projekt med högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

projekt med högtalare

Inlägg av tompa_1 »

jag har fått tag på två stycken såna här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 013878.htm

det jag undrar nu är vad jag kan tänkas göra med dom? :)
något litet, lätt projekt bara, kanske en liten högtalare som kan kopplas in till mp3n eller är dessa högtalare inte tillräckligt starka för att spela upp musik?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26187
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Högttalarna är inte av sådär jättehög kvalitet men musik kan de definitivt spela. Jag förstår bara inte vad du menar med om de inte är starka nog.....högttalare drivs, de driver inte sig själv så det är frågan om vad man kopplar dom till.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

okej, men går det att göra en liten högtalare till mp3n med dom här? alltså hur ska man koppla?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du behöver någon typ av förstärkare om du nu inte har en väldigt kraftig inbyggd i mp3-spelaren.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

okej, jag har tittat på byggsatser från elfa, dom kostar över hundringen (lite dyrt för mig, är det så dyrt om man bygger löst?) och minsta förstärkaren e på runt 2-3w medans min högtalare endast klöara 0,3w :/
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det gör inget om förstärkaren KAN ge ut mer effekt(watt) gäller bara att inte spela på max. Men då kommer du höra att det låter kasst.

Sök på google efter enkla förstärkare så kommer du nog hitta en hel del. Eller varför inte söka på forumet? Tror mig ha sett en ritning här en gång.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

kan man använda en sån här? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 17267.html

har kikat runt en hel del på google efter schema men hittar inget. kan du ge lite hjälp på traven? :)

edit: hur mycket ger förstärkningen? på länken står det "V/mV min" hur mycket ger 50 på den skalan? :S
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tycker att du ska satsa på en färdig audioförstärkarkrets, exempelvis TDA2004 (2*10W)

Då kan du köpa ett par högtalare som är lite större också, dina högtalare på 0,3W kommer antagligen att låta sk*t hursomhelst.

Billigast och enklast är dock att köpa ett par aktiva datorhögtalare.

EDIT: Dina högtalare hade ju bara ett frekvensomfång på 2003800Hz! Det duger till tal, men till musik är det helt förkastligt!

Du kan nog tyvärr glömma att använda de där högtalarna till din mp3-spelare.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

ajdå :(
men jag hade iallafall tänkt att bygga en förstärkare till mina hörlurar till mp3n.
med den här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 20797.html
vet inte vad för mer komponenter man ska ha och hur ska man koppla förstärkaren till mp3n och hörluraren? nu sitter ju mp3n och hörlurarna ihopkopplade med 3,5mm kontakter.

edit: vad e de för skillnad på operationsförstärkare och effektförstärkare?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26187
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Operationsförstärkare (op-amp) är komponenter på linje med transistorer, motstånd, kondensatorer, logiska kretsar osv och det finns op-amp som kan lämna rejält med kräm.

En effektförstårkar är en enhet som kan driva hyggligt med effekt ut, de kan byggas på många sätt och kan innehålla bla. op-amp.

Din fråga om skillnaden är lite som att jämnföra päron och bananer, båda är frukter och kan vara goda men det är väl all likhet som finns förutom att man kan köpa dom i en del affärer.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

okej, så det spelar egentligen ingen roll vilken av dom man väljer?
och hur ska man koppla in dom där 3,5mm kontakterna?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det spelar extremt stor roll vilken du väljer. En OP-förstärkare är en generell komponenent som kan användas till massor av saker, Om du vill använda en sådan som hörlursförstärkare krävs det en hel del kringkomponeneter. Op-förstärkaren är bara ett byggblock i designen.

Om du däremot väljer en färdig audioförstärkare, som den du länkade till, så är den specialbyggd just för ändamålet och kräver inte alls lika mycket kringkomponenter. Jag skulle nog rekommendera att du använder den färdiga audioförstärkaren du länkade till.
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

men jag tycker att det blir för dyrt, kan man inte bygga en sån där byggsats men från lösa delar till billigare pris?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Schnegelwerfer är återigen en räddare i nöden! :)

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... sc&start=0

EDIT: Eller tyckte du att kretsen du länkade till för 18.80:- var för dyr? Då kommer du inte billigare undan med ovanstående krets heller...
tompa_1
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 maj 2005, 00:29:58

Inlägg av tompa_1 »

nämen vad bra :)
jag menade att det var dyrt med den färdigbyggda förstärkaren.
men den här guiden ser ju ut att vara ganska dyr den också?
ser ut att vara väldigt många komponenter mot vad som visas på bilderna?

edit: på elfa finns det också lite scheman till dom olika förstärkarna som ser lite enklare ut, blir det bra om man följer dom ?
tex till min länk längre upp finns ett schema där man bara kopplar ihop kretsen med en hägtalare och två kondningar.
Skriv svar