Kontrollpanel??

Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

Hej jag skulle vilja bygga en kontollpanel med vippbrytare till datorn. Jag vill använda den när jag flyger i microsoft flight simulator. Jag skulle behöva ganska många brytare. Vad behövs för att bygga en sådan och går det att se till så man kan köra den via usb. Tack på för hand Mvh joan
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Walle »

Definera: "ganska många".

Det finns olika kort att köpa som har USB och en massa ingångar. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de brukar kallas, så jag hittar inget att länka till. Alltså skulle du bara behöva löda dit sladdar till vippbrytarna, så är du färdig (med det hårdvarumässiga iaf).
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av chille »

Ett enkelt sätt att koppla in många strömbrytare till en PC är att slakta ett vanligt tangentbort. Då får du ju möjlighet att ansluta 100+ strömbrytare. Detta förutsätter ju dock att du inte behöver använda tangentbordet och skriva samtidigt, för då blir det ju ganska begränsat vilka knappar du kan använda.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av H.O »

Jag har inte så bra koll på MSFS men du kanske skulle titta på PoKeys55 den fixar "många" brytare, enkoders, lysdioder, displayer etc. Exakt hur det går att "koppla ihop" med MSFS vet jag inte men eftersom PoKeys kan emulera ett vanligt tangentbord så ska ju det i alla fall funka den vägen. En annan bra produkt, som jag själv använt, är X-Keys matrix board. Det borde finnas mängder med länkar på forum och sidor dedikerade för folk som bygger egna cockpits för MSFS etc.
Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

Ja har gjort en kontrollpanel tidigare av ett tangentbord men då kan man inte använda en vanlig vipp brytare utan måste väl ha ett relä mellan. Jag skulle behöva allt från 10 till 30 st brytare.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av chille »

Just ja, det är klart. I ditt program vill du ju antagligen bara simulera en knapptryckning i övre läge och en knapptryckning i undre läge, det ställer ju till problem. Då är nog PoKeys55 ett bättre alternativ.

Annars om du har en skrivarport kan du ju använda drygt ett dussin ingångar där.
Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

presic vad ja vil...Ja har en skrivar port men vad kan man göra med de?? Måste man använda nått relä eller så??
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av PHermansson »

Man måste Googla och lära sig lite grundläggande om hur man kopplar saker till parallellporten...
Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

ok. Ja ja är inte så hemma på sånt men som sagt så går d ju att googla fram det
Nerre
Inlägg: 26718
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Nerre »

Utgångspunkten här måste väl vara att börja med att ta reda på vad MSFS klarar för olika typer av inmatningsenheter?

Att bygga en hårdvara som inte har stöd i MSFS är ju rätt meningslöst....
Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

Det går att koppla in det mesta när det gäller kontroller till flightsim men det är ju då köpta prylar. Men att bygga en egen som går att använda är kanske inte det enklaste.
Nerre
Inlägg: 26718
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Nerre »

Men det måste ju behövas nån form av API, drivrutiner, interface etc gentemot hårdvaran? MSFS kan ju inte ha inbyggt stöd för "vad som helst"?
Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

Nä presic då måste man ju programera nått sånt och det är ag helt lost på. Kanske blir lättast att köpa ett par färdiga paneler som bara är att plugga in o köra. det finns speciella kotroller till flightsim men dom kostar lite och det är inte så himla mycket funktioner på dom.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av perra_e »

Ta en titt på PoKeys55 som H.O skrev om tidigare i tråden. Det är ett färdigt kort som man kopplar in via USB och som man kan konfigurera så att det skickar tangentbordskombinationer när en port sluts på kortet. Den har 30-40 ingångar och räcker inte det kan man ha flera kort. Så kan man göra något via tangentbordet kan man göra det via PoKeys55 också.
--Per
Pj-swe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 oktober 2010, 16:38:16

Re: Kontrollpanel??

Inlägg av Pj-swe »

Absolut...En sådan skulle nog funka men frågan är bara om man kan sätta en vippbrytare utan relä eller om man måste ha relät emellan?? Den va inte så dyr häller.
Skriv svar