använt Mastercam i över 20 år vid det här laget... Beroende på vilken version ni har, men i bra många år har det funnits en kryssruta just för att tala om om man vill ha raksträckor G01 eller cirklar G02/G03 i koden vid spiralinterpolering. Så jag tror det är ett handhavandefel som man säger :D
Jag har letat efter en ruta men hittar inte? Det har väl med postprocessorn att göra vad man får ut?
Jag tror det har med filtreringen att göra.
Under en operation, Arc Filter / Tolerance. Jag brukar köra med Filter ration 1:1 och Total tolerance på 0.01, sen bocka i One way filtering. Jag har inte testat olika filtreringsvärden men han som har lärt upp mig har sagt att det blir bra när man gör så.
Skriv svar