Bluetooth modul BTM001

Berätta om dina pågående projekt.
Doleman
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2005, 22:04:23

Bluetooth modul BTM001

Inlägg av Doleman »

Köpte mig en bluetooth modul från ELFA som heter BTM001
Problemet är att jag inte kan hitta nån info alls i princip om chippet eller hur jag ska styra det :( Endast en kort beskrivning om vilka portar som är vad

Någon som har provat just detta chip eller har nån aning om hur man skulle kunna använda det, eller om jag måste koppla microprocessor/programmerare till det för att få det att funka?? Vill bara parkoppla och sen skicka simpla kommandon.

Tanken var att bygga en liten fjärrkontroll till datorn med det så jag kan styra mediaspelare osv... Bara 5 knappar, typ höger/vänster/upp/ned/kommando knapp.

Tacksam för alla svar :)
André
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Härligt datablad på elfa:)

Jag gissar på att den pratar standard HCI-RS232 protokol på uart pinnarna...

Finns en tråd här som diskuterar en äldre ericsson modul, men den ger lite inblick i hur bluetooth fungerar och hur man pratar med chipen.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har ingen info om just denna, men bluetooth känns som väldigt mycket overkill för en simpel fjärrkontroll.

Om du inte absolut behöver radio så kan du koppla in en IR-mottagare för några tior till datorn och styra med en vanlig universalfjärr...
Doleman
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2005, 22:04:23

Inlägg av Doleman »

Tack för de snabba svaren :)
Saken är att det ska bli ett exjobb av detta, där programmerandet av UI på datorn är den stora grejen...
Men vad jag har förstått av tråden verkar det $hitsvårt att få dem att pratamed varandra alls.

Jag har kopplat in matningsspänning och GND på chippet, och den dyker upp på datorn när man söker efter BT enheter. När man vill parkoppla enheterna så kan jag inte se nån skillnad alls i spänningsnivåer på chippet iaf.
Är det kodat i direkt på chippet tro? Med nån standrad PIN-kod kanske?
Kan som sagt inte hitta nån info alls om chippet mer än den värdelösa PDF-en som ligger på ELFA :(

André
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm det låter ju som att det redan finns ett par lager till över HCI i chipet.
0000 brukar vara en bra PINkod...

Valet av chip för X-jobb var nog inte det klokaste, det andra elfa hade hade nog varit bättre mtp att det där också finns ett utvecklingskit.

Se om du inte kan använda en färdig Bluetooth stack, finns en hel bunt open source från HCI och uppåt...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Doleman
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2005, 22:04:23

Inlägg av Doleman »

Man tackar man tackar :)

Dock så hjälpte det inte mig så mycket :( Har suttit o provat hela dagen på skolan utan några större framsteg. Jag försöker parkoppla chippet men jag får inte "ut" några skillnader på utgångarna, har gått igenom allihop idag. Så det måste nästan vara en "färdig" PIN-kod isf, men jag har provat hur många som helst o ingen funkar...

Ingen som har nån idé om vad som kan vara fel? Borde ju få ut nivåer när den vill koppla upp o så, men det är samma fasta nivåer hela tiden...

André
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Har du hittat ett riktigt datablad till att börja med? Det där hos Elfa.se säger inte mycket.

På dig låter det lite som att du kopplar på måfå. :) Du behöver en mikrokontroller eller en dator för att kunna kommunicera med Bluetoothmodulen, så att den i sin tur ska kunna kommunicera med en annan Bluetoothenhet.

Kan du inte din handledare hjälpa dig också?
Doleman
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2005, 22:04:23

Inlägg av Doleman »

Nix, har inte hittat nåt annat än den som ligger på ELFA :(

Har inte kopplat nånting alls till chippet än, bara mätt spänningsnivåerna på de olika utgångarna...

Skulle det funka att köra den mot en gammal trevlig HC11 tro? den har A/D omvandlare och 8-bitars utångar som jag antar borde gå att köra på PIO() in/utgångarna :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ring tillverkaren/distrubutören!! utan ett riktigt datablad är chipet inte värt ett dyft.
Jag tror mer på att ansluta Uart porten eller USB till en PC än att sitta och mäta på I/O benen vilket säkerligen bara är vanliga IO från den interna uC som verkar sitta i modulen.

Eller så pratar du snällt med nån av de här som köpte några ericsson bluetooth chip och ser om du inte kan få köpa ett. Visst de är gamla, men de kan prata bluetooth. Håller fullständigt med CYR att blueTooth verkar mycket overkill för en så pass enkel fjärrkontrol.

Vad är det för typ av Xjobb det är tal om? Låter inte som nått universitetsxjobb... Är där inget företag inblandat?
Doleman
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2005, 22:04:23

Inlägg av Doleman »

Jo, det är faktiskt på högskolan här i Hbg!
Men det är programmeringsbiten som e skoj, fick för mig att chippet i sig gjorde det mesta... Dumt misstag av mig :(

Nåt tips på en lättanvänd microcontroller osm skulle kunna sköta jobbet enkelt?
HC11:an har tyvärr bara portar "rakt ut" inga RS232 eller USB interface direkt...

