5volt matning, störningar i traktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zed
Inlägg: 126
Blev medlem: 8 januari 2007, 20:00:44
Ort: Götet

5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Zed »

Hej, jag har gjort en krets som skall visa vilket "läge" mina gafflar på traktorn står i.
Den är uppbyggd kring en PIC16F690 och en 2-axlig g-mätare.

Nu till problemet:
Det fungerar jättebra sålänge traktorn är avstängd, men så fort jag startar motorn så
börjar lysdioderna blinka lite hursomhelst.

Jag misstänker störningar ifrån generatorn (som är en "vanlig" växelströmmare), motorn isig är en diesel (utan tändsystem).
Har kopplat enl schemat nedan. Vad tror ni?


http://forumbilder.se/show.asp?iid=F173D8FD
Bild

Mvh Alex
Senast redigerad av Zed 1 juli 2011, 13:43:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av 13th.Marine »

Din bild är jätteliten!

Skulle tro att du behöver någon häftigare regulering/avstörning än bara en 7805.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17278
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av AndLi »

Blir det inte vibrationer in i givaren när traktorn går? Får du samma effekt om du lägger G givaren på marken bredvid traktorn?
Sonar
Inlägg: 125
Blev medlem: 17 december 2006, 22:07:38
Ort: Luleå

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Sonar »

Detta bör väl räcka (ungefärliga värden):
filter.JPG
Men sensorsignalerna måste du filtrera i mjukvaran, annars kommer det nog att bli problem när det skakar och "har sig" gissar jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Gustav180 »

Liksom hos bilar är det ganska "smutsig spänning" från en traktor. Du bör ha ett bra filter till matningsspänningen, men det kan även vara vibrationer hos fordonet. För att avgöra varifrån "spelet uppstår", så kan du mata din koppling med externt batteri. Om felet kvarstår är det vibrationerna som mäts.

Är det analog eller digital sensor? Om den är analog, så kan du lägga in ett lågpassfilter på ca 5 Hz eller lägre. Det kan tom. vara andraordningens filter för att få ner vibrationerna tillräckligt. Om det är digitalt får det åtgärdas i mjukvaran.
Zed
Inlägg: 126
Blev medlem: 8 januari 2007, 20:00:44
Ort: Götet

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Zed »

Ok, tackar för alla svar.

Jag skall prova att mata kretsen med en extern spännings källa.
G-krafts givaren är en:
http://www.electrokit.se/download/DE-ACCM2G-1.pdf

Mvh Alex
Zed
Inlägg: 126
Blev medlem: 8 januari 2007, 20:00:44
Ort: Götet

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Zed »

Har nu provat att mata med extern källa men tyvärr kvarstår problemet.
Det beror då troligtvis på vibrationer ifrån motorn.

Hur fixar man lättast ett lågpassfilter?

/Alex
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av PeterH »

Jag hänger inte riktigt med, du har valt en accelerometer för att mäta läget på gafflarna? Ger inte en accelerometer bara signal vid förändring (som exempelvis vibrationer?). :humm: Hur ska du kunna mäta läget med detta, borde du inte valt ett gyro typ detta för att mäta vinkeln?
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av anbj »

Hej, jag har gjort en krets som skall visa vilket "läge" mina gafflar på traktorn står i.
Är meningen den att du vill veta aktuellt (statiskt) läge på gafflarna eller är det hur dom rör sig?

Om det det förstnämda, har du förmodligen inte rätt givare. Vill du däremot mäta hur gafflarna rör sig (momentant) har du många andra problem att brottas med. Givaren mäter acceleration/retardation i G (hur snabbt givaren ökar/minskar hastigheten).

Då jag inte riktigt förstår vad du vill mäta och få presenterat, förklara gärna för oss (mej)

PeterH var snabbare än mej :)
/Anders
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17278
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av AndLi »

Zed skrev:Har nu provat att mata med extern källa men tyvärr kvarstår problemet.
Det beror då troligtvis på vibrationer ifrån motorn.

