Nummerpresentatör med emailnotifiering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Nummerpresentatör med emailnotifiering

Inlägg av IceBear »

Det finns ju ett antal nummerpresentatörer som har en indikering när man fått mail. Det fungerade tidigare med bla. Telia som hade en sån tjänst. Men nu har de tagit bort den tjänsten :(

De har endast kvar en tjänst som gör att indikering görs vid telesvarsmeddelanden i Telia Telesvar.

Hur skickades denna indikering ut till numerpresentatören ?

Finns det nåt man kan bygga som motsvarar denna tjänst ?

Det är ju många som fortfarande sitter med modem (på landet tex)
De kollar inte sin mail så ofta och kunde ha nytta av att får nån typ av meddelande när de fått email !

Nån som har några bra ideer ??
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet fungerade tjänsten så att ett visst nummer "ringde upp" (läs: blev registrerat på) nummerpresentatören på det vanliga sättet och just det nummer (-serie?) utlösta blinkandet.

Det kräver alltså att inkorgen övervakas och en handling utlösas, t.ex. SMS eller dylikt. Denna övervakning "kräver" konstant tillgång till nätet och därmed är det en del mer än vanliga dödliga klarar av.

Så den som kan aktivera en sån tjänst/funktion är den som har mailboxen, det kan vara ett webbhotell, ISP eller dylik.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ha en dator som kollar om det ha kommit mail.
koppla en GSM modul till den.
Ring en signal när det kommer mail.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Problemet var ju uppringd modemförbindelse......
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag sa inte att det skulle vara på en modemansluten dator. Det får man lägga på en burk med fast lina. Men jag tyckte att det var uppenbart.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Verkar som att Hotmail har en SMS tjänst för inkommande email. Har inte provat själv, och det är ju en kostnad per SMS.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

det går ju att ringa folk med en modemansluten dator.... sen att man inte kan snacka med dem är en helt annan femma...
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

OK, om ett visst nummer "ringde upp" så måste man ju ha en egen mailserver på en fristående burk (helst med fast lina) som "alltid är igång, och den måste stå på en adress där ett annat telefonabonnemang än ens eget finns. (vilken iofs kan ordnas med lite besvär för min del). Sen måste man koppla ett modem till den, för telefonanslutningen.

Att ringa till en GSM eller skicka SMS är ju ett annat alternativ som också är intressant, men för att skicka ett sms krävs ju ett GSM modem eller en GSM telefon och då får man ju betala för varje sms ...kan bli dyrt i länden.

Men ...
Nån typ av programvara måste ju till som indikerar inkommande email och då ringer upp ett förvalt nummer beroende på vilket emailkonto som fått inkommande email.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Förslags vis utnytjar man en dator som redan är ansluten till fast lina. Om den kollar mailen några gånger i timmen märks inte den ökade belastningen. Till den kopplar man en GSM telefon med kontatkort. Då kan datorn ringa en signal när det kommer mail. Med fördel ser man till att den inte ringer vilken tid som helst.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jag 'tror' inte man debiteras uppkopplingsavgift förräns den man ringer svarar.
Så det borde bli gratis på uppringningsbiten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det stämmer
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

Problemet med kontantkort är att det måste användas aktivt, dvs dras pengar från och fyllas på med jämna mellanrum för att inte bli avaktiverat.

Fortfarande kvarstår problemet med programvara för att få telefonen att ringa när ny mail inkommit.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Om jag inte missminner mig så skall det väl fyllas på minst en gång om året för att vara aktivt? Kanske beroende på operatör...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jepp, fyllas på minst 1 gg per år SAMT ringa minst 1 debiterbart samtal, somliga har grundkrav på minst 1 debiterbart samtal/kvartal.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

Nja, kanske smidigt med gsm-telefon eler gsm-modem, men om man vill komma billigast undan så är ju billigast att ställa PC'n där det finns ett vanligt telefonabonnemang och använda ett vanligt gammalt modem.

Men vad ska man använda för att trigga modemet att ringa upp ...?
Jag vill ju ha en typ av programvara som kan ringa upp olika nummer beroende på vilket emailkonto som fått mail.
Skriv svar