Vilken liten söt grej! Men den kan inte varit lätt att köra med osynkad etta och utan koppling.
Gjorde klart aktern, Tänkte strunta i blinkersen, blev rätt snyggt så här:
IMG_5713rz.jpg
Re: Diverse byggen med B & S motor
Postat: 23 april 2017, 23:18:45
av 90kar08
6 år, oj var det så länge sen sist.
Hade för mig att motorn skar sist vi körde men den startade snällt efter ett par ryck. Trots 5 år eller nåt på vinden.
Re: Diverse byggen med B & S motor
Postat: 24 april 2017, 01:58:48
av Lennart Aspenryd
Helskön tråd! Trots sedvanligt (lagbundet) gnäll. Tack för återblicken.
Re: Diverse byggen med B & S motor
Postat: 29 april 2017, 12:40:31
av Teknikern
Tekko skrev:Ni vet väl att B&S står för Bull & Shit ?
Här på landet säger vi "Bonn-Honda", Honda hade ju taskig design och var rågjuten utanpå men precision innanför skalet, Briggs är ju tvärt om och hittills har ingen jag skruvat med någonsin skurit utan tappat kompressionen istället och inte gått att starta alls när den gått 5 år eller mer utan olja.
Re: Diverse byggen med B & S motor
Postat: 29 april 2017, 16:57:06
av rvl
Vi har en uttjänt B&S som för många år sen fick nytt liv som tryckluftskompressor istället. Orginalventilerna är inte med i systemet, utan istället används hembyggda ventiler av samma typ som det finns i kylskåpskompressorer, dvs en tunga av tunn stålplåt. Ventilerna är monterade på en litet tjockare plåt som är monterad mellan cylinder och topplock. Drivs av en lämplig trefasmotor. Luften är litet oljig, men för en del verktyg är det ju bara plus, men mindre lämpligt om man vill ha ren luft.