Kör dessutom Mac så det hade varit kanon om den funkat ihop med den oxå :)

André
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag har hållit på lite granna med bluetooth nu under våren.... Hög på självförtroende och övermod angränsande idioti, råkade jag kläcka ur mig nån otroligt korkad mening innehållandes "kul", "bluetooth" och "frivillig" i starten av en projektkurs.... Ord jag bittert har fått äta upp, skita ut och äta upp igen, både med och utan senap. Det finns ett råd jag kan ge dig ang. bluetooth...

DONT DO IT MAN!
Det finns en anledning till att AndLi avslutar alla sina inlägg som han gör...

Det är det vidrigaste jag har varit med om, samtidigt som det är hurkasvårt att hitta vettig information. Jag har ångrat mig djupt för min dumhet varje dag i tre månader. Jag var så otroligt korkad att tro att det skulle vara lätt... burr.... <bitter>BURR...</bitter>

Om du nu tvunget skall ge dig in i djungeln är mitt tips att du fixxar en modul med RFCOMM och SerialPortProfile (SPP) i modulen. Då fungerar den nästan som en seriekabelsersättning mot datorn och datorns drivisar hittar den som en COM port utan att du behöver göra nåt. Sett att det finns moduler som styrs med nåt AT kommandoliknande, du "ringer upp" datorn, och sen är det bara att skicka och ta emot data...

Du tappar lite flexibilitet som att prata med flera moduler samtidigt (tror jag, AndLi får rätta mig om jag har fel :) men vinner mkt i användarvänlighet. Och tro mig, har du en deadline att passa är det värt mycket. Är det däremot privatprojekt kan du ju försöka göra en egen stack som har hand om hela paketet (och det är inte så lite...), om du gillar att koda C och har lite att göra.
Gruber
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 juni 2005, 13:01:45

Inlägg av Gruber »

Hej,
BTM001 är baserat på ett chip från CSR. www.csr.com
På deras hemsida finns massor av info om själva BT-chippet.
Modulen BTM001 hör troligtvis till en gps-mottagare som säljs av Globalsat http://www.globalsat.com.tw/ (seg och irriterande hemsida)
Den heter gps nånting när man hittar den som BT-enhet.

Jag kör denna modul som seriekabelsersättare och den funkar ok, men fick jag välja skulle den dessutom vara utrustad med inbyggd antenn, man måste koppla till en antenn eller etsa en pcb-antenn(svårt) för att den ska funka.

Nödvändig info:
Modulen har en SPP och kommunicerar med 115200
Pin numret är 2003
Man måste som flera i tråden nämnt prata med uarten inget annat.

Efterlyser mer info om den, hur får man kontakt med den för att tex
ladda ned ny profil, ändra baudrate, BT-adressen mm
Hoppas nån på forumet har mer info...
perfrej
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 januari 2006, 09:56:20

Inlägg av perfrej »

Ja alla BTM-001-innehavare...

Jag köpte en och skall ha den - hör och häpna - till att styra min dammsugare. Man blir ju lite matt på GlobalSat!

Det finns ingen information att få från dem och det kan ju faktiskt vara så att de har implementerat CSR-chipet på sitt eget lilla sätt.

Gruber, du har fått den att starta upp verkar det som. Jag har till och med svårt att hitta info om hur den skall spänningssättas. Enligt GS dokumentation finns det en räcka med spänningar och vissa av dessa kan vara direktdragna från CSR-chipet eller hanterade speciellt.

På min modul ser det ut som om det finns en antenn - eller är det bara en balun?

Så, hur får man liv i det lilla livet?

GND på 1, 3, 17, 32 och 34 verkar det som.

+3,3V på 16 (eller är det en utgång?)

Pinne 15 är märkt 1V8. Är det en utgång från den på chipet tillgängliga down-konvertern?

Pinne 2 heter VDD_PA. Jag utgår från att det är radiokraft. Skall den matas med 1,8 eller 3,3V? Om 15 fungerar som output kanske man kan koppla ihop 15 och 2.

HILFE!

Eller skall man krypa till korset och köpa den dubbelt så dyra Blui-modulen som är ytterst väldokumenterad?

p.s. Dammsugaren äe en iRobot Roomba Discovery SE (http://www.roombareview.com)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Höll nyss på med en projektkurs på universitetet där en parallell labbgrupp tänkte använda den där som fanns på elfa... men tyvärr så kom de inte så långt. De testade även samma modul monterat på ett kort från parallax.com men utan någon framgång... om jag inte minns helt fel så hade parallax stoppat in någon egen firmware med ett "eget" HCI-interface... är dock inte säker. Vår labbgrupp lyckades dock lite bättre med en Ericsson ROK 101 007. Den har stöd i både Bluez-stacken och OpenBT-stacken. Tyvärr så tror jag att det är lite problematiskt med kapslingen... men det ska gå att beställa en specialsockel någonstans på nätet!
Vi stötte däremot på desto mer problem i bluetooth-stacken... ingenting fungerade som det skulle. Vi försökte emulera en blåtandsmus men det gick helt enkelt inte att registrera en HID-deskriptorer i SDP-servern eftersom den innehöll så många buggar...
Så det är precis som AndLi säger.. "int skoj" :wink:
Skriv svar