Hur fixar man lättast ett lågpassfilter?

/Alex
Du läser väll in ett analogt värde från din givare? beräkna ett medelvärde över 10 värden eller vad som blir en lämpligt tidsperspektiv.
Men jag tycker nog att det verkar lite fel väg att gå för att få läget (vinkeln?)
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Fransson »

PeterH skrev:Jag hänger inte riktigt med, du har valt en accelerometer för att mäta läget på gafflarna? Ger inte en accelerometer bara signal vid förändring (som exempelvis vibrationer?).
anbj skrev:
Hej, jag har gjort en krets som skall visa vilket "läge" mina gafflar på traktorn står i.
Är meningen den att du vill veta aktuellt (statiskt) läge på gafflarna eller är det hur dom rör sig?

Om det det förstnämda, har du förmodligen inte rätt givare. Vill du däremot mäta hur gafflarna rör sig (momentant) har du många andra problem att brottas med.
AndLi skrev:Men jag tycker nog att det verkar lite fel väg att gå för att få läget (vinkeln?)
Har ni alldeles glömt både fysiken och att läsa databladet?

Acceleration anges allt som oftast i antal "g".
g är ca 9,81 m/s² och motsvarar jordaaccelerationen. Det vill säga den så kallade "tyngdkraft" som håller oss kvar på marken ÄR acceleration. Och den går alldeles utmärkt att mäta med dessa accelerometrar.

Dessutom visar databladet väldigt klart och tydligt hur man kan använda mätarna som "tilt" metare, eller med ett annat ord som elektroniskt vattenpass.

Zed: Se bara till att filtrera bort de överlagrade vibrationerna så ska du se att det går bra.
Filtrera både analogt med lågpassfilter av motstånd och kondensatorer. Samt digitalt med genomsnittsbildning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Walle »

Fransson: Tack för att du skrev det, så slapp jag.

Folk verkar fastna vid namnet "accelerometer", men det går ju, precis som du skriver, alldeles utmärkt att mäta tyngdaccelerationen/jordaccelerationen med en accelerometer. Jag har använt vanliga tvåaxliga accelerometrar för att bygga enkla "självnivelerande" mackapärer tidigare, dock inte i vibrationsrik miljö. (faktum är att det fungerar med en enaxlad accelerometer, om man nöjer sig med att inte veta vad som är upp och vad som är ned, och med lite sämre precision).

En bieffekt man får av att mäta vinkeln med en accelerometer är att den luras av acceleration i andra riktningar. Det medför att vid acceleration framåt som kommer accelerometern att anse att skopan lutar bakåt, och vid decceleration så kommer den att anse att skopan lutar framåt. Har man ett helautomatiserat system kommer den således att luta skopan bakåt när man bromsar, vilket oftast inte kan ses som negativt (förutom om man har skopan i marken för att skrapa/hyvla med).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av prototypen »

Och det lilla problemet löser man med en "vad det nu är" på traktorn också.

Sedan uppfattar jag det som att det INTE ska vara automatisk utan bara en visning så man vet om gafflarna är uppåt eller nedåt.

Det klassiska är att ha en stång från redskapsfästet så man ser vinkeln.

Sedan zed, vad är det för traktor? Jordbrukare eller lastmaskin?

Protte
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: 5volt matning, störningar i traktor

Inlägg av Gustav180 »

Såja, då är problemet inringat. Du har redan fått god hjälp av Fransson och Walle. Själv jobbar jag med en produkt som just mäter vinklar med en liknande accelerometer. Det är filter som gäller, men du måste ha mycket dämpning för att få bort störningarna av vibrationerna. Använd ett aktivt andra ordningens filter med en gränsfrekvens på någon Hz. För lågt värde gör att visningen blir seg. Sedan medelvärdesbildar du de analoga samplevärdena, det tar ut inverkan av vibrationerna. Du får sampla minst 2 ggr maximal vibrationsfrekvens, men det är ju ingen match för en PIC. Resten är mjukvara beroende på hur du tänkt presentation.
Skriv svar