Lite frågor vid 4 lagers design

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Lite frågor vid 4 lagers design

Inlägg av Korken »

Godagens!

När man håller på med 4 lagers design av kretskort så har jag fått tipset att hålla jordplan och spänningsplan så hela som möjligt.
Men hur mycket signalledare kan man köra i de planen? Jag håller på med en design men jag skulle behöva ett par ledare i de planen.
Ska jag ta det i spänningsplanet eller i jordplanet? Jag har hör att jordplanet ska vara så helt som möjligt så jag antar spänningsplanet.

Samt vilka ledare ska man köra där? Spelar det någon roll om det är högfrekvent information eller lågfrekvent?
Då det lär finnas parasitkapacitanser och så vidare.

Tack på förhand! :)

Mvh
Emil
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite frågor vid 4 lagers design

Inlägg av prototypen »

AC mässigt så ska jord och spänningsplan vara kortslutna till varandra så lägg dina "extra" ledare i endera, förslagsvis spänningsplanet. Då kan du med gott samvete säga att du har ett helt jordplan.

Sedan har det funnits teorier / mätningar om att ett helt spänningsplan blir för styvt, stumt så alla strömspikar från omslag sprider sig dit de inte ska. En vanlig ledningsdragning kan vara bättre.

Det kommer säkert fler åsikter.

Protte
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Lite frågor vid 4 lagers design

Inlägg av psynoise »

Har ingen direkt åsikt då jag inte är påläst inom ämnet. Men jag även har sätt att man lägger jordplanet mellan signalplanet och matninsspänningsplanet för att skydda signalerna från störningar i matningspänningen. Sedan handlar det alltid om vilka impedanser man har också. Får man problem med störningar och överhörning får man se till att skaffa sig lägre utimpedans osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite frågor vid 4 lagers design

Inlägg av TomasL »

En vanlig stack från botten och upp är väl
Signal
V-
V+
Signal

Vilken roll det spelar att lägga signaler i de två jordplanslagren beror ju på vad du gör, dvs kretslösning, frekvenser och applikation samt vilka krav som finns på impedanser osv..
Helt omöjligt att svara på en sån generell fråga.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Re: Lite frågor vid 4 lagers design

Inlägg av Schnegelwerfer »

Splittade jordplan kan vara dåligt EMI-mässigt p.g.a att högfrekventa returströmmar i jordplanet kommer att vilja gå i jordplanet alldeles under signalledaren.

Om jordplanet är splittat på ett olämpligt sätt kan inte returströmmarna gå under signalledaren och en "loop" har bildats vilket ger högre emission.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Lite frågor vid 4 lagers design

Inlägg av Korken »

Ah, tackar för svaren!
Som ni såg så var frågan ganska generell, men jag fick svaren jag sökte. :)
Jag kommer inte splitta mitt jordplan, utan jag kommer dra någon millimeter i de planen bra för att komma förbi lite andra ledare som tar upp båda signalplanen totalt.

Men tackar för svaren! :)
Skriv